Публікація: Стратегія міжнародного маркетингу компанії в умовах глобалізації
Дата
2023
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
У даній науковій статті розглядається важливість розробки міжнародної маркетингової стратегії для підприємств у контексті глобалізації бізнес-середовища та інтернаціоналізації. Стаття акцентує увагу на процесах аналізу ринків потенційних країн, виборі найбільш перспективних регіонів або країн, розробці комерційних пропозицій щодо товарів, послуг і цін, а також встановленні планів для збуту і комунікаційної політики на міжнародних ринках. Відзначається важливість глибокого аналізу ринків та урахування їхніх особливостей у формуванні міжнародної маркетингової стратегії, яка має спрямовуватися на досягнення успіху на міжнародних ринках шляхом зміни споживчих уподобань за допомогою розумного використання маркетингових інструментів та відповідного підходу до маркетингової діяльності. Даний підхід визначається як критично важливий для сталого зростання та процвітання підприємств на міжнародних ринках у сучасних умовах глобальної економіки та конкуренції. Доведено, що ведення успішної діяльності підприємства на глобальному ринку досягається за рахунок правильно сформованої міжнародної маркетингової стратегії. Метою дослідження є аналіз теоретичних аспектів та розробка практичних рекомендацій щодо формування ефективних маркетингових стратегій в умовах глобалізації. Визначено сутність міжнародної маркетингової стратегії, що має розроблятися та реалізуватися під час виходу підприємства на зовнішні ринки. Зазначено, що в умовах глобалізації, підприємства обирають доступ до глобального ринку та обирають міжнародну маркетингову стратегію. З цією метою, запропоновано алгоритм формування маркетингової стратегії виходу підприємства на міжнародний ринок, який включає етапи: визначення цілей і можливих задач виходу підприємства на міжнародний ринок, аналіз міжнародного маркетингового середовища, аналіз ресурсної бази підприємства, рішення про доцільність виходу підприємства на зовнішній ринок, вибір ринку, вибір методу виходу підприємства на зарубіжний ринок, розробка ринкової стратегії, розробка продуктової стратегії, розробка механізмів імплементації обраної міжнародної маркетингової стратегії.
In this scientific article, the importance of developing an international marketing strategy for companies in the context of globalization of the business environment and internationalization is considered. The article focuses on the processes of analyzing the markets of potential countries, selecting the most promising regions or countries, developing commercial offers for goods, services, and prices, as well as establishing plans for distribution and communication policy in international markets. The importance of in-depth market analysis and taking into account their characteristics in the formation of an international marketing strategy is emphasized, which should be aimed at achieving success in international markets by changing cognitive preferences through the use of smart marketing tools and an appropriate approach to marketing activities. This approach is defined as critical for the sustainable growth and prosperity of companies in international markets in the modern conditions of the global economy and competition. It has been proven that the successful operation of the enterprise on the global market is achieved due to a properly formed international marketing strategy. The purpose of the research is the analysis of theoretical aspects and the development of practical recommendations for the formation of effective marketing strategies in the conditions of globalization. The essence of the international marketing strategy, which should be developed and implemented when the enterprise enters foreign markets, is determined. It is noted that in the conditions of globalization, enterprises choose access to the global market and choose an international marketing strategy. For this purpose, an algorithm for forming a marketing strategy for an enterprise entering the international market is proposed, which includes the following stages: determination of the goals and possible tasks of the enterprise entering the international market, analysis of the international marketing environment, analysis of the resource base of the enterprise, decision on the feasibility of entering the foreign market, selection market, choosing a method of entering the foreign market, developing a market strategy, developing a product strategy, developing mechanisms for implementing the chosen international marketing strategy.
In this scientific article, the importance of developing an international marketing strategy for companies in the context of globalization of the business environment and internationalization is considered. The article focuses on the processes of analyzing the markets of potential countries, selecting the most promising regions or countries, developing commercial offers for goods, services, and prices, as well as establishing plans for distribution and communication policy in international markets. The importance of in-depth market analysis and taking into account their characteristics in the formation of an international marketing strategy is emphasized, which should be aimed at achieving success in international markets by changing cognitive preferences through the use of smart marketing tools and an appropriate approach to marketing activities. This approach is defined as critical for the sustainable growth and prosperity of companies in international markets in the modern conditions of the global economy and competition. It has been proven that the successful operation of the enterprise on the global market is achieved due to a properly formed international marketing strategy. The purpose of the research is the analysis of theoretical aspects and the development of practical recommendations for the formation of effective marketing strategies in the conditions of globalization. The essence of the international marketing strategy, which should be developed and implemented when the enterprise enters foreign markets, is determined. It is noted that in the conditions of globalization, enterprises choose access to the global market and choose an international marketing strategy. For this purpose, an algorithm for forming a marketing strategy for an enterprise entering the international market is proposed, which includes the following stages: determination of the goals and possible tasks of the enterprise entering the international market, analysis of the international marketing environment, analysis of the resource base of the enterprise, decision on the feasibility of entering the foreign market, selection market, choosing a method of entering the foreign market, developing a market strategy, developing a product strategy, developing mechanisms for implementing the chosen international marketing strategy.
Опис
Ключові слова
міжнародна маркетингова стратегія, аналіз ринків, маркетингові інструменти, конкурентоспроможність, розвиток підприємства, глобальна економіка, international marketing strategy, market analysis, marketing tools, competitiveness, enterprise development, global economy
Бібліографічний опис
Кропива В. О. Стратегія міжнародного маркетингу компанії в умовах глобалізації / В. О. Кропива, Г. М. Коптєва // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2023. – № 5. – С. 37-42.