Вісники НТУ "ХПІ"

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494


З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 9 з 9
  • Ескіз
    Документ
    Теорія технології та методи інженерного аналізу високоміцнісних наноструктурованих покриттів для підвищення службових характеристик об'єктів військової та цивільної техніки
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Ткачук, Микола Миколайович; Пінчук, Наталія Володимирівна; Мейлехов, Андрій Олександрович; Рябоштан, Валентин Анатолійович; Ткачук, Микола Анатолійович; Грабовський, Андрій Володимирович; Сєриков, Володимир Іванович
    Сучасні об'єкти військової та цивільної техніки потребують підвищення службових властивостей найбільш відповідальних та навантажених контактуючих елементів, що визначають їх тактико-технічні і технічні характеристики. Натепер традиційні та нові матеріали у багатьох аспектах вичерпали такі можливості. Ці можливості можна різко підвищити за рахунок зміцнення, зокрема, напиленням наноструктурних високоміцних та багатошарових нітридних покриттів на основі нітридів титану, цирконію тощо, а також модифікованих вакуумних конденсатів. Разом із тим для елементів конструкцій із контактуючими поверхнями близької форми важливо обирати структуру, склад та режими нанесення цих покриттів та псевдосплавів тільки паралельно із аналізом їх контактної взаємодії як одного із визначальних чинників. Задля цього у роботі буде розроблено нові варіаційні постановки задач, здійснено дослідження та розроблені рекомендації стосовно підвищення службових властивостей контактуючих елементів об'єкти військової та цивільної техніки формуванням наноструктурних високоміцних та багатошарових нітридних покриттів та псевдосплавів. Саме поєднання нових авторських підходів у контактній механіці та у фізиці наноструктурних металів дає основу для проривних технічних рішень об’єкти військової та цивільної техніки із підвищеними тактико-технічні і технічні характеристики: танків, бронемашин, роботизованих бойових платформ, турбомашин.
  • Ескіз
    Документ
    Створення технології дискретно-континуального зміцнення елементів автономних турбодетандерних електростанцій
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Ткачук, Микола Миколайович; Новіков, Максим Костянтинович; Грабовський, Андрій Володимирович; Кравченко, Сергій Олександрович; Ткачук, Микола Анатолійович; Подрєза, Сергій Михайлович
    У роботі описано комплекс досліджень та розробок створення технології дискретно-континуального зміцнення елементів автономних турбодетандерних електростанцій. Із цією метою пропонується дослідження напружено-деформованого стану системи контактуючих дискретно та континуально зміцнених тіл. При цьому використовується поєднання позитивних ефектів, які спостерігаються при застосуванні кожного із видів зміцнення. Сукупний ефект від такого синтетичного методу зміцнення перевищує суму ефектів від застосування кожного із складових методів. Задля досягнення високих технічних характеристик елементів та у цілому турбодетандерних електростанцій розроблено підхід, який базується на параметричному моделюванні конструкцій та технологій. Шляхом цілеспрямованого поліпшення цих параметрів підвищується міцність, коефіцієнт корисної дії і довговічність. А також знижується зношуваність найбільш навантажених та відповідальних елементів турбодетандерних електростанцій. Основною особливістю розроблених підходів до створення технології дискретно-континуального зміцнення елементів автономних турбодетандерних електростанцій є розвиток та застосування узагальненої параметричної моделі турбодетандерних електростанцій як цілісного системного об’єкту. При цьому і проєктні, і технологічні рішення є варійованими та шуканими за критеріями міцності, довговічності та ККД.
  • Ескіз
    Документ
    Порівняльний аналіз впливу швидкісного режиму руху дорогою на витрату палива для легкових та вантажних автомобілів
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Кривошапов, Сергій Іванович; Назаров, Олександр Іванович; Сергієнко, Микола Єгорович; Сергієнко, Антон Миколайович; Мамонтов, Анатолій Геннадійович; Борисенко, Артур Сергійович
    Розглянуто рух автомобіля на ділянки дороги, де він розганяється, рухається з максимально дозволеною швидкістю та зупиняється, а середня технічна швидкість буде залежить від відстані такої ділянки дороги. Складено модель та проведено імітаційне моделювання для легкових та вантажних автомобілів з обмеженням максимальної швидкості. Отримано результати найбільш ймовірної зміни середньої технічної швидкості автомобіля від довжини ділянки дороги, де автомобіль послідовно прискорюється, рухається з постійною швидкістю і сповільнюється до зупинки. Наведені графіки зміни швидкості легкових та вантажних автомобілів від довжини ділянки дороги у межах та за межею міста. На прикладі двох автомобілів бензинового легкового та дизельного вантажного були отримані результати зміни витрати палива від відстані між зупинками на ділянки дороги. Сформульовано висновки та зазначено шляхи подальших досліджень, спрямованих на вдосконалення методики нормування витрати палива в нашій країні.
