Вісники НТУ "ХПІ"

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494


З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 15
  • Ескіз
    Документ
    Забезпечення фінансово-економічної безпеки в умовах цифрової економіки
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Маслак, Ольга Іванівна; Яковенко, Ярослава Юріївна
    Цифровізація бізнес-процесів полегшила клієнтам самообслуговування, що також зменшує витрати на оплату праці. Однак із зростанням популярності онлайн-транзакцій фінансова та економічна безпека стала актуальною проблемою. Оскільки все більше транзакцій переміщується в діджитал-середовище, фінансово-економічна безпека стає все більш важливою, бо її основною метою є захист бізнес-структур від загроз і викликів, у тому числі тих, що випливають із тенденцій Індустрії 5.0. Основні виклики фінансово-економічній безпеці в цифровій економіці включають необхідність вдосконалення електронних систем безпеки. Одним із таких заходів є інвестування в надійне програмне забезпечення для кібербезпеки, наприклад брандмауери та шифрування. Керівники також повинні бути в курсі потенційних загроз і вразливостей. Хоча нові технології, такі як блокчейн і штучний інтелект, створюють нові виклики, важливо знайти способи протистояти цим загрозам, не стримуючи інновації. Стрімке впровадження інформаційних технологій і поява криптовалют призвели до проблем кібербезпеки. У дослідженні акцентовано увагу на тому, що інноваційний характер цифрових технологій, таких як хмарні обчислення, штучний інтелект та Інтернет речей, вимагає посилення регуляторних і правових систем для захисту від кіберризиків і загроз. Крім того, в епоху великих даних існує потреба в моделях кількісного аналізу для оцінки та прогнозування ризиків фінансового ринку, забезпечуючи основу для технологічного регулювання. Також потребує вирішення проблема загроз і викликів, що виникають у зв’язку з людино-цифровою взаємодією у фінансовій сфері. У дослідженні наголошується, що кібератаки та витоки даних стають все більшою загрозою для компаній та їхніх клієнтів. Відповідно, для захисту інформації від несанкціонованого витоку та різного роду впливів необхідні заходи безпеки. Наголошується на тому, що підтримання надійної кібергігієни має вирішальне значення для будь-якого бізнесу, щоб уникнути руйнівних наслідків кібератак: важливо мати надійну політику зберігання і оновлення паролів, оновлене програмне забезпечення та регулярне резервне копіювання. Крім того, регулярне навчання співробітників найкращим практикам кібербезпеки може допомогти запобігти порушенням. Подано алгоритм реагування на загрози фінансово-економічній безпеці підприємства в умовах цифрової економіки. У статті містяться заходи щодо підвищення фінансово-економічної безпеки в умовах цифрової економіки та подано основні проблеми, з якими стикаються підприємства на шляху адаптації до цифрової економіки.
  • Ескіз
    Документ
    Стратегія смарт-спеціалізації як інноваційна основа глобального економічного розвитку: європейський досвід
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Маслак, Ольга Іванівна; Гришко, Наталя Євгеніївна; Яковенко, Ярослава Юріївна; Гладенький, Богдан Вікторович; Марченко, Віталій Валерійович
    Стратегія смарт-спеціалізації справедливо слугує ключовим орієнтиром для економічного розвитку і окремих галузей, і регіонів. Дане дослідження спрямоване на аналіз європейського досвіду в застосуванні стратегії смарт-спеціалізації як інноваційної основи глобального економічного розвитку. Стає все більш очевидним, що стратегія смарт-спеціалізації може кардинально змінити правила для багатьох галузей. У дослідженні акцентовано увагу на тому, що, зосереджуючись на конкретних сферах знань і розвиваючи цільові можливості, підприємства і організації можуть знайти для себе унікальні ніші та отримати конкурентну перевагу. Зазначається, що стратегія смарт-спеціалізації також має недоліки, оскільки вимагає глибокого розуміння галузі та бажання інвестувати в спеціальні навички та ресурси, або може знадобитися відійти від ширших, загальніших стратегій, щоб досягти розумної спеціалізації. Однак, наголошується, що переваги розумної спеціалізації очевидні, коли потрібно виділитися на переповненому ринку, побудувати глибші стосунки з клієнтами та, зрештою, стимулювати зростання. Оскільки галузі продовжують розвиватися та ускладнюватися, стратегія смарт-спеціалізації не втрачає своєї актуальності, а європейський досвід її імплементації буде корисним для України.
