Вісники НТУ "ХПІ"
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494
З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.
Переглянути
13 результатів
Результати пошуку
Документ Методологія застосування процесного підходу до управління змінами на мікрорівні(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Дуб, Софія Іванівна; Гораль, Ліліана ТарасівнаВ статті проведено аналіз застосування процесного підходу до управління змінами на мікрорівні економіки, здійснено акцент на його методологію. Для фокусування на особливостях процесного підходу звернуто увагу на історичний розріз формування підходу до управління в організаціях в часовому розрізі з 1940 року і до наших днів. Звернуто увагу на характерні поступові зміни розвитку процесного підходу, котрі викликані запитами управлінської практики, починаючи від базової структури до складних систем управління бізнес-процесами в контексті глобалізації та стрімкого прогресу технологій. Базуючись на глибинному дослідженні наукових праць українських та зарубіжних вчених, наголошено на відсутності загальноприйнятого, стандартного визначення терміну «управління змінами». Запропоновано трактувати управління змінами на мікрорівні як певну послідовність безперервних процесів, що сприяють забезпеченню ефективного функціонування, структуруванню внутрішнього середовища та адаптації суб'єктів господарювання до умов зовнішнього середовища з метою забезпечення конкурентоспроможності на ринку. Підкреслено, що розвиток та еволюція поняття управління змінами відображають складність глобального бізнес-ландшафту та необхідність підприємств бути адаптивними в умовах динамічного зовнішнього середовища. Зважаючи на те, що сучасна теорія управління виділяє низку підходів, яким характерні певні особливості, наведено ключові характерні риси до підходів управління. Особливу увагу приділено процесному підходу, при використанні якого в системі управління змінами діяльність підприємств розглядається через призму взаємопов’язаних бізнес-процесів. Орієнтація на процесний підхід в моделях управління змінами на мікрорівні дозволяє розуміти та вдосконалювати процеси в організаціях, завдяки використанню методів та інструментів для планування, впровадження, моніторингу та оптимізації змін. Наведено характеристику найважливіших методологій із застосованням процесного підходу, серед яких TQM, BPR, PDCA, 6σ, Lean Manufacturing. Запропоновано графічне відображення методології процесного підходу управління змінами на мікрорівні у вигляді замкнутого циклу, так як даний підхід є безперервним поєднанням основних функцій. Акцентовано, що адаптивність, швидкість впровадження інновацій. забезпечення сталого розвитку та інші чинники прямо залежать від застосування процесного підходу до прийняття управлінських рішень.Публікація Дослідження існуючих підходів до управління інтелектуальною власністю на промислових підприємствах(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Маслак, Марія ВолодимирівнаУ статті розглянуто питання управління інтелектуальною власністю на основі використання системного, інноваційного, інформаційно-відтворювального, процесного та функціонального підходів. Визначено специфічні риси кожного методичного підходу до управління, виділено взаємозв'язок запропонованих підходів до управління та позначено стратегію розвитку сучасних підприємств на основі ефективного використання результатів інноваційної діяльності та інтелектуальної власності. Доведено, що найбільш широкого використання в цей час має процесний підхід до управління інтелектуальною власністю на промисловому підприємстві, який проявляється через взаємозв’язок і взаємозалежність управлінських функцій при виконанні бізнес-процесів. Визначено, що ефективність функціонального підходу до управління інтелектуальною власністю, на наш погляд, залежатиме від належної взаємодії з менеджментом і працівниками підприємства. Тому вже на етапі створення функціонального підрозділу по управлінню інтелектуальною власністю необхідно переконувати топ-менеджмент підприємства до того, що він повинен надати такій функціональній структурі певні повноваження. Системно-інформаційний підхід до управління інтелектуальною власністю концентрує увагу на значущості інформації на всьому відтворювальному