Вісники НТУ "ХПІ"

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494


З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 21
  • Ескіз
    Документ
    Шляхи подолання бар'єру при переході асинхронних двигунів до класу енергоефективності IE5
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Дзеніс, Сергій Євгенович; Шайда, Віктор Петрович; Юр'єва, Олена Юріївна
    Застосування енергоефективних електродвигунів у промисловості дозволяє більш раціонально використовувати енергетичні ресурси і скоротити викиди парникових газів. Зважаючи на те, що у промисловості переважно використовуються асинхронні двигуни із фіксованою частотою обертання, завдання підвищення їхньої енергоефективності є актуальним. Встановлено, що головним обмежувальним фактором підвищення енергоефективності асинхронних двигунів до рівня IE5, є його тепловий стан. Аналіз шляхів підвищення ефективності асинх-ронних двигунів вказує на необхідність їх комплексного застосування. Найбільш доцільним є проведення оптимізації та удосконалення елементів системи повітряного охолодження асинхронних двигунів. Для проведення дослідження потрібно комплексно застосовувати системи моделювання електромагнітного та температурного поля асинхронних двигунів. Враховуючи певні недоліки теплових моделей асинронних двигунів необхідно поєднувати моделювання із експериментальними дослідженнями як за допомогою класичних датчиків температури, так і методу термографії.
  • Ескіз
    Документ
    Пошук можливих конструктивних рішень для продовження експлуатації ЦВТ потужної турбіни АЕС після пошкодження лопаток ротора
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Усатий, Олександр Павлович; Черноусенко, Ольга Юріївна; Пешко, Віталій Анатолійович
    Можливість швидкого відновлення роботи потужної турбоустановки в умовах АЕС після аварійного пошкодження робочих лопаток є вельми актуальною задачею, особливо в умовах дефіциту генеруючих потужностей в енергосистемі. Для прийняття відповідних рішень щодо зміни конструкції турбіни були проведені необхідні розрахункові дослідження циліндру високого тиску (ЦВТ) турбіни К-1000-60/3000 в проектній конструкції та без робочих лопаток п'ятого ступеня і з чотирма першими ступенями (без п’ятого ступеня) обох потоків турбіни. Результати дослідження термо- та газодинамічних параметрів потоку показали на наявність відмінностей в умовах роботи усіх ступенів турбіни та найбільш значними вони є для 4-го і 5-го ступенів. Відмічено суттєве зменшення внутрішньої потужності ЦВТ турбіни відповідно 35,5 МВт і 6,6 МВт та його внутрішньої ефективності відповідно на 11,8% і 2,1%. Враховуючи усі аспекти, які пов'язані з роботою енергоблоку найбільш вдалим рішенням щодо швидкого відновлення роботи потужної турбоустановки в умовах АЕС після аварійного пошкодження робочих лопаток є варіант конструкції ЦВТ без робочих лопаток п'ятого ступеня.
  • Ескіз
    Документ
    Аналіз можливості продовження експлуатації ротора середнього тиску з урахуванням тріщин критичного розміру
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Черноусенко, Ольга Юріївна; Риндюк, Дмитро Вікторович; Пешко, Віталій Анатолійович
    В роботі приведено обґрунтування допустимості подальшої експлуатації ротора середнього тиску турбіни К-200-130-3 енергоблоку № 9 Луганської ТЕС з урахуванням критичного розміру тріщин, що виникли в експлуатаційний період. Розглянуто проведення та результати ряду досліджень, спрямованих на аналіз можливості продовження експлуатації даного обладнання після проведення проточки радіальних канавок різної глибини в місцях виникнення тріщин. Також надано прогноз можливості продовження розвитку тріщин в канавках. Для обґрунтування допустимості подальшої експлуатації ротора середнього тиску турбіни, проводилися розрахункові експерименти з використанням математичного моделювання, по визначенню теплового, напружено-деформованого стану та тривалої міцності досліджуваного об’єкта. Вирішено крайову задачу нестаціонарної теплопровідності для стаціонарного та основних пускових режимів паротурбінної установки, дискретизація розрахункової області проведена на основі методу скінченних елементів. Розрахунок напружено-деформованого стану ротора середнього тиску виконано за сумісної дії температурних напружень, градієнтів температурного поля, відцентрових сил інерції та напружень від тиску. Встановлено, що при роботі на напівпікових режимах, існує можливість підвищення залишкового ресурсу після виконання конструктивно-ремонтних заходів, а саме вирізання металу поверхневого шару теплових канавок на допустиму величину. Також, на конкретному прикладі, доведено недоцільність глибокої, понад 18 мм, вибірки металу теплових канавок.
  • Ескіз
    Документ
    Разработка энергоэффективного асинхронного электропривода для перемежающегося режима работы
    (Национальный технический университет "Харьковский политехнический институт", 2019) Петрушин, Виктор Сергеевич; Плоткин, Юрий Романович; Еноктаев, Ростислав Николаевич; Бендахман, Бухалфа
    Рассматривается электропривод, включающий в себя кроме асинхронного короткозамкнутого двигателя, согласующий редуктор. Нагрузку привода определяет заданная циклограмма, представляющая собой изменение нагрузочных моментов во времени. Улучшение эксплуатационных характеристик электропривода обеспечивается за счёт оптимизационного перепроектирования двигателя. В качестве критериев оптимизации используются среднециклические коэффициенты полезного действия и мощности. Выполнен анализ энергетических,тепловых, механических и виброакустических показателей двигателей при работе на заданную циклограмму нагрузки.
