Вісники НТУ "ХПІ"

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494


З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 42
  • Ескіз
    Документ
    Дослідження стійкості нелінійних нормальних мод коливань дисипативної системи під впливом магнітного поля
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Сурганова, Юлія Едуардівна; Міхлін, Юрій Володимирович
    У статті проведено дослідження динаміки коливальної системи, що складається з двох маятників, з’єднаних пружним зв’язком і які знаходяться в магнітному полі. Розглядається випадок, коли маси маятників суттєво відрізняються. За наявності різних зовнішніх факторів, таких як магнітні сили та навантаження, які є в інженерних системах, аналіз режимів коливань у нелінійних системах ускладнюється. У цій роботі проведено аналіз пов’язаної нелінійної нормальної моди коливань у системі, що розглядається. Досліджується вплив зміни параметрів системи, як при малих, так і при великих початкових кутах відхилення маятників, на цю моду коливань. Для аналізу коливальних режимів використовувалися як аналітичний метод, а саме метод багатьох масштабів, так і чисельне моделювання на основі методу Рунге-Кутта четвертого порядку. Використовуються такі початкові умови розрахунку коливального режиму, що були визначені аналітично. Моделювання включає побудову фазових діаграм, траєкторій у конфігураційному просторі та спектрів, що дозволяє оцінити динаміку системи, включаючи як регулярні, так і складні режими коливань. Для вивчення стійкості коливального режиму використовується чисельно-аналітичний метод, пов’язаний із критерієм стійкості за Ляпуновим. Стійкість мод коливань визначається шляхом оцінки ортогональних відхилень стосовно відповідних траєкторій моди у конфігураційному просторі. Отримано області нестійкості на площинах та у просторі параметрів системи.
  • Ескіз
    Документ
    Оцінка стійкості переднього поворотного мосту при усталеному русі тракторного самохідного шасі
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Подригало, Михайло Абович; Разарьонов, Леонід Володимирович; Закапко, Олександр Григорович
    У відомій науково-технічній літературі недостатньо уваги приділено дослідженню динамічних процесів колісних машин із поворотним переднім мостом. Застосування на самохідному шасі переднього поворотного мосту дає змогу у порівнянні з поворотними направляючими колесами звести до мінімуму момент опору повороту та забезпечити механізоване навішування обладнання. Метою даної роботи є підвищення стійкості прямолінійного усталеного руху самохідного тракторного шасі шляхом створення стабілізуючих моментів на передньому поворотному мосту за рахунок зміщення осі повороту переднього мосту в напрямку поздовжньої осі машини. Досліджено умови стійкості переднього поворотного мосту при дії короткочасних збуджуючих факторів при прямолінійному усталеному русі тракторного самохідного шасі. Збуджуючим фактором може бути зіткнення на дорозі з перешкодою, нерівномірність коефіцієнтів опору руху на лівому та правому колесах переднього мосту. В деякий випадках збуджуючим фактором може бути кутове прискорення та кутова швидкість мосту у площині дороги. Визначена схема навантаження переднього поворотного мосту при дії збуджуючого кутового прискорення. Представлений розрахунок дії збуджуючих факторів на силовий гідроциліндр рульового керування. Визначено стабілізуючий момент, який виникає при зміщенні осі вертикального валу приводу переднього поворотного мосту. Виконано аналіз диференційного рівняння кругового руху переднього мосту, що виявив його стійкість при дії короткочасних збуджуючих сил при прямолінійному усталеному русі самохідного шасі.
  • Ескіз
    Документ
    Асиметричне роздавання трубних перехідників автомобілів
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Пузир, Руслан Григорович; Аргат, Роман Григорович; Климов, Едуард Сергійович; Черненко, Сергій Михайлович; Черниш, Андрій Анатолійович; Сіра, Юлія Борисівна; Гайков, Роман Миколайович
    Показано, що відповідальними деталями кожного транспортного засобу є трубчасті сполучні магістралі, що входять до гальмівної, паливної та вихлопної системи автомобілів. До цих трубопроводів пред'являються високі вимоги щодо надійності, вібростійкості, міцності, корозійної стійкості та довговічності. Дані деталі використовуються у ролі розширювачів і сполучних елементів при переході від меншого діаметра трубопроводу до більшого. У роботі представлені дослідження операції роздавання кінця трубної заготовки жорстким пуансоном. У процесі роздавання діючі тангенціальні напруження призводять до зменшення товщини крайової ділянки заготовки. Це тягне за собою зменшення надійності цієї ділянки в процесі експлуатації і зниження її ремонтопридатності та корозійної стійкості. Також, для забезпечення герметичності трубних з’єднань на вказаних ділянках заготовок нарізають різьбу або зварюють ці зони між собою. Тому важливою конструктивною особливістю трубчастих дифузорів є однакова товщина стінки по всьому перетину напівфабрикату. Для вирішення завдання збільшення товщини напівфабрикату після роздавання запропоновано асиметричний інструмент. Завдання вирішували в кінцево-елементній постановці з використанням спеціального комплексу 3D моделювання Simulia Abaqus – student edition. Заготовка труби представлялася як тверде тіло, що деформується, у той час, як пуансон моделювався абсолютно жорстким дискретним об'ємним тілом. Метод побудови для обох моделей – «revolution». За даними кінцево-елементного моделювання роздавання конічним асиметричним інструментом має переваги з точки зору збільшення товщини торцевої зони розтруба труби. Товщина деталі збільшується на 22,5% з товщини 1,77 мм для класичного варіанту роздавання, до 1,82 мм – для роздавання несиметричним інструментом. Для зниження стоншення стінки після роздачі трубної заготовки рекомендується використовувати асиметричний пуансон. Для отримання симетричного розтруба труби необхідно зробити два переходи роздавання з поворотом заготовки або пуансона на 180°.