  • Ескіз
    Документ
    Оптимізація електронного документообігу та інформаційної забезпеченості діджитал-управління бізнес-процесами за допомогою прикладного програмного забезпечення
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Маслак, Ольга Іванівна; Яковенко, Ярослава Юріївна; Пирогов, Дмитро Леонідович; Гришко, Наталя Євгеніївна; Маслак, Володимир Іванович
    У сучасну цифрову епоху підприємствам важливо оптимізувати електронний документообіг і забезпечити інформаційну безпеку процесів цифрового управління. Одним із ефективних способів досягти цього є використання прикладного програмного забезпечення, яке оптимізує та автоматизує потік документів, а також забезпечує постійний захист конфіденційної інформації. Впроваджуючи таке програмне забезпечення, підприємства можуть підвищити ефективність, зменшити витрати та покращити загальну безпеку. У дослідженні також наголошується на важливості інформаційної забезпеченості діджитал-управління бізнес-процесами. Оскільки у сучасному взаємопов’язаному світі підприємства значною мірою покладаються на технології, щоб оптимізувати свою діяльність і підвищити ефективність, важливо забезпечити ефективне управління бізнес-процесами. Це означає визначення ключових процесів, їх планування, постійний моніторинг і вдосконалення, щоб забезпечити безперебійну та ефективну роботу. У дослідженні акцентовано увагу на тому, що важливо залучати до процесу всіх зацікавлених сторін, від співробітників до клієнтів, щоб забезпечити задоволення потреб кожного та роботу організації на повну потужність. Завдяки пріоритетному управлінню процесами і інформаційними системами, а також налагодженню електронного документообігу, підприємства можуть оптимізувати роботу, зменшити витрати та, зрештою, підвищити ефективність діяльності.
  • Ескіз
    Публікація
    Теоретичні засади логістичної стратегії машинобудівного підприємства
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Маслак, Ольга Іванівна; Почтовюк, Андрій Борисович; Гришко, Наталя Євгеніївна; Маслак, Марія Володимирівна; Яковенко, Ярослава Юріївна
    В статті розглянуті теоретичні підходи щодо визначення логістичної стратегії підприємства з урахуванням специфіки машинобудівної галузі. Визначені підходи до трактування економічної категорії «логістична стратегія» (як довгострокового напряму діяльності, довгострокового планування, стратегічні рішення), на основі якого запропоновано авторське тлумачення логістичної стратегії підприємства як постановка довгострокових цілей логістичної системи машинобудівного підприємства з урахуванням оптимізації рухів потоків для забезпечення збалансованої взаємодії всіх складових логістичної системи. У дослідженні окреслені завдання логістичної стратегії підприємства. В роботі наведені види логістичних стратегій та шляхи їх реалізації в залежності від націленості логістичної стратегії. Акцентується увага на врахуванні зовнішнього середовища при розробці логістичної стратегії машинобудівного підприємства. Сформовані пріоритети логістичної стратегії машинобудівного підприємства, які залежать від довгострокових переваг підприємства, інвестування капіталу, визначення слабких сторін логістичної діяльності конкурентів, розвитку логістичного партнерства, використання логістичного аутсорсингу, використання гнучких логістичних стратегій тощо.
  • Ескіз
    Публікація
    Організація логістичного обслуговування на машинобудівних підприємствах
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Маслак, Ольга Іванівна; Труніна, Ірина Михайлівна; Гришко, Наталя Євгеніївна; Маслак, Марія Володимирівна; Яковенко, Ярослава Юріївна
    В статті проаналізовані сучасні підходи до трактування «логістичне обслуговування», яке розглядається як сукупність функцій та видів діяльності; комплекс послуг; продукти праці; складова обслуговування споживача; процес створення блага. В роботі охарактеризовані різноманітні послуги споживачам, які надаються у процесі збуту готової продукції машинобудівного підприємства. Дане дослідження присвячено проблемам логістичного обслуговування з врахуванням особливостей машинобудівної галузі. Авторами виділяються види логістичного обслуговування споживачами (логістичне обслуговування руху матеріальних потоків; інформаційне логістичне обслуговування; фінансове логістичне обслуговування; кадрове логістичне обслуговування), що пов’язані з технологією та організаційною структурою обслуговування, показникам якості, визначенням оптимального рівня обслуговування. В статті акцентовано увагу на восьми етапах системи логістичного обслуговування машинобудівного підприємства (від сегментації ринку, аналізу логістичних послуг конкурентів, ранжування послуг, їх структури та пріоритетів до оцінки рівня логістичного обслуговування та постійного контролю над якістю наданих логістичних послуг) та окреслені показники оцінювання рівня логістичного обслуговування (доступність, функціональність, надійність).