  • Документ
    Напрямки та етапи проєктно-технологічного забезпечення підвищених характеристик турбодетандерних електростанцій
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Ткачук, Микола Анатолійович; Новіков, Максим Костянтинович; Ткачук, Микола Миколайович; Грабовський, Андрій Володимирович; Паккі, Гліб Вікторович; Ткачук, Ганна Володимирівна; Подрєза, Сергій Михайлович; Деревянкін, Роман Павлович
    Робота містить опис інтегрованого підходу до проєктно-технологічного забезпечення підвищених характеристик турбодетандерних електростанцій. Аналіз сучасного стану розроблення турбодетандерних електростанцій дав підстави установити, що натепер традиційні підходи значною мірою вичерпали можливості підвищення їх технічних характеристик. Більш того, складається ситуація, коли для забезпечення підвищення таких характеристик потрібне залучення не ізольованих проєктних чи технологічних, а сумісних проєктно-технологічних заходів. Для реалізації такого підходу застосовано метод узагальненого параметричного моделювання. При цьому за рахунок об’єднання проєктних і технологічних параметрів розширюється параметричний простір, у якому здійснюється пошук раціональних технічних рішень турбодетандерних електростанцій. Саме завдяки такому розширенню параметричного простору удається підвищити ефективність кінцевого рішення. Таке рішення неможливо досягнути тільки за рахунок проєктних чи тільки технологічних заходів. Розроблений підхід реалізовано у вигляді послідовності розв’язаних етапів. По-перше, це дослідження робочих процесів газодинаміки, тепломасопереносу та енергогенерування у турбодетандерних електростанціях. По-друге, це оптимізація технологічних операцій зміцнення елементів цих установок. По-трете, це розроблення реальних зразків турбодетандерних електростанцій із підвищеними технічними характеристиками. У цілому зазначені етапи, які здійснюються взаємоузгоджено на основі розробленого узагальненого параметричного підходу, дали можливість на 25 – 40 % підвищити довговічність елементів турбодетандерних електростанцій та забезпечити ККД за детандером на рівні 86 %.
  • Ескіз
    Документ
    Розроблення проривних технологій зміцнення елементів турбодетандерних установок
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Моісеєв, Сергій Вікторович; Новіков, Максим Костянтинович; Бурняшев, Аркадій Васильович; Паккі, Гліб Вікторович; Ткачук, Микола Анатолійович; Львов, Геннадій Іванович; Кравченко, Сергій Олександрович; Подрєза, Сергій Михайлович
    Робота спрямована на розроблення проривних технологій зміцнення турбодетандерних установок. З цією метою запропоновані нові способи забезпечення міцності найбільш навантажених елементів турбодетандерних установок. Вони передбачають поєднання відомих способів дискретного та континуального зміцнення. Проте при цьому виникає проблема обґрунтування раціональних параметрів та режимів технологічних операцій. Ця проблема викликана тим, що такі комплексні методи зміцнення характеризуються суттєво розширеною множиною варійованих параметрів. У цьому широкому параметричному просторі оптимальний їх набір відрізняється від оптимальних наборів у більш вузьких підпросторах. Для визначення впливу варійованих параметрів на характеристики напружено-деформованого стану контактуючих дискретно-континуально зміцнених тіл здійснено низку досліджень Варіюються форма області зміцнення та властивості матеріалу зміцнених зон. Установлено суттєвий вплив варійованих параметрів на розподіл та рівень контактного тиску та еквівалентних напружень у системі контактуючих тіл. На основі аналізу результатів цих та низки інших досліджень розроблені рекомендації стосовно проєктно-технологічних рішень елементів турбодетандерних установок. На цій базі розроблено низку турбодетандерних установок із підвищеними технічними характеристиками. Забезпечено, зокрема, зростання їхнього ресурсу та ККД.
