Публікація: Методологія впровадження інноваційних рішень в МСП: касові термінали самообслуговування та інформаційно-аналітичне забезпечення бізнес-процесів
Дата
2024
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
Стаття присвячена дослідженню методології впровадження інноваційних рішень у малих та середніх підприємствах (МСП) України та світу, зокрема використанню касових терміналів самообслуговування та інформаційно-аналітичного забезпечення бізнеспроцесів. У статті визначено поняття інноваційного розвитку підприємства та проаналізовано, як інноваційні процеси впливають на ефективність і конкурентоспроможність МСП. Розглядається вплив цифровізації на створення сучасних інноваційних бізнес-моделей, що дозволяють підприємствам швидко адаптуватися до змін ринкового середовища та підвищувати якість обслуговування клієнтів. Особливу увагу приділено впровадженню технологій самообслуговування, зокрема касових терміналів самообслуговування, що дозволяють оптимізувати процеси прийому платежів та зменшити витрати на персонал. Проаналізовано зміни в українському законодавстві, які спонукають підприємців впроваджувати такі інновації у свою діяльність. Розроблено практичні рекомендації для МСП щодо впровадження касових терміналів самообслуговування, включаючи аналіз потреб і ринку, вибір технологічного рішення, пілотне впровадження, масштабування та інтеграцію з іншими системами підприємства. Окремо розглянуто роль інформаційно-аналітичного забезпечення у підтримці ефективної роботи терміналів та прийнятті управлінських рішень на основі зібраних даних.
The article is devoted to study the methodology of implementing innovative solutions in small and medium enterprises (SMEs) in Ukraine and the world, in particular, the use of self-service cash registers and informational-analytical support for business processes. The article defines the concept of innovative development of an enterprise and analyzes how innovation processes affect the efficiency and competitiveness of SMEs. It examines the impact of digitalization on creating modern innovative business models that enable companies to adapt quickly to changing market conditions and improve customer service. Special attention is given to introducing self-service technologies, especially self-service cash registers, which streamline payment processes and reduce staff costs. It has been analyzed the changes in Ukrainian legislation that encourage entrepreneurs to introduce such innovations into their activities. Practical recommendations for SMEs on implementing self-service cash registers were developed, including needs and market analysis, selection of a technology solution, pilot implementation, scaling, and integration with other business systems. The role of information and analytical support in maintaining the efficient operation of terminals and making management decisions based on the collected data is separately considered.
The article is devoted to study the methodology of implementing innovative solutions in small and medium enterprises (SMEs) in Ukraine and the world, in particular, the use of self-service cash registers and informational-analytical support for business processes. The article defines the concept of innovative development of an enterprise and analyzes how innovation processes affect the efficiency and competitiveness of SMEs. It examines the impact of digitalization on creating modern innovative business models that enable companies to adapt quickly to changing market conditions and improve customer service. Special attention is given to introducing self-service technologies, especially self-service cash registers, which streamline payment processes and reduce staff costs. It has been analyzed the changes in Ukrainian legislation that encourage entrepreneurs to introduce such innovations into their activities. Practical recommendations for SMEs on implementing self-service cash registers were developed, including needs and market analysis, selection of a technology solution, pilot implementation, scaling, and integration with other business systems. The role of information and analytical support in maintaining the efficient operation of terminals and making management decisions based on the collected data is separately considered.
Опис
Ключові слова
інноваційний розвиток, цифровізація, касові термінали самообслуговування, бізнес-процеси, технології самообслуговування, інформаційно-аналітичне забезпечення, innovative development, digitalization, business models, self-service technologies, informational-analytical support
Бібліографічний опис
Клосмін О. Ю. Методологія впровадження інноваційних рішень в МСП: касові термінали самообслуговування та інформаційно-аналітичне забезпечення бізнес-процесів / О. Ю. Космін, С. В. Сусліков // Енергозбереження. Енергетика. Енергоаудит = Energy saving. Power engineering. Energy audit. – 2024. – № 8 (198). – С. 44-55.