Кафедра "Інтегровані технології машинобудування ім. М. Ф. Семка"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3115

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/cutting

Від 2005 року кафедра має назву "Інтегровані технології машинобудування" ім. М. Ф. Семка, попередня назва – "Різання матеріалів та різальні інструменти".

Кафедра заснована в 1885 році. Свої витоки вона веде від кафедри механічної технології (у подальшому – кафедра загального машинобудування, кафедра холодної обробки матеріалів, кафедра різання матеріалів та різальних інструментів).

Засновником і першим завідувачем кафедри був фундатор технологічної підготовки інженерів-механіків в ХТПІ Костянтин Олексійович Зворикін.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут і є провідним науково-дослідним і освітнім центром України в галузі високих інтегрованих технологій у машинобудуванні. У науковій школі кафедри різання матеріалів підготовлені 18 докторів технічних наук і 104 кандидата технічних наук.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора технічних наук, 9 кандидатів технічних наук; 3 співробітника мають звання професора, 6 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Decision support method for the applicability of hard turning
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Kundrak, Janos; Deszpoth, Istvan; Molnar, Viktor
    In this study the applicability of hard turning is analyzed in the case of disc-shaped parts (gear wheels). The relevance of such parts has been increasing in the automotive industry; therefore, the efficiency of large series or mass production has high priority. The novelty of this paper is the collection of factors that has to be considered in preparation for applicability decisions of hard turning in order to ensure efficient machining. This can be the basis of the IT support, i.e. an automation solution for technologists. The introduced process is elaborated on the basis of theoretical considerations and production shop-floor experience.
  • Ескіз
    Документ
    Lead time reduction in manufacturing process of toothed parts
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Molnar, Viktor; Deszpoth, Istvan; Kundrak, Janos
    In manufacturing automotive industrial components, the reduction of machining time and operation spare time detected in the cutting operations can be realized by the modification of technological parameters. However, reduction in the total component manufacturing lead time can be realized to a great extent by re-organization of the production process to eliminate unnecessary waiting periods (e.g. storage, in-process storage, etc.). In our study the total lead times of two different types of components were analyzed by mapping the process in a detailed way. The rate of waiting time within the lead time was analyzed; the theoretical and the measured lead times were compared and the effect of operation sequence on lead time was analyzed. Using these calculations and also measurements the problematic operations were identified and suggestions for process improvement were made.
  • Ескіз
    Документ
    Increasing productivity of combined procedure by reducing grinding allowance
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Kundrak, Janos; Deszpoth, Istvan; Molnar, Viktor
    Experiments were carried out to determine the minimal extent of acceptable grinding allowance on case-hardened workpieces machined by combined procedure. The extent of acceptable or unacceptable allowance was determined by a “painting” method. After bore grinding tests for 2D roughness, roundness and 3D topography measurement were carried out. It was found that a 0.03 mm allowance in the bores of gearbox wheels of cars is satisfactory and also necessary to obtain the required level of topography when combined machining was applied and when no white layer formed in the turning procedure. This is a significant finding, because the usual allowances of 0.05 mm or higher (in many cases significantly higher) can be decreased to 0.33 mm and the machining time of bore grinding can be reduced in proportion to this extent.