  • Ескіз
    Документ
    Оцінка витрати палива автомобілів за питомими значеннями витрати палива та ефективної потужності
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Кривошапов, Сергій Іванович; Назаров, Олександр Іванович; Сергієнко, Микола Єгорович
    Розглянуто необхідність контролю споживання палива у процесі експлуатації транспортних засобів. Наведено аналіз аналітичних методів оцінки паливної економічності автомобілів. Проаналізовано норми нормування витрати палива, що діють зараз в Україні. Вказані основні недоліки обліку паливно-мастильних матеріалів у нашій країні. Проведено статистичну оцінку показників витрати палива за методикою міністерства інфраструктури України. Отримано графічні залежності розподілу витрат палива для основних груп автомобілів, випиляних за даними нормативно-правової інформації. Виконано регресійну оцінку взаємозв'язку витрати палива та основних технічних параметрів автомобіля Отримано параметри для математичної моделі з розрахунку витрати палива для основних груп автомобілів аграрного сектора – це самоскиди та сідельні тягачі. Оцінено адекватність моделі, якість параметрів, довірчий інтервал області визначення. Запропоновано поєднати декілька методик нормування витрати пального, що дозволить встановлювати нормативне значення розрахунковим методом. Здійснено оцінку узгодженості отриманої регресійної моделі з даними, які були отримані за методикою, яка використовується у ХНАДУ для розрахунку базової норми витрати палива. Наведено порівняння норм витрати палива за різними методиками. Розроблено алгоритм використання регресійної моделі методики обліку споживання паливно-мастильних матеріалів на підприємствах автомобільного транспорту. Сформульовано висновки та зазначено шляхи подальших досліджень, спрямованих на вдосконалення методики нормування витрати палива в нашій країні.
  • Ескіз
    Документ
    Варіант модернізації стану 1700 ПрАТ "ММК імені Ілліча"
    (НТУ "ХПІ", 2018) Курпе, Олександр Геннадійович; Кухар, Володимир Валентинович
    В роботі виконані розрахунки та запропоновано перелік основного обладнання стану 1700, яке треба модернізувати, щоб отримати можливість виробляти гарячекатані рулони товщиною до 1,2 мм, марки сталі до Х70, та вагою до 32 т, згідно цільових вимог. За допомогою математичної моделі розраховано основні технічні характеристики обладнання після модернізації. Виконано розрахунок найбільш показового сортаменту рулонів розмірами 1,8х1500х10500 мм із сталі марки S355MC в умовах використання модернізованого обладнання. Перелік обмежень існуючого обладнання стану 1700 підтверджений розрахунком технології виробництва рулонів розмірами 2,65х1500 мм зі сталі марки S355MC, відповідно до EN 10149-2, масою 31 т.
  • Ескіз
    Документ
    Проблема забезпечення тактико-технічних характеристик бойових броньованих машин: підходи, моделі та методи
    (НТУ "ХПІ", 2015) Ткачук, Микола Анатолійович; Литвиненко, Олександр Віталійович; Грабовський, Андрій Володимирович; Цебрюк, Іван Вікторович
    Отримала рішення актуальна науково-практична проблема розробки теоретичних основ проектно-технологічного забезпечення тактико-технічних характеристик легкоброньованих машин (ЛБМ) шляхом обґрунтування технічних рішень бронекорпусів за критеріями захищеності, міцності, жорсткості, віброзбудливості від дії комплексу уражаючих чинників, що має велике значення для бронетанкобудування України. На основі розвитку методу узагалненого параметричного моделювання та поширення його на проектно-технологічні рішення розроблений новий підхід до забезпечення заданих тактико-технічних характеристик ЛБМ. Він полягає в їх забезпеченні як результату взаємодії та взаємовпливу конструктивних рішень, технологічних режимів і умов виробництва. При цьому вперше множина технологічних чинників залучена як така, що певною мірою визначає рівень ТТХ, і як варійована, шукана.
  • Ескіз
    Документ
    Критериальная парето-оптимизация параметров аксиально-поршневых гидромашин
    (НТУ "ХПИ", 2015) Жеглова, В. М.; Яглинский, Виктор Петрович; Козерацкий, Г. В.; Обайди, А. С.; Москвичев, Н. Н.
    В статье предложены критерии вибростойкости и экстремальной перегрузки для всестороннего отображения служебных свойств сферических торцевых распределителей аксиально-поршневых гидромашин. Для критериальной оптимизации созданы соответствующие компютерные модели методом конечных элементов. Установлена возможность уменьшения толщины распределителя, что способствует увеличению его собственной частоты и удалению от резонанса в области эксплуатационных частот гидромашин. Посредством Парето-диаграммы предложены оптимальные значения толщины распределителя для заданной области изменения давлений и чисел оборотов блока цилиндров.