Публікація: Комунікативний компонент лідерського потенціалу державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування: шляхи формування
Дата
2021
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
Стаття присвячена пошуку шляхів формування комунікативного компоненту лідерського потенціалу державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування; розглянуто такі поняття, як: «державна служба», «державні службовці», «посадові особи місцевого самоврядування», «лідерський потенціал», «комунікативна компетентність», «комунікативний компонент»; доведено, що спілкування державних службовців й посадових осіб місцевого самоврядування з громадянами повинно сприяти встановленню контакту, взаємодії, бути націленим на конструктивний діалог, що надасть позитивний результат у вирішення будь-яких питань; обґрунтовано, що проведення тренінгів з формування комунікативного компоненту лідерського потенціалу державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування сприятиме підвищенню ефективності їх професійної діяльності; розкрито доцільність проведення із слухачами анкетування на виявлення рівня сформованості у них знань щодо ділового спілкування; розглянуто особисті якості державних службовців й посадових осіб місцевого самоврядування (емпатія, доброзичливість, автентичність, конкретність, ініціативність, безпосередність, відкритість, участь), що сприяють розвитку комунікативного компонента лідерського потенціалу; наведено шляхи підвищення комунікативної компетентності державних службовців, які можна розвинути на курсах підвищення кваліфікації. Запропоновано розробити для цих курсів Програму «Інструментальні аспекти демократичного лідерства: відповідь на виклики сучасності», цільову групу якої складатимуть: категорії посад державної служби: Б, В; категорії посад в органах місцевого самоврядування: II, III, IV, V, VI, VII; категорії керівників місцевих державних адміністрацій: голови, заступника, першого заступника, до складу якої обов’язково повинен входити Модуль «Формування комунікативної компетентності публічного службовця-лідера», що має висвітлювати такі питання: 1) Технології формування комунікативного компоненту лідерського потенціалу державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. 2) Діловий протокол та етикет у діяльності державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. 3) Комунікації та комунікативні бар’єри в діяльності державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування.
The article is devoted to finding ways of forming leadership potential communicative component of civil servants and local government officials; concepts such as: “civil service”, “civil servants”, “local government officials”, “leadership potential”, “communicative competence”, “communicative component” are considered. It is proved that communication of civil servants and local self-government officials with citizens should promote establishment of contact, interaction, be aimed at constructive dialogue that will give a positive result in the decision of any questions; it is substantiated that conducting trainings on the formation of the leadership potential communicative component of civil servants and local government officials will help increase the effectiveness of their professional activities. The expediency of conducting a survey with students to identify the level of their knowledge formation of business communication; the personal qualities of civil servants and local government officials (empathy, friendliness, authenticity, concreteness, initiative, immediacy, openness, participation) that contribute to the development of the leadership potential communicative component is considered. The ways of increase of civil servants' communicative competence that can be developed on advanced training courses are proposed. It is estimated to develop for these courses the Program "Instrumental aspects of democratic leadership: responding to the modern challenges", the target group of which will be: categories of civil service positions: B, C; categories and positions in local governments: II, III, IV, V, VI, VII; categories of heads of local state administrations: chairman, deputy, first deputy. Program must include the Module "Formation of communicative competence of public servants-leaders", it should cover the following issues: 1) Technologies for forming leadership potential communicative component of civil servants and local self-government officials persons of 2) Business protocol and etiquette in the activities of civil servants and local government officials. 3) Communications and communication barriers in the activities of civil servants and local government officials.
The article is devoted to finding ways of forming leadership potential communicative component of civil servants and local government officials; concepts such as: “civil service”, “civil servants”, “local government officials”, “leadership potential”, “communicative competence”, “communicative component” are considered. It is proved that communication of civil servants and local self-government officials with citizens should promote establishment of contact, interaction, be aimed at constructive dialogue that will give a positive result in the decision of any questions; it is substantiated that conducting trainings on the formation of the leadership potential communicative component of civil servants and local government officials will help increase the effectiveness of their professional activities. The expediency of conducting a survey with students to identify the level of their knowledge formation of business communication; the personal qualities of civil servants and local government officials (empathy, friendliness, authenticity, concreteness, initiative, immediacy, openness, participation) that contribute to the development of the leadership potential communicative component is considered. The ways of increase of civil servants' communicative competence that can be developed on advanced training courses are proposed. It is estimated to develop for these courses the Program "Instrumental aspects of democratic leadership: responding to the modern challenges", the target group of which will be: categories of civil service positions: B, C; categories and positions in local governments: II, III, IV, V, VI, VII; categories of heads of local state administrations: chairman, deputy, first deputy. Program must include the Module "Formation of communicative competence of public servants-leaders", it should cover the following issues: 1) Technologies for forming leadership potential communicative component of civil servants and local self-government officials persons of 2) Business protocol and etiquette in the activities of civil servants and local government officials. 3) Communications and communication barriers in the activities of civil servants and local government officials.
Опис
Ключові слова
державне управління, державні службовц, посадові особи місцевого самоврядування, лідерський потенціал, комунікативна компетентність, комунікативний компонент, public administration, advanced training courses, local government officials, leadership potential
Бібліографічний опис
Грень Л. М. Комунікативний компонент лідерського потенціалу державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування: шляхи формування / Л. М. Грень, О. В Грибко // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Актуальні проблеми розвитку українського суспільства = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Actual problems of Ukrainian society development : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2021. – № 2. – С. 33-38.