  • Ескіз
    Документ
    Напружено-деформований стан ротора турбіни К-1000-60/3000 при типових режимах експлуатації
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Черноусенко, Ольга Юріївна; Риндюк, Дмитро Вікторович; Пешко, Віталій Анатолійович
    Продовження експлуатації атомних електричних станцій України понад парковий ресурс потребує проведення перевірочного роз-рахунку основних елементів енергетичного обладнання, що визначають ресурсні характеристики. Відповідно до нормативних до-кументів, продовження ресурсу турбінного обладнання потребує проведення розрахунку теплового та напружено-деформованого стану основних елементів, а саме ротора високого тиску. В роботі представлено числове математичне дослідження ротора циліндру високого тиску парової турбіни К-1000-60/3000 на базі тривимірного просторового аналогу. Розглянуто вирішення крайової задачі нестаціонарної теплопровідності для типових експлуатаційних режимів паротурбінної установки, з використанням скінчено-елементного методу дискретизації розрахункової області. Напружено-деформований стан ротора високого тиску розраховано з врахуванням сумісної дії температурних напружень, нерівномірності температурного поля, напружень від тиску та відцентрових сил. Розрахунки термонапруженого стану ротора на номінальному режимі експлуатації розглянуто в квазістаціонарній постановці, на змінних пускових режимах роботи – в нестаціонарній постановці. Встановлено, що при роботі на експлуатаційних режимах, що близькі до номінального, зоною концентрації максимальної інтенсивності напружень є осьовий отвір в області четвертого та п’ятого ступенів тиску. На змінних режимах роботи частими концентраторами напружень виступають розвантажувальні отвори та галтельні скруглення усіх ступенів. Встановлено, що максимальне значення інтенсивності напружень на номінальному режимі роботи складає 158 МПа. На змінних режимах роботи значення інтенсивності умовних пружних напружень не перевищують 226–263 МПа для усіх типів пусків.
  • Ескіз
    Документ
    Інженерна методика проектування прогресивного технологічного процесу гарячої прокатки листа
    (НТУ "ХПІ", 2018) Тришевський, Олег Ігорович; Салтавець, Микола Вільямович
    Представлена покрокова інженерна методика проектування прогресивного технологічного процесу гарячої прокатки тонкого листа товщиною до 0,7 мм. Відмінною рисою нової технології є використання прискореного охолодження смуги між чорновою і чистовою групами клітей прокатного стану. Методика базується на створених математичних моделях теплового стану смуги і валків, їх прискореного теплообміну з навколишнім середовищем і водою на ділянці надшвидкісного охолодження. Розроблені математичні моделі дозволяють провести оптимізацію нового техпроцесу і забезпечити можливість скорочення часу випуску готової продукції і економію енергетичних витрат.
  • Ескіз
    Документ
    Методика спрощеного обчислення теплового стану металу при прокатці тонкого листа
    (НТУ "ХПІ", 2017) Тришевський, Олег Ігорович; Салтавець, Микола Вільямович
    Для сучасних двошарових валків з заевтектоїдної сталі, в системі координат, в якій вісь горизонтального валка поєднана з віссю у, розроблена методика спрощеного обчислювання теплового стану металу при прокатці тонкого листа, згідно з якою для отримання результатів у числовому вигляді в створених математичних моделях теплообміну полоси під час прокатки переходять від диференційних рівнянь з частковими похідними до відповідних рівнянь в кінцевих від'ємностях. Рівняння в кінцевих від'ємностях отримують шляхом заміни похідних їх від'ємностями. Загальний тепловий стан металу може бути побудований на основі отриманих залежностей для одномірних задач.
  • Ескіз
    Документ
    Влияние особенностей учета геометрии поршня дизеля на его расчетную теплонапряженность
    (НТУ "ХПИ", 2017) Ариан, Расул; Пылев, Владимир Александрович; Ткаченко, Сергей Александрович
    В работе выполнен многовариантный анализ температур и термических напряжений для поршня дизеля 4ЧН12/14. Рассмотрены уточненный и упрощенный варианты описания геометрии поршня в зоне его кромки камеры сгорания. Показано, что при повышении уровня форсирования двигателя возникает необходимость предварительной проверки допустимости применения упрощенных геометрических моделей. Полученные результаты позволяют осуществлять переход от концепции гарантированного обеспечения ресурса на начальных стадиях проектирования к концепции работы материалов на пределе прочности.
  • Ескіз
    Документ
    Аналіз теплового стану різних модифікацій рудникового тягового двигуна постійного струму типу ДТН-45/27
    (НТУ "ХПІ", 2017) Шайда, Віктор Петрович; Юр'єва, Олена Юріївна; Дзеніс, Сергій Євгенович
    Проведено дослідження можливостей підвищення годинної потужності тягових двигунів постійного струму типу ДТН-45/27. Встановлено, що основним обмежувачем підвищення потужності є тепловий стан двигуна. Шляхом фізичного моделювання виконано оцінку теплового стану різних модифікацій двигуна. Визначено тупикові напрямки модифікації двигуна, визначено шляхи подальших досліджень.
  • Ескіз
    Документ
    Оптимальная стабилизация теплового состояния здания
    (НТУ "ХПІ", 2016) Куценко, Александр Сергеевич; Коваленко, Сергей Владимирович; Товажнянский, Владимир Игоревич
    Проанализированы различные подходы к математическому моделированию тепловых процессов отапливаемых зданий. Предложены упрощенные тепловая, электрическая и соответствующая математическая модели, позволяющие с достаточной для практики степенью точности моделировать тепловые процессы зданий. На основании предложенной математической модели обоснован закон управления тепловой мощностью, позволяющий поддерживать постоянную комфортную температуру внутреннего воздуха независимо от внешних погодных условий. Для реализации предложенного закона управления требуемая информация о средних температурах ограждения и внутреннего наполнения здания формируется динамическим наблюдателем состояния. Приведены результаты компьютерного моделирования, которые подтверждают эффективность предложенного алгоритма управления.