Вісники НТУ "ХПІ"

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494


З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 9 з 9
  • Ескіз
    Документ
    Вдосконалення методу випробувань динамічних властивостей колісних машин з використанням елементів штучного інтелекту
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Молодан, Андрій Олександрович; Дубінін, Євген Олександрович; Клец, Дмитро Михайлович; Полянський, Олександр Сергійович; Коробко, Андрій Іванович; Байдала, Владислава Юріївна; Краснокутський, Максим Володимирович
    Вдосконалено перспективний метод випробувань засобів транспорту на динамічну стійкість положення, що дозволяє кількісно оцінити їх поперечну стійкість при русі нерівностями. В якості критерію оцінки запропонований до використання коефіцієнт динамічної стійкості. Застосування розробленого методу на практиці дозволяє отримати оцінку параметрів стійкості в реальному часі при експлуатації засобів транспорту. Розроблено структурну схему забезпечення надійності експлуатації колісного транспортного засобу, засновану на зниженні впливу кваліфікації водія як елемента системи "водій-машина-дорожні умови" на її стійкість положення з урахуванням результатів моніторингу технічного стану. Для проведення експериментів та оцінювання результатів використано мобільний реєстраційновимірювальний комплекс (МРВК) для оцінювання та підвищення безпеки використання колісних засобів транспорту з урахуванням сучасних засобів і підходів. В якості платформи мобільного реєстраційновимірювального комплексу служить одноплатний комп'ютер Raspberry Pi версії 3B+. Архітектура МРВК – модульна, підтримується установка додаткових інерційних датчиків, пристроїв фото-відеофіксації, GPS, а також пристроїв, сумісних з USB. Операційна система – Raspbian на основі дистрибутива Debian (GNU/Linux). Для подальшої автоматизації процесу управління колісним транспортним засобом було розроблено перспективну схему роботи реєстраційно-вимірювального комплексу з елементами штучного інтелекту, який дозволяє без участі водія проводити необхідні дії з його управління та забезпечення, в тому числі, безпеки експлуатації. Результати можуть бути використані при оцінюванні відповідності та експлуатації колісних засобів транспорту.
  • Ескіз
    Документ
    Формування і аналіз техніко-економічної моделі трансформації електричної енергії із застосуванням критеріального методу
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Черкашина, Вероніка Вікторівна; Баклицький, Владислав Миколайович
    Сформовано техніко-економічну модель трансформації електричної енергії відповідно стратегії розвитку електроенергетики України. У зв'язку з оновленням цінностей, які закладені в стратегію розвитку електричних мереж України, постає необхідність пошуку найбільш оптимальних характеристик силових трансформаторів. Для реалізації даної задачі використано техніко-економічну модель, яка має мінімум цільової функції, що дає змогу прийняти економічно доцільне й обґрунтоване рішення щодо параметрів трансформаторів під час проєктування електричних мереж. Для виконання поставленої задачі наведено процес формування техніко–економічної моделі, яка дозволяє проводити її аналіз критеріальним методом. Процес формування техніко–економічної моделі виконано на основі технічних характеристик двообмоткових трансформаторів з вищою напругою 110 кВ в діапазоні потужності від 10 до 63 МВА. Початкова техніко-економічна модель спрощена шляхом апроксимації основних складових частин степеневими функціями за допомогою застосування методу найменших квадратів. Наведено основні умови, які використовувалися для знаходження коефіцієнтів апроксимації. На основі знайдених коефіцієнтів апроксимації побудовані графіки, які дозволяють оцінити точність апроксимації, порівнюючи апроксимовані значення параметрів силових трансформаторів та значення параметрів існуючих силових трансформаторів. Графіки, також, вказують на ключові складові, які впливають на загальне значення витрат на трансформацію електричної енергії. Викладено алгоритм знаходження критеріїв подібності за допомогою показників ступеня основних апроксимуючих параметрів. Виконані перетворення техніко-економічної моделі, які дозволяють проводити аналіз витрат на трансформацію електричної енергії за допомогою критеріального методу. Знайдено показники критеріїв подібності, на основі яких техніко-економічна модель представлена в критеріальній формі. Проведена оцінка достовірності отриманих критеріїв подібності шляхом порівняння значень співвідношень складових в техніко-економічній моделі та співвідношення, яке отримане на основі критеріїв подібності. Обґрунтовано, що отримані критерії подібності, за першого наближення, можна вважати близькими за значеннями до існуючих співвідношень.
  • Ескіз
    Документ
    Чи може EROEI (EROI) служити критерієм енергоефективності?
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Гончаров, Євген Вікторович; Крюкова, Наталія Валеріївна; Марков, Владислав Сергійович; Поляков, Ігор Володимирович
    Досі немає єдиної оцінки енергетичної діяльності людства. Коефіцієнт корисної дії широко, що використовується в техніці, таким не є, тому що не в змозі оцінити перспективність розробки нових родовищ викопного палива або запровадження нових видів видобутку енергії, особливо дже-рел, що відновлюються. EROEI (англ. energy returned on energy invested), або EROI (energy return on investment - співвідношення отриманої енергії до витраченої, енергетична рентабельність) у фізиці, економічній та екологічній енергетиці - відношення кількості придатної до використання (корисної) енергії, отриманої енергії (ресурсу), до кількості енергії, витраченої отримання цього енергетичного ресурсу. Якщо для деякого ресу-рсу показник EROI менше або дорівнює одиниці, такий ресурс перетворюється на «поглинач» енергії і більше не може бути використаний як первинне джерело енергії». Строго кажучи, EROEI і EROI це не зовсім одне і теж. Якщо перше це співвідношення отриманої та інвестованої енергії, то друге це співвідношення отриманої енергії та інвестицій! Але для деякого спрощення будемо надалі вважати ці поняття тотожними. Причому, що дуже суттєво, при визначенні цих коефіцієнтів не враховуються природні або природні джерела енергії, такі як інсоляція або енергія нуклідів, що діляться. Враховуються лише витрати енергії, пов'язані з діяльністю людини. На перший погляд все правильно і показник EROI дійсно можна використовувати як універсальний критерій. На підставі наведеного аналізу можна досить точно сказати, що EROEI не є універ-сальним критерієм енергоефективності, але може використовуватися поряд з іншими відомими критеріями і коефіцієнтами. EROEI слід застосо-вувати лише за кількісних оцінок ефективності видобутої енергії як безпосередньо з пального, так і на електростанціях. Розрахунок EROEI сти-кається з певними труднощами, які пов'язані зі складністю розрахунку допоміжних витрат та втрат виробленої енергії, а також витрат, пов'язаних із людською працею. EROEI не враховує і екологічну складову процесу видобутку енергії, що може бути дуже важливо.