  • Ескіз
    Документ
    Новий спосіб керування розподілом гальмівних сил між осями автомобіля
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Подригало, Михайло Абович; Байцур, Максим Вячеславович
    В роботі запропоновано та досліджено новий спосіб управління розподілом гальмівних сил між осями автомобіля, на якому встановлюються багатопоршневі дискові гальма відкритого типу з двома парами концентрично розташованих гальмівних колодок. Метою дослідження є підвищення стійкості автомобіля при екстрених та службових гальмуваннях шляхом використання нового способу управління розподілом гальмівних сил між осями за рахунок дискретної зміни розмірів активних робочих площ робочих гальмівних циліндрів. Для досягнення поставленої мети вирішено завдання визначення значення коефіцієнта розподілу гальмівної сили на передню вісь автомобіля при різному поєднанні включених робочих гальмівних циліндрів на передніх і задніх колесах та визначення порогових значень уповільнень автомобіля, при яких потрібно змінювати співвідношення включених робочих гальмівних циліндрів на колесах передньої та задньої осі. Результати проведеного дослідження показали, що використання багатопоршневих дискових гальм на передніх і задніх колесах двовісного автомобіля дозволяє організувати процес імпульсного керування розподілом гальмівних сил між осями.
  • Ескіз
    Документ
    Визначення парціальних прискорень двовісної машини з усіма керованими колесами
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Клец, Дмитро Михайлович; Бондaренко, Анaтолій Ігорович; Пелипенко, Євген Сергійович; Байдала, Владислава Юріївна
    Запропонований спосіб дозволяє оцінити керованість автомобіля з урахуванням або без урахування відведення, з різними типами ведучих коліс і різними керованими колесами з використанням парціальних прискорень. Визначення бічних та тангенціальних реакцій на автомобільну шину при повороті дозволяє більш точно оцінити маневреність, стійкість і керованість автомобіля. Визначення сумарних і часткових кутових прискорень транспортного засобу при його повертанні з урахуванням або без урахування відведення дозволяє розробити алгоритм поліпшення роботи транспортних засобів з різними типами шин. Використання різних способів керування транспортним засобом ускладнює процес проектування та управління машиною, змінюючи характеристики переміщення машин під час застосування пристроїв блокування. Рівняння обертального руху передньопривідних транспортних засобів і повнопривідних машин при криволінійному русі без відведення є однаковими. З'явлення нових способів виконання маневрів, таких як поворот з усіма ведучими колесами (4WS), вимагає дослідження траєкторії руху, стійкості і керованості машин при заданому маневруванні. Метод парціальних прискорень дозволяє виконувати оцінку керованості транспортних засобів з різними типами приводів (передньо-, задньо- та повнопривідних) та з різними керованими колесами. Визначення бокових реакцій на колесах транспортного засобу при повороті позволяє більш точно виконувати оцінку поворотливості, стійкості та керованості транспортних засобів.
  • Ескіз
    Документ
    Математичне моделювання електронної системи курсової стійкості автомобіля
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Александров, Євгеній Євгенійович; Клименко, Валерій Іванович; Леонтьєв, Дмитро Миколайович; Терновий, Микита Олексійович
    В роботі проведений огляд науково-технічної літератури з розробки електронних систем курсової стійкості з функцією розподілу гальмових зусиль, який дозволив зробити висновок, що для всюдихідних колісних машин такі системи повинні будуватись із застосуванням датчиків інерційної навігації – гіроскопічних приладів і акселераторів. Запропонована функціональна схема системи курсової стійкості з функцією розподілу гальмового зусилля побудована із застосуванням принципів безплатформних інерційних систем, в яких орієнтація корпусу автомобіля відносно вісей інерційної системи координат здійснюється за допомогою обчислення в бортовій цифровій обчислювальній машині кватерніону, компонентами якого являються параметри Родріга-Гамільтона, що на відміну від кутів Ейлера можуть бути обчислені з необхідним ступенем точності за допомогою достатньо простого алгоритму. Розроблені алгоритми оцінювання поточних параметрів збуреного руху корпусу колісної машини в процесі термінового її гальмування, а саме, куту відхилення подовженої вісі корпусу від заданого напрямку руху, кутової швидкості обертання корпусу та бічного зсуву центру тяжіння корпуса відносно заданої траєкторії руху транспортного засобу. На основі поточної оцінки перелічених параметрів сформований алгоритм стабілізації корпусу колісної машини в режимі термінового її гальмування.