циклі, що передбачає необхідність інформаційних взаємозв’язків між елементами системи управління ІВ, які забезпечують умови для безперервного відтворювального процесу. Інноваційний підхід до управління полягає в активізації інноваційної діяльності промислового підприємства за рахунок використання об’єктів інтелектуальної власності, які в результаті введення їх в господарський обіг на своєму підприємстві або на інших підприємствах (на ліцензійних засадах) дозволять забезпечити підприємству на своєму цільовому ринку конкурентні переваги та сталий розвиток на основі свого інтелектуально-інноваційного розвитку у ринкових умовах. Поняття стратегічного підходу до управління ІВ включає в себе плани та напрямки виробничих дій, послідовність прийнятих рішень та методи, що дозволяють оцінити, провести аналіз і розробити ефективну систему для сфери інтелектуальної власності з метою ефективної реалізації стратегії підприємства. Детальний аналіз організаційно-економічних підходів до управління ІВ на промисловому підприємстві дозволяє зробити висновок про найбільшу ефективність таких методів управління інтелектуальною власністю як системний та процесний, які надають підприємству особливу ефективність при належному маркетинговому забезпеченні.Документ Планування розвитку процесу розробки програмного забезпечення на основі метода послідовного аналізу варіантів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Годлевський, Михайло Дмитрович; Бурлаков, Георгій ОлександровичЗазначено, що процесний підхід є засобом наукового дослідження і практичної зміни навколишнього світу, який дозволяє представляти та реалізовувати виробничі системи у вигляді множини процесів. У роботі розглядаються особливості використання такого підходу до дослідження людської діяльності, пов’язаної з розробкою програмного забезпечення (ПЗ). Представлено перелік науковців, які звернули увагу на необхідність реалізації процесного підходу до розробки ПЗ і на цій основі було введено поняття процесу розробки ПЗ (ПР ПЗ). Визначено поняття моделі життєвого циклу (МЖЦ). Підкреслено, що найбільш відомими наборами МЖЦ є моделі зрілості СММІ та SPICE. Під покращенням ПР ПЗ у роботі розуміється множина дій, спрямованих на поліпшення його характеристик шляхом виконання деякого набору заходів, які базуються на інженерії якості, у тому числі на TQM. Підкреслено, що моделі зрілості відносяться до однієї з двох головних категорій: безперервні (continuous) і дискретні (staged). Модель СММІ реалізується на основі двох підходів, а модель SPICE тільки на основі безперервного підходу. На теперішній час модель СММІ формалізовано, що дозволило планувати розвиток ПР ПЗ або його окремих процесів в умовах обмежених ресурсів. З погляду еталонної моделі SPICE представлена формалізація її структури у вигляді наступної ієрархії: множина груп процесів; множина категорій; множина процесів; множина практик. На основі наведеної структури проведена формалізація оцінки рівня можливості окремого процесу моделі SPICE. Розроблена модель стала основою для розробки оптимізаційної задачі планування розвитку підмножини процесів моделі зрілості SPICE. З метою аналізу цієї задачі і розробки алгоритму її реалізації в роботі вона представлена у скороченому вигляді. Її цільова функція є адитивною і визначає інтегральний показник збільшення рівня можливості підмножини процесів на всьому плановому періоді. Модель має ресурсне обмеження, яке характеризується тим, що ресурси, які не використано на заданому підперіоді, можуть бути реалізовані на наступних підперіодах планування. Показано, що для оптимізації такої моделі найбільш придатним є метод послідовного аналізу варіантів, який може бути реалізованим на основі різних алгоритмів. У роботі використано алгоритм "Київський віник", який є багатокроковим процесом, на кожному підперіоді планування якого реалізується "відмітання" деякої множини неконкурентоспроможних варіантів.