Вісники НТУ "ХПІ"
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494
З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.
Переглянути
15 результатів
Фільтри
Налаштування
Результати пошуку
Документ Дослідження антикорозійних властивостей дизельної фракції, що містить 1,3-дифенилтриазен(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Троценко, Олександр Володимирович; Григоров, Андрій БорисовичВ статті розглянуто можливість розширення номенклатури хімічних речовин, які проявляють свої високі антикорозійні властивості в вуглеводневому середовищі і можуть використовуватися у якості присадок до моторних палив, за рахунок використання 1,3-дифенилтриазену. Дана речовина відноситься до класу діазосполук а її антикорозійні властивості визначаються адсорбційною здатністю при контакті з металевою поверхнею, що зумовлена наявністю в молекулі азотовмісних активних груп, які утворюють з металевою поверхнею донорно-акцепторний (координаційний) зв’язок. Дослідження антикорозійних властивостей проводилися на металевих пластинах (мідь та сталь, марки 3), що розташовувалися в модельному середовище, яке складалося з прямогонної дизельної фракції (240-350 °С), отриманої з газового конденсату з додаванням 1 % мас. 1,3-дифенилтриазену в яку вводили 0,1 % мас. розчину 97% оцтової кислоти або 0,5 % мас. водного розчину 10% NaCl. Антикорозійні властивості означеного модельного середовища досліджувалися як в статичних (м’яких) умовах при 20 °С, періодичному перемішуванні зі швидкістю 100 об./хв. в продовж 90 діб, так і в динамічних (жорстких) умовах при 50 °С, безперервному перемішуванні зі швидкістю 500 об./хв., аерації 1,5 дм³ /хв. в продовж 120 годин. Встановлено, що в тих пробах де знаходився 1 % мас. 1,3-дифенилтриазен на поверхні металевих пластин утворюваласязахисна плівка, про що свідчить і зміна кольору металевої пластини, і відсутність на поверхні ознак корозії, а також незначний приріст її маси (в межах 0,0002÷0,0003 г). В пробах де був відсутній 1,3-дифенилтриазен швидкість корозії (Кₘ), для м’яких умов дослідження складала 0,94×10⁻⁴÷5,16×10⁻⁴ г/(м²×год), для жорстких умов дослідження – 0,56×10⁻² ÷1,07×10⁻² г/(м²×год). Запропонований авторами підхід, що враховує комплексну дії декількох факторів (температуру, перемішування, аерацію та наявність у середовище корозійно-агресивного агенту), дозволяє адекватно, наближено до умов, які можуть виникати при реальній експлуатації об’єктів, оцінити ефективність застосування тієї, чи іншої хімічної речовини для захисту від корозії металевих поверхонь.Документ Аналіз технічного стану кузовів пасажирських вагонів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Мартинов, Ігор Ернстович; Труфанова, Альона Володимирівна; Павленко, Юрій Сергійович; Сергієнко, Максим ОлеговичОднією з найбільш важливих галузей народного господарства України є залізничний транспорт. Він забезпечує виробничі і невиробничі потреби матеріального виробництва, невиробничої сфери, а також населення в усіх видах перевезень. Основним ресурсом, який забезпечує ефективність господарської діяльності у сфері пасажирських перевезень, є рухомий склад. Перевагами цього виду транспорту є велика розгалуженість та низькі тарифи. В статті розглянуті питання технічного стану кузовів пасажирських вагонів та проведений аналіз їх зносу. Через обмеженість придбання нових пасажирських вагонів у необхідній кількості, для запобігання скорочення інвентарного парку, як один із напрямків розвитку, необхідно визначити нові підходи з продовження існуючого нормативного терміну служби пасажирських вагонів, що вичерпали ресурс, за рахунок удосконалення технології технічного обслуговування та ремонту вагонів. В ситуації, яка склалася, актуальною являється проблема забезпечення робото спроможності та підтримування надійного технічного стану наявного вагонного парку пасажирських вагонів через