Кафедра "Інтегровані технології машинобудування ім. М. Ф. Семка"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3115

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/cutting

Від 2005 року кафедра має назву "Інтегровані технології машинобудування" ім. М. Ф. Семка, попередня назва – "Різання матеріалів та різальні інструменти".

Кафедра заснована в 1885 році. Свої витоки вона веде від кафедри механічної технології (у подальшому – кафедра загального машинобудування, кафедра холодної обробки матеріалів, кафедра різання матеріалів та різальних інструментів).

Засновником і першим завідувачем кафедри був фундатор технологічної підготовки інженерів-механіків в ХТПІ Костянтин Олексійович Зворикін.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут і є провідним науково-дослідним і освітнім центром України в галузі високих інтегрованих технологій у машинобудуванні. У науковій школі кафедри різання матеріалів підготовлені 18 докторів технічних наук і 104 кандидата технічних наук.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора технічних наук, 9 кандидатів технічних наук; 3 співробітника мають звання професора, 6 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Efficiency of material removal and machining in cutting
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Molnár, Viktor; Deszpoth, István; Kundrák, János; Markopoulos, Angelos P.
    Among the methods and parameters used for analyzing the productivity of machining procedures, this paper deals with an analysis based on the efficiency (material volume removed in unit time) of material removal. The paper focuses on how this specific indicator, the material removal rate (MRR), changes when different machining procedures and production sub-phases are considered.
  • Ескіз
    Документ
    Waste reduction possibilities in a manufacturing process
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Molnár, Viktor; Szabó, Gergely; Kundrák, János
    In this paper the manufacturing process of a high load-bearing capacity gear is introduced. These gears are built into truck and bus transmission systems and are machined at a high level of accuracy. The process has particular importance not only because the accuracy has to be ensured but because the machining of precision components requires relatively complicated processes. Here the process was described and quantified for a given component. The focus was on one-piece flow of components and its effect on decreasing lead time. On the basis of the analysis it was shown that one-piece flow can significantly decrease the lead time but the time spent with material handling increases, which results in a load on the operator or the material handling equipment. Therefore, multi-variable optimization is needed. The available results can be used for improvement of manufacturing processes of other component groups manufactured by similar technology.
  • Ескіз
    Документ
    Effect of cutting data selection on productivity in face milling
    (НТУ "ХПІ", 2018) Kundrák, János; Molnár, Viktor; Deszpoth, István; Makkai, Tamás
    Face milling as a cutting procedure is used for high productivity manufacturing of prismatic components. In the automotive industry, characterized by mass production, the enhancement of productivity is a primary goal for manufacturing companies. There is a wide range of methods for increasing productivity. This paper analyses how productivity can be increased by the mach ining time, material removal rate and surface rate by choosing the appropriate cutting data. Cutting experiments were carried out for machining prismatic components and the change in machining time was analysed. It was proved that within the performance limits of the WGMT (Workpiece – Gadget – Machine – Tool) system a significant amount of manufacturing time and therefore cost can be saved while the geometric accuracy and surface quality of the component remain as specified in the blueprint.