Місце маркет-форсайту в теорії ефективності інноваційного маркетингу
Вантажиться...
Дата
Автори
ORCID
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник/консультант
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
В статті запропоновано новий теоретичний підхід щодо інтеграції теорії маркетингу з ефективними методами прогнозування та впровадження нової методології – маркет-форсайту. Це обумовлено тим, що непередбачені сценарії розвитку ринку негативно впливають як на маркетингову стратегію підприємств, так і на ефективність їх виробничої діяльності. Маркет-форсайт – це методологія, яка надає можливість на основі попереджуючих сигналів щодо їх трансформації позбавитись ризиків марних інвестицій. Методологія маркет-форсайту дозволяє компаніям не тільки оцінювати поточний стан ринку, а й активно прогнозувати майбутні зміни, підготувавшись до них за допомогою стратегічних сценаріїв та інструментів прогнозування. Обґрунтовано інструментарій маркет-форсайту, який включає в себе використання сучасних технологій, таких як Data Science та AI, для прогнозування ринкових змін, а також інструментів стратегічного планування, таких як технологічні карти розвитку.
The article proposes a new theoretical approach to the integration of marketing theory with effective forecasting methods and the implementation of a new methodology – market foresight. This is due to the fact that unforeseen market development scenarios negatively affect both the marketing strategy of enterprises and the efficiency of their production activities. Market foresight is a methodology that provides the ability to eliminate the risks of wasteful investments based on warning signals about their transformation. The market foresight methodology allows companies not only to assess the current state of the market, but also to actively predict future changes, preparing for them with the help of strategic scenarios and forecasting tools. The market foresight toolkit is substantiated, which includes the use of modern technologies, such as Data Science and AI, to predict market changes, as well as strategic planning tools, such as technological development maps.
The article proposes a new theoretical approach to the integration of marketing theory with effective forecasting methods and the implementation of a new methodology – market foresight. This is due to the fact that unforeseen market development scenarios negatively affect both the marketing strategy of enterprises and the efficiency of their production activities. Market foresight is a methodology that provides the ability to eliminate the risks of wasteful investments based on warning signals about their transformation. The market foresight methodology allows companies not only to assess the current state of the market, but also to actively predict future changes, preparing for them with the help of strategic scenarios and forecasting tools. The market foresight toolkit is substantiated, which includes the use of modern technologies, such as Data Science and AI, to predict market changes, as well as strategic planning tools, such as technological development maps.
Опис
Бібліографічний опис
Мехович К. С. Місце маркет-форсайту в теорії ефективності інноваційного маркетингу / К. С. Мехович // Енергозбереження. Енергетика. Енергоаудит = Energy saving. Power engineering. Energy audit. – 2025. – № 2 (205). – С. 62-88.