Документ Бюджетування витрат на якість як інструмент управління(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Скляр, Максим ОлександровичУ статті досліджено теоретико-методичні аспекти застосування в управлінні витратами на якість на машинобудівних підприємствах інструментарію бюджетування. Авторами за допомогою інструментарію SWOT-аналізу проаналізовано та оцінено застосування бюджетування витрат на якість. Зроблено висновки про перевагу сильних сторін та можливостей застосування бюджетування над його слабкими сторонами і загрозами в управлінні витратами на якість. Аналіз існуючих досліджень, вимоги стандартів на системи менеджменту щодо процесного підходу до управління та наявність розгалужених структур управління машинобудівних підприємств допоміг визначити необхідність складання загального бюджету та бюджетів витрат на якість за бізнес-процесами. Розглянуто задачі бюджетування витрат наякість при процесному підході. Запропоновано розподілення загальної відповідальності та відповідальності за формування і контроль бюджету витрат на якість у межах кожного бізнес-процесу системи менеджменту підприємства, відповідальності за формування та контроль загального бюджету, за аналіз та представлення даних для вищого керівництва. Викладено теоретичні та практичні рекомендації щодо вдосконалення застосування бюджетування витрат на якість. Сформовано схему взаємозв’язку місії підприємства, стратегічних цілей, політики й цілей у сфері якості із бюджетом витрат на якість, яка підкреслює значний вплив бюджету витрат на якість на реалізацію цілей у сфері якості та програми якості підприємства. Для підвищення ефективності досягнення запланованих результатів у сфері менеджменту якості розроблено форму загального бюджету витрат на якість, яка демонструє зв’язок бізнес-процесів із стратегічними цілями, політикою й цілями у сфері якості та показниками діяльності підприємства (KPI).Публікація Бізнес-процеси маркетинг-орієнтованого управління підприємством харчової промисловості України(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Мірошник, Марія Володимирівна; Сердюк, Максим Владиславович; Базарова, Ельвіра ДжамахонівнаПідприємства харчової промисловості, утворюючи потужне конкурентне середовище, дотримуються певної ринкової орієнтації своєї господарської діяльності та мають значну різновекторність розвитку ринкових бізнес-процесів. В статті деталізовано, що певні групи бізнес-процесів маркетинг-орієнтованого управління підприємств утворюють основні, підтримуючи бізнес-процеси та бізнес-процеси розвитку й управління. Визначено, що основними моделями їх аналізу виступають наступні: модель AS-IS, яка позиціонує сучасний стан бізнес-процесів підприємства; модель TO-BE, завдання якої аналіз та впровадження перспективних пропозицій керівництва підприємства, його співробітників, експертів і системних аналітиків з метою забезпечення стійкого функціонування й розвитку бізнес-процесів маркетинг-орієнтованого управління підприємством на стратегічну перспективу; ERP система, програма якої адаптована під український облік, контроль та аналіз всіх основних економічних бізнес-операцій підприємства; WMS система, до основних функцій якої належить управлення складськими бізнес-процесами; TMS система, завданням якої є автоматизація бізнес процесів транспортної логістики та CRM система як система управління ефективністю взаємин із клієнтами за рахунок автоматизації всіх бізнес-процесів комунікаційної спрямованості компанії. Практична реалізація означених моделей та систем може бути здійснена на основі функціонального методу моделювання (формат опису бізнес-процесу -IDEF0); моделювання потоків даних (нотація DFD) або потоків робіт (нотація IDEF3). Проведено соціологічні дослідження щодо визначення значущості створення бізнес-процесів на маркетинг-орієнтованому підприємстві та параметрів, які у якості головних завдань їх моделювання, виступають домінуючими.Документ Концептуальні засади інтегрованого управління якістю транспортних послуг логістичного провайдера(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Карпунь, Ольга Василівна; Янчик, Олександр ГригоровичУ статті проведений огляд результатів досліджень науковцями щодо системи управління транспортних послуг в нинішній час у Україні та закордоном. На підставі вивченого наукового матеріалу щодо інтегрованого управління якістю транспортних послуг, дано власне визначення даного підходу, запропоновано структуру системи управління якістю транспортних послуг, а також вдосконалену Gap-модель оцінки розходжень за якістю обслуговування клієнтів логістичного провайдера. Сучасний