проведення капітально-відновлювальних ремонтів, в тому числі з модернізацієюі продовженням терміну служби. Тобто центр ваги по розв’язанню цих питань в теперішній час зміщується на якість ремонтних заходів. Необхідно шукати нові підходи для вирішення проблеми відновлення технічного ресурсу пасажирських вагонів. Необхідно змінювати систему життєзабезпечення вагона за рахунок переходу до системи ремонту, яка була б зорієнтована на кожен конкретний вагон в залежності від його технічного стану. Індивідуальними повинні бути і строки постановки вагонів в ремонт і методи їх відновлення, тобто система ремонту повинна бути функцією їх технічного стану. За допомогою отриманих статистичних даних були отримані залежності порівняння зносу кожного вузла кузова та рами пасажирського вагону залежно від року будівництва вагону та його зносу. Дані дослідження дали змогу відкрито розглянути питання чи можливо подальше використання пасажирських вагонів, які найбільш уражені корозією.Документ Моделювання антикорозійного захисту матеріалу обсадної колони в лабораторних умовах(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Нестеренко, Сергій Вікторович; Донський, Дмитро Федорович; Немах Аладжмін, АмірРозглядаються умови функціонування обладнання родовища в умовах водонапірного режиму вилучення нафти. Факторами корозійного руйнування нафтопромислового обладнання є температура, агресивні іони пластової води та супутні кислі гази СО₂ і H₂S. Показана можливість використання удосконаленого потенціостатичного методу для дослідження захисної дії цементного каменю, отриманого із суміші тампонажних матеріалів, для підвищення корозійної стійкості конструкційних сталей в складних умовах експлуатації. Показано, що добавки коксохімічних продуктів до складу композиції тампонажних розчинів можуть підвищувати захисні властивості цементного каменю при тампонажі свердловин, які експлуатуються в складних гірсько-геологічних умовах.Документ "Хімічне розчинення" металів як результат відхилення від принципу незалежності перебігу суміщених реакції(НТУ "ХПІ", 2008) Бик, М. В.; Вишневська, Ю. П.; Ткаленко, Д. А.Представлено нове альтернативне пояснення природи аномального ("хімічного") розчинення металів у водних розчинах. Вказано, що аномальне розчинення можна розуміти як процес анодної іонізації металу, якщо прийняти до уваги закономірності зміни рНS приелектродного шару які відбуваються при значних катодних поляризаціях. Встановлено, що на ділянці із постійною швидкістю виділення водню рНS приелектродного шару зростає на одиницю при зміщенні потенціалу на 0,059 В у напрямку більш негативних значень потенціалу. Стаціонарний потенціал металу, зокрема це показано на прикладі заліза, зміщується на 0,059 В у напрямку більш негативних значень потенціалів. Внаслідок одночасної дії цих двох факторів спостерігається "компенсаційний ефект" зовнішнім проявом якого є незалежність швидкості іонізації металу в певній області його значень від накладеного катодного потенціалу.Документ Динамічна похибка при одержанні перехідного процесу спаду поляризаційного потенціалу в системі діагностики та катодного захисту залізобетону(НТУ "ХПІ", 2008) Панченко, В. О.Стаття описує сучасні проблеми діагностики систем катодного захисту залізобетону. Публікація розкриває проблему динамічної похибки при вимірюванні функції спаду поляризаційного потенціалу. В результаті досліджень була отримана математична модель об'єкту – залізобетону. Пропонується математична формула розрахунку величини динамічної похибки. Формула враховує параметри моделі залізобетону і діагностичної системи.