  • Ескіз
    Документ
    Вдосконалення методу динамічних випробувань колісних машин
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Дубінін, Євген Олександрович; Клец, Дмитро Михайлович; Полянський, Олександр Сергійович; Коробко, Андрій Іванович; Байдала, Владислава Юріївна
    Вдосконалено перспективний метод випробувань засобів транспорту на динамічну стійкість положення, що дозволяє кількісно оцінити їх поперечну стійкість при русі нерівностями. В якості критерію оцінки запропонований до використання коефіцієнт динамічної стійкості. Застосування розробленого методу на практиці дозволяє отримати оцінку параметрів стійкості в реальному часі при експлуатації засобів транспорту. Розроблено структурну схему забезпечення надійності експлуатації колісного транспортного засобу, засновану на зниженні впливу кваліфікації водія як елемента системи «водій-машина-дорожні умови» на її стійкість положення з урахуванням результатів моніторингу технічного стану. Для проведення експериментів та оцінювання результатів використано мобільний рєстраційно-вимірювальний комплекс (МРВК) для оцінювання та підвищення безпеки використання колісних засобів транспорту з урахуванням сучасних засобів і підходів. В якості платформи мобільного реєстраційно-вимірювального комплексу служить одноплатний комп'ютер Raspberry Pi версії 3B+. Архітектура МРВК – модульна, підтримується установка додаткових інерційних датчиків, пристроїв фото-відеофіксації, GPS, а також пристроїв, сумісних з USB. Операційна система – Raspbian на основі дистрибутива Debian (GNU/Linux). Для подальшої автоматизації процесу управління колісним транспортним засобом було розроблено перспективну схему роботи реєстраційно-вимірювального комплексу з елементами штучного інтелекту, який дозволяє без участі водія проводити необхідні дії з його управління та забезпечення, в тому числі, безпеки експлуатації. Результати можуть бути використані при оцінюванні відповідності та експлуатації колісних засобів транспорту.
  • Ескіз
    Документ
    Визначення критеріїв процесу прийняття управлінського рішення
    (НТУ "ХПІ", 2012) Курятник, Наталія Олегівна
    В статті описані теоретичні підходи щодо формування критеріїв в процесі прийняття управлінського рішення. Проаналізовані можливості щодо групування критеріїв з метою спрощення процедури вибору.
  • Ескіз
    Документ
    Выбор критериев деформируемости при оценке использованного ресурса пластичности в процессах обработки металлов давлением
    (НТУ "ХПИ", 2014) Огородников, В. А.; Грушко, А. В.; Гуцалюк, А. В.
    В статье приведены результаты исследований пластичности металлов при объемном напряженном состоянии. Обработаны экспериментальные данные о влиянии гидростатического давления и его изменения на пластичность металлов. Показано влияние инвариантов тензора напряжений на пластичность. При этом процесс нагружения образцов рассматривается в пространстве трех безразмерных инвариантных характеристик напряженно-деформированного состояния. Показано, что на пластичность оказывает влияние первая и вторая производная от показателей напряженного состояния. Показано также, что критерии деформируемости, основанные на линейной теории накопления повреждений, дают существенное отклонение между результатами расчета и экспериментом.
  • Ескіз
    Документ
    Методика оцінки стратегії енергетичної безпеки переробного підприємства
    (НТУ "ХПІ", 2013) Самборський, В. О.
    В статті розглядається використання методу аналіза ієрархій щодо оцінки стратегії енергетичної безпеки переробного підприємства.
  • Ескіз
    Документ
    Сравнение математических моделей растворения реагентов в жидкой стали
    (НТУ "ХПИ", 2013) Тутарова, В. Д.; Снегирев, Ю. В.
    В статье анализируются математические модели растворения реагентов в жидкой стали при внепечной обработке. Сравнение моделей производится по следующим критериям: исходным данным, по температуре плавления реагентов, условиям окончания процесса расплавления, геометрическим параметрам вводимых реагентов. Для систематизации сведения о моделях представлены в виде ментальных карт
  • Ескіз
    Документ
    Методология экспериментальных исследований основных характеристик защиты боевых бронированных машин с использованием систем обнаружения электромагнитного излучения
    (НТУ "ХПИ", 2013) Глебов, В. В.
    Проведен анализ работ по проблеме методологии экспериментальных исследований. Сформулированы основные положения методологии исследования основных характеристик защиты боевых бронированных машин с использованием систем обнаружения электромагнитного излучения. Для получения объективных результатов при проведении исследований необходимо использовать различные независимые, но в то же время комплексные критерии оценки.