  • Ескіз
    Документ
    Исследование устойчивости металлополимерных гибких колес силовых волновых зубчатых передач
    (Национальный технический университет "Харьковский политехнический институт", 2019) Приймаков, Александр Григорьевич; Устиненко, Александр Витальевич; Бондаренко, Алексей Викторович; Протасов, Роман Васильевич; Сериков, Владимир Иванович
    В настоящее время в мире достигнуты значительные успехи в разработке и внедрении волновых зубчатых передач. Одной из характеристик качества работы волновой передачи является ее шумовая характеристика. С точки зрения снижения уровня шума представляет интерес применение гибких колес из полимера, а при необходимости сохранения высокого уровня работоспособности– из металлополимера. Поэтому задача исследования металлополимерных гибких колес силовых волновых передач является актуальной и практически полезной. Ее решение позволит обеспечить минимальный уровень шума и вибраций при высокой нагрузочной способности и долговечности передачи. Работа посвящена разработке методики теоретического исследования устойчивости составного металлополимерного гибкого колеса. При исследовании стойкости цилиндрических конструктивно-ортотропных оболочек с достаточной точностью для практического использования можно воспользоваться теорией пологих оболочек. Получены расчетные зависимости для определения критических нагрузок, характерных для эксплуатации силовых волновых зубчатых передач. Дана критериальная оценка стойкости оболочек металлополимерных гибких колес через параметры волнообразования λ и η. Рассмотрены частные случаи нагружения силовых волновых зубчатых передач и обеспечение стойкости металлополимерных гибких колес при этом. Показано, что параметры λ и η и числа полуволн волнообразования n и m определяются из условия минимума критической нагрузки.
  • Ескіз
    Документ
    Обеспечение качества поверхностей осесимметричных деталей при высокоскоростной вытяжке
    (НТУ "ХПІ", 2018) Фролов, Евгений Андреевич; Ясько, Станислав Георгиевич; Кравченко, Сергей Иванович
    Для оценки возможности вытяжки листовых изделий без потери устойчивости был проанализирован процесс высокоскоростного деформирования заготовок. Установлено, что процесс получения качественных деталей связан с регулированием скорости разгона штампуемого рельефа и фланцевой части заготовки за счет искусственного увеличения радиуса закругления у перетяжного ребра матрицы. На экспериментальном основании получена эмпирическая зависимость относительного радиуса закругления ребра матрицы от коэффициента вытяжки, что позволяет проектировать технологический процесс высокоскоростного формообразования.
  • Ескіз
    Документ
    Установка ТІ-CS115 (NCS08) для проведения испытаний бортового оборудования составных частей объектов военной техники на электромагнитную совместимость по стандарту MIL-STD-461G (США) по виду испытаний CS115 и стандарту АЕСТР-500 (НАТО) по виду испытаний NCS08
    (НТУ "ХПИ", 2018) Немченко, Юрий Семенович; Князев, Владимир Владимирович; Лесной, Иван Петрович; Сомхиев, Сергей Борисович
    Описана конструкция и результаты испытаний установки ТІ-CS115 (NCS08), предназначенной для испытаний составных частей объектов военной техники (СЧ ОВТ) на устойчивость к испытательным токам прямоугольной формы по виду CS115 (NCS08) в соответствии со стандартами MIL-STD-461G (США) и АЕСТР-500 (НАТО). Приведены осциллограммы испытательных токов, которые полностью соответствуют требованиям вышеперечисленных стандартов, и методика использования установки в режиме испытаний.
  • Ескіз
    Документ
    Интенсификация процесса раздачи цилиндрической заготовки
    (НТУ "ХПИ", 2017) Пузырь, Руслан Григорьевич; Левченко, Роман Владимирович; Сирая, Юлия Борисовна
    Теоретическим анализом установлена возможная граница потери устойчивости заготовки при раздаче коническими пуансонами цилиндрической заготовки с подпором торцевой зоны. Для анализа использовали инженерный метод определения напряженного состояния в очаге деформации, а также методы теории цилиндрических оболочек для определения перемещений. Полученные зависимости могут быть использованы для проектирования технологических процессов деформирования трубных заготовок. Интенсификация процесса осуществляется за счет увеличения степени деформации краевых участков заготовки, причем подпор торца устраняет разрушение в виде локализации деформаций с появлением продольной трещины. Показано, что трещинообразование увеличивается на заготовках со сварными швами, которые, в общем, снижают пластичность материала. Краевой подпор может привести к образованию складки на недеформируемой части заготовки.