Вісники НТУ "ХПІ"

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494


З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Theoretical foundations of forming and evaluating the quality of higher education
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Tereshchenko, Dina; Padafet, Yuliya
    The article summarizes the theoretical foundations of the formation and assessment of the quality of higher education. It is established that the higher education system of Ukraine is aimed at performing a number of functions: professional-economic, social, cultural-humanistic, political-ideological. The main indicators of the quality of education are determined: knowledge, skills, skills; emotional, volitional, motivational spheres of the individual, the level of development of cognitive and other interests and needs, the degree of moral, aesthetic, physical, environmental development, as well as the assimilation of the content of the subject, the degree of abstraction in the presentation of the content of the material. It is proved that the determination of education as a market category is influenced by a number of determining factors of this sphere: the presence of non-state educational institutions; the provision of commercial services of higher education in a number of areas of training; commercialization of educational services; consideration of educational services from a new perspective: not only as a social good, but also as an economic category; strengthening the role of the state as a regulatory body due to the deterioration of the quality of this type of service; the need to achieve a balance of requirements and expectations for the quality of training of personnel of all interested market parties, etc. The content of the category "quality of Higher Education Services" is clarified as the correspondence of the set of characteristics of educational activities and scientific and technological development of higher education institutions to the strategic goals of the development of the state’s higher education system and the development strategy of higher education institutions. The analysis of the state of the higher education services market allowed us to identify modern vectors of development of domestic higher education, formulate a range of problems in this area, determine the likely risks of the higher education system for the development of a number of measures aimed at improving the quality of higher education services and leveling the negative consequences of the external environment on the educational services market. However, in recent years, there has been a tendency to shift priorities towards meeting the needs of stakeholders in the level of quality of higher education services.
  • Ескіз
    Документ
    Соціальна відповідальність бізнесу як фактор збалансування ринку праці
    (НТУ "ХПІ", 2015) Рябова, Тетяна Веніаминівна; Шаша, Людмила Іллівна
    У статті розглядаються фактори стабілізації ринку праці в Україні. Досягнення балансу на ринку праці пов'язане з діяльністю інституційних суб'єктів у сфері соціального партнерства. Участь бізнесу в підготовці кваліфікованої робочої сили розглядається як важливий напрямок соціального партнерства. Наводяться приклади досвіду європейських країн у розвитку партнерства бізнесу і сфери освіти. Визначається сучасний рівень соціальної відповідальності українських підприємців. Досліджуються напрямки досягнення відповідності якості освіти потребам бізнесу. Пропонуються заходи щодо створення сприятливого середовища для соціального партнерства. Розглянуто економічні методи стимулювання співпраці сфери освіти і бізнесу в підготовці кваліфікованих фахівців.