  • Ескіз
    Документ
    Бізнес-діагностика конкурентоспроможності інноваційного підприємництва в умовах діджиталізації
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Маслак, Ольга Іванівна; Гришко, Наталя Євгеніївна; Зайцев, Сергій Сергійович; Колісник, Анастасія Олександрівна; Панчеліна, Юлія Миколаївна
    У статті досліджуються актуальні питання необхідності бізнес-діагностики конкурентоспроможності інноваційного підприємництва. Наголошується на тому, що причинами посилення інтересу до інноваційних бізнес-моделей стало не лише пришвидшення темпу життя та скорочення життєвого циклу продукту, а й посилення міжгалузевої конкуренції, в умовах якої виникла потреба у зміщенні акцентів з обслуговування клієнтів на продукт/послугу. Стверджується, що у кожній з галузей з часом формується одна чи декілька домінуючих бізнес-моделей, які являють собою добре оптимізовані способи розподілу та організації ресурсів. Зазначено, що загальноприйнятим є підхід, коли найбільш ефективними визнаються моделі, які створюють передумови для підвищення лояльності компаній або сприяють бар’єрам для входу конкурентів. Разом з тим, якщо домінуючу бізнес-модель витісняє інша, що за основу бере новітню технологію, то, відповідно, трансформується уся галузь. У ході дослідження було розкрито поняття бережливого стартапу і мінімально життєздатного продукту та здійснена порівняльна характеристика традиційного та бережливого стартапів. Акцентовано увагу на поетапній процедурі перегляду бізнес-моделі інноваційного підприємництва. Зазначається, що останнім часом набув популярності аджайл-підхід до бізнес-моделей, коли, на відміну від традиційних підходів, ключовим стає пошук найбільш ефективних способів та методів ведення діяльності шляхом перевірки гіпотез на помилковість. Доведено, що для того, аби змінити існуючу бізнес-модель варто визначити специфіку галузі, після чого проаналізувати вплив технологій та існуючих потреб ринку, аби сформулювати аспекти інноваційності, які потребуватимуть втілення.
  • Ескіз
    Документ
    Циркулярна економіка в Україні: екологічне, соціальне та корпоративне управління (ESG) як інструмент стійкості соціально-відповідального бізнесу в умовах подолання пандемії COVID-19
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Маслак, Ольга Іванівна; Гришко, Наталя Євгеніївна; Яковенко, Ярослава Юріївна; Пирогов, Антон Дмитрович; Дубовик, Ольга Ігорівна
    У статті досліджуються актуальні питання сутності та значення ESG як інструменту циркулярної економіки для посилення стійкості соціально-відповідального бізнесу в умовах подолання пандемії COVID-19. Особливу увагу приділено звітуванню на основі ESG-критеріїв задля покращення реалізації управлінських рішень. Акцентовано увагу на тому, що в Україні стратегія ESG на рівні підприємств тільки розвивається. Наголошується, що намір імплементувати практики ESG, які просуває ООН – це не прерогатива виключно великих компаній, а більшою мірою органічний розвиток бізнесу, оскільки традиційний фінансовий облік включає тільки внутрішні ресурси і потоки та економічні (і деякі соціальні та екологічні) наслідки діяльності. Відзначено, що в умовах циркулярної економіки ті компанії, які не в змозі відповісти на необхідні та очікувані зміни, виходять з бізнесу. Традиційна орієнтація звітності на розкриття фінансових показників залишилася в минулому. Сьогодні досягти успіху можуть лише соціально відповідальні компанії, які зосереджують увагу на таких підходах залучення інвестицій: права людини та інклюзія, протидія кліматичним змінам, забезпечення стійкості. Стверджується, що результатом поширення ESG-практик у довготривалій та середньотривалій перспективі може стати покращення прозорості та підзвітності компаній, які поєднують якісне традиційне корпоративне управління з ESG-факторами, підвищуючи власну інвестиційну привабливість та створюючи репутаційні переваги для України й бізнес-середовища загалом.
  • Ескіз
    Документ
    Трансформація бізнес-моделей у парадигмі посткризового відновлення економіки
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Маслак, Ольга Іванівна; Гришко, Наталя Євгеніївна; Яковенко, Ярослава Юріївна; Шара, Вікторія Іванівна; Матвієць, Вікторія Вікторівна
    У статті досліджуються актуальні питання трансформації бізнес-моделей. Стверджується, що в умовах посткризового відновлення економіки класичні підходи до бізнес-планування втратили свою актуальність і на зміну їм широке впровадження отримали бізнес моделі як логічні описи того, яким чином підприємство одночасно створює і здобуває цінність для клієнта. Було досліджено та ключові питання здійснення успішної трансформації бізнесу та появи новітніх викликів соціально-економічного розвитку. З’ясовано, що окрім бізнес-моделі важливими є стратегія, клієнтура, унікальні напрацювання, а самі бізнес-моделі потребують трансформації унаслідок зміни поведінки споживачів і появи нових конкурентів, оскільки цифровізація бізнесу сприяла полегшенню входу на ринки. Акцентовано увагу на тому, що ключові активності мають формуватися навколо сильних компетенцій. При цьому ціннісна пропозиція фактично диктує тип комунікації з кінцевим споживачем, адже будучи конкретною за своєю суттю, вона потребує використання різноманітних каналів комунікації. Висвітлено зарубіжні приклади успішного багатоетапного переосмислення і трансформації бізнес-моделі, що дозволило забезпечити покращення взаємодії з клієнтами, кращу логістику для складування та транспортування, а також покращення керівництва технологічною інфраструктурою. Зазначено, що оновлення бізнес-моделей не завжди потребує створення нового ринку чи принципово новітніх технологій, оскільки переваги від трансформації можна отримати на уже існуючому ринку з наявним асортиментом продукції чи надаваних послуг. Доведено, що потреба в імплементації нової бізнес-моделі виникає тоді, коли оновлення потребують сектори бізнес-канви. Визначено характер обґрунтованих змін, які супроводжують трансформаційні зміни та подано в узагальненому вигляді складові поетапного переосмислення бізнес-моделі на основі формування ціннісної пропозиції для клієнта. Представлено типові тенденції здійснення трансформацій та визначено першочергові завдання і етапи трансформації бізнес-моделі підприємства.