ринок вимагає безперервного поліпшення якості продукції та послуг як найважливішого фактору підвищення конкурентоспроможності, в тому числі логістичних провайдерів. Для вирішення цієї проблеми потрібно мати інтегровані системи управління якістю обслуговування клієнтів, які б враховували вимоги міжнародних стандартів та усіх учасників даного процесу. Проведені дослідження показали, що найбільш доцільним способом підвищення ефективності управління якістю транспортних послуг логістичного провайдера в умовах зростаючої конкуренції є формування інтегрованої системи управління. Як показали дослідження, інтегровані системи управління будуються на основі застосування системного і процесного підходів до управління підприємством, які дозволяють пов’язати в єдине ціле різні процеси і види діяльності підприємства. Інтегроване управління транспортними послугами логістичного провайдера – це, перш за все, мистецтво компромісу, при якому рішення приймаються виходячи із загальної мети з урахуванням інтересів усіх учасників логістичного процесу. При цьому основні труднощі виникають в ситуації, коли сусідні ланки використовують різні принципи організації і планування операцій в ланцюгах поставок.Документ Визначення чинників впливу на зростання ефективності роботи підприємства(НТУ "ХПІ", 2017) Александров, Віталій Володимирович; Василенко, Артем Валерійович; Дергач, Аріна ПавлівнаРівень економічної ефективності діяльності підприємства залежить від багатьох факторів і умов. Ці фактори в реальності діють не ізольовано, в чистому вигляді, а в основному перетинаються і взаємозумовлюють один одного. Частина з них залежить від діяльності підприємства в цілому, інші пов'язані з технологією і організацією виробництва, а ще деякі обумовлені рівнем використання виробничих ресурсів і впровадженням науково-технічного прогресу. Всі чинники зростання ефективності класифікуються трьома ознаками: видами витрат виробництва і ресурсів (джерелами підвищення) напрямками розвитку і вдосконалення виробництва; місцем реалізації чинників у системі управління діяльністю. Класифікація факторів за ресурсами і витратами робить чітке уявлення про джерела підвищення ефективності. Відповідно до цієї класифікації, основними факторами зростання економічної ефективності є: зростання продуктивн ості праці і зниження оплатоємності продукції; зниження фондомісткості та матеріаломісткості виробництва; раціональне використання природних ресурсів.Документ Методичний підхід до оцінки гнучкості підприємства(НТУ "ХПІ", 2010) Шматько, Наталія МихайлівнаУ даній статті розглядається проблема оцінювання гнучкості підприємства, визначені певні суттєві недоліки оцінки рівня гнучкості підприємства, запропоновано застосування процесного підходу к управлінню гнучкості підприємства, з’ясовано, що гнучкість підприємства може бути виражена як функція гнучкості його бізнес-процесів; серед складових, що визначають рівень гнучкості підприємства, виділені стані системи (підсистеми), гнучкість якої оцінюється, та тривалість переходу з одного стану до іншого. Для цього виділені основні функції в складі кожного бізнес-процесу, а для кожної функції сформовані перелік функціональних станів, тобто станів бізнес-процесу, що характеризуються альтернативними варіантами реалізації певної функції.Документ Методологія функціонального моделювання як засіб представлення проектної документації в ІТ-аутсорсінгу(НТУ "ХПИ", 2010) Жирякова, І. А.; Гадецька, З. М.Стаття присвячена питанням створення проекту web-сайту компанії на основі методології функціонального моделювання в нотації IDEF0. Запропонований підхід дозволить формалізувати представлення проектної документації для замовника, який співпрацює з професійною web-студією, що займається ІТ-аутсорсінгом.Документ Процес управління еколого-економічною безпекою підприємства(НТУ "ХПІ", 2016) Черчик, Артур ОлеговичУ статті зроблена спроба розвитку теорії та практики управління еколого-економічною безпекою підприємства на основі процесного підходу. Узагальнено існуючі підходи до визначення сутності та етапів процесу управління безпекою підприємства. Уточнено сутність процесу управління еколого-економічною безпекою підприємства, обґрунтовано його етапи з урахуванням специфіки діяльності лісових господарств.