Документ Методи забезпечення надійності газовідвідних трактів котлів ТЕС(НТУ "ХПІ", 2017) Шелешей, Тетяна ВікторівнаЕрозійно-корозійні пошкодження елементів енергообладнання є однією з основних причин порушення нормальної експлуатації, а іноді і зупинка теплоенергетичного обладнання. При спалюванні газу конденсат містить розчинені оксиди вуглецю, азоту і оксиди сірки, що призводить до корозії і ерозії внутрішніх поверхонь газоходів котла. Для виконання умови відвернення утворення конденсату необхідно підвищувати температуру внутрішньої поверхні газовідвідного тракту tп або зменшувати вологість димових газів і таким чином знижувати температуру їхньої точки роси tр. В даній роботі наведені технологічні напрямки утилізації димових газів без конденсації водяної пари.Документ До оцінки працездатності конструкціних елементів пароводяного тракту енергоблоків ТЕС України(НТУ "ХПІ", 2008) Білий, О. Л.; Лещак, Р. Л.Представлено прогнозний розрахунок глибини локалізованих корозійних ушкоджень із внутрішньої поверхні зварених різнорідних труб, що базується на кількісно-аналітичній моделі сполуки, як триелектродній електрохімічної системи з використанням базових електрохімічних характеристик матеріалів, певних за допомогою стандартних потенціометричних методів, а також використовуючи оцінку мікротвердості на внутрішній поверхні досліджуваних елементів. Отримані результати дозволяють проаналізувати глибину ушкоджень внутрішньої поверхні труби залежно від тривалості експлуатації й температури робітничого середовища.Документ Дослідження кінетики реакції амідування соняшникового фосфатидного концентрату(НТУ "ХПІ", 2008) Мельник, Анатолій Павлович; Папченко, Вікторія Юріївна; Гетманцев, О. М.Досліджено склад соняшникового фосфатидного концентрату. Розглянута реакція взаємодії діетаноламіну з соняшниковим фосфатидним концентратом при мольному відношенні 1:3 в інтервалі температур 353-423 К протягом трьох годин. Визначено порядок реакції та основні термодинамічні параметри. Досліджено адсорбційну здатність отриманих продуктів реакції.Документ Дослідження хромвмісних реагентів в технологічних рідинах(НТУ "ХПІ", 2017) Кустурова, Олена Валеріївна; Жуган, Оскар Анатолійович; Печеніжська, Аліна Вікторівна; Подольян, Олена Антонівна; Моцарь, Дмитро ВолодимировичРозглянуто процеси інгібування диспергування глин, які впливають на продуктивність свердловин, в яких відбуваються фізико-хімічні процеси при технологічних операціях (буріння, закінчення, інтенсифікація, консервація та глушіння свердловин). Всесвітня практика встановила високі вимоги до технологічних рідин для зменшення негативного впливу на продуктивні властивості пластів. Спорудження та експлуатація свердловин в Україні відбувається не тільки в складних гірничо-геологічних умовах, але і в часи складної економічної кризи. Дані умови сприяють розвитку науково-дослідних робіт для мінімізації витрат на приготування технологічних рідин на основі вітчизняної сировини. Технологічні рідини на основі синергетичних сумішей для буріння та глушіння свердловин не повинні забруднювати продуктивні горизонти. Основа рідин буріння та глушіння є важливою для створення рецептур розчинів у складних гірничо-геологічних умовах. Особливу увагу слід приділяти густині розчинів для глушіння, щоб не допустити гідророзрив пласта.Документ Огляд сучасних моделей розвитку корозійних пошкоджень та напрямів дослідження їх впливу на міцність і надійність елементів трубопровідних систем(НТУ "ХПІ", 2016) Потопальська, Ксенія ЄвгенівнаУ даній роботі приводиться огляд сучасного стану досліджень в області корозійно пошкоджених трубопроводів. Розглядаються підходи для аналізу міцності та надійності магістральних трубопроводів з дефектами. Виділено два основних напрямки до дослідження даних конструкцій: це підходи в яких аналіз надійності проводиться на основі оцінки зміни фізико-механічних властивостей матеріалу, та ті, в яких за допомогою сучасних програмних комплексів з використанням методу скінченних елементів проводиться явне моделювання пошкоджених трубопроводів та визначається напружено-деформований стан та залишковий ресурс конструкції.