  • Ескіз
    Документ
    Економіка платформ як основа для розробки корпоративної бізнес-стратегії та особливості її реалізації в умовах цифрових трансформацій у бізнес-середовищі
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Маслак, Ольга Іванівна; Гришко, Наталя Євгеніївна; Бала, Володимир Володимирович; Яковенко, Ярослава Юріївна; Зуєв, Віктор Вікторович
    У статті досліджуються актуальні питання діджитал-трансформацій бізнесу у контексті Індустрії 4.0, яка охоплює цифровізацію в усіх сферах життя суспільства, інновації у продуктах та нових бізнес-моделях. Зокрема, виникла платформа як нова форма бізнесу, який будується на тому, що надає цифровий простір для постачальників, споживачів та інших груп зацікавлених сторін. У статті наголошується, що головна умова створення успішної платформи — це розробка механізму ефективної взаємодії. Саме це забезпечує якість та час функціонування платформи. Крім того, виокремлено стратегії залучення користувачів/споживачів у платформенний бізнес. Доведено, що, якщо дохід компанії не залежить від володіння чи управління фізичними активами, для масштабування відсутня потреба у значних інвестиціях. Наголошується на тому, що традиційні види бізнесу, які не трансформувалися достатньо, щоб створити платформи, можуть у майбутньому зіштовхнутися з тим, що конкуренція виникатиме у невзаємопов’язаних областях, оскільки в екосистемі платформ ключову роль відіграють зв’язки всередині екосистеми. У рамках дослідження також стверджується, що у сучасних умовах ланцюжок поставок уже не є основним агрегатором бізнес-цінності, адже було започатковано тренд на її створення та поширення серед учасників платформи, оскільки більше не передбачається лінійний напрямок руху до кінцевого споживача, цінність переміщується одразу до клієнта та у реверсному напрямку, що зумовлює ключові відмінності роботи цифрових платформ. Наведено ключові відмінності роботи цифрових платформ, порівняно з лінійними бізнес-моделями.
  • Ескіз
    Документ
    Сучасний стан поводження з твердими побутовими відходами та перспективи екологічно спрямованого розвитку регіону
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Маслак, Ольга Іванівна; Гришко, Наталя Євгеніївна; Дубовик, Ольга Ігорівна; Савєлова, Анна Дмитрівна; Матвієць, Вікторія Вікторівна
    У статті досліджуються актуальні питання сучасного стану поводження з твердими побутовими відходами промислових регіонів України та визначені перспективи їх екологічно спрямованого розвитку. Стверджується, що є доцільним привернути увагу до оптимізації переробки та утилізації ТПВ із врахуванням особливостей регіональної політики з питань модернізації системи переробки твердих побутових відходів на вже існуючих та нових полігонах. Зазначено, що невід’ємними складовими реалізації стратегії регіонального розвитку є діагностика стану поводження із твердими побутовими відходами у містах на території України, пошук оптимальних шляхів перероблення відходів, що є альтернативним джерелом енергії, а також постачальником додаткової сировини та матеріалів для національної економіки. Висвітлено наслідки нераціональної політики щодо зберігання, захоронення, переробки та утилізації ТПВ на тлі проблем, пов`язаних із низьким рівнем добробуту населення країни. Встановлено, що основними бар’єрами на шляху підвищення ефективності системи поводження з ТПВ є відсутність установлених норм щодо права власності на відходи та чіткого визначення відповідальності за їх утилізацію або переробку. Проведене дослідження підтверджує, що кількісні та якісні характеристики утворення ТПВ в Україні все ще відрізняються від показників розвинених країн, але ці розбіжності швидко зменшуються.