Кафедра "Інтернет речей"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/5398
Увага! Поповнення колекції кафедри "Інтернет речей" – призупинено.
Від вересня 2022 року кафедри "Інтернет речей" та "Мультимедійних інформаційних технологій і систем" об’єднані у кафедру "Мультимедійні та інтернет технології і системи".
Первісна назва кафедри – "Розподілені інформаційні системи і хмарні технології".
Переглянути
12 результатів
Результати пошуку
Документ Программное управление распределенными параметрами производственной поточной линии(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Пигнастый, Олег МихайловичВ докладе представлены основные направления исследований производственных поточных линий на макроскопическом уровне описания. Рассмотрены модели потокового описания управляемого производственного процесса, основанные на кинетическом представлении технологического процесса.Публікація Conveyor belt speed control efficiency using the energy management methodology(Institute of Electrical and Electronics Engineers, Inc., USA, 2021) Pihnastyi, O. M.; Kozhevnikov, G. K.; Cherniavska, S. M.The article presents an algorithm for optimal regulation of the step speed using the energy management methodology. Methods of reducing the cost of transport costs for conveyor systems are considered. The perspectives of using the energy management methodology as a tool to reduce the cost of energy are shown. A comparative analysis of energy management tariffs has been carried out. The problem of synthesizing stepwise speed regulation is formulated taking into account the tariffs for energy management. The criterion of quality for an estimate of the effectiveness of the transition to the TOU tariff, differential links, and restrictions on control is written. The Hamilton function for the transport system was determined, on the basis of which the synthesis of an algorithm for step regulation of the conveyor belt speed was performed. To construct differential relations an analytical PDE - model of the conveyor section was used, taking into account the transport delay of the material. The efficiency of the transition was assessed and a qualitative comparative analysis of TOU tariffs was carried out based on the speed regulation algorithm. It is shown that for the effective use of the energy management methodology, a combined control system for the flow parameters of the transport conveyor is required.Документ Improving the Prediction Quality for a Multi-Section Transport Conveyor Model Based on a Neural Network(2022) Pihnastyi, O. M.; Ivanovska, O. V.The multi-section transport conveyor model based on the neural network for predicting the output flow parameters is considered. The expediency of using sequential and batch modes of training of a neural network in a model of a multi-section transport conveyor has been investigated. The quality сriterion of predicting the output flow parameters of the transport system is written. Comparative analysis of sequential and batch modes of neural network training is carried out. The convergence of the neural network training process for different sizes of the training batch is studied. The effect of the batch size on the convergence rate of the neural network learning process is estimated. The results of predicting the output flow parameters of a multi-section transport system for models based on a neural network that was learned using training batches of different sizes are presented. A nonlinear relationship between the batch size and the convergence rate of the neural network learning process is demonstrated. The recommendations are given on the choice of learning modes for a neural network in the model of a multi-section transport conveyor. The choice of the initialization value of the node participating in the formation of the bias value is investigated. The qualitative regularities characterizing the influence of the choice of the node initialization value on the forecasting accuracy of the output flow parameters of the transport system are studied.Документ Статистическая теория систем управления технологическим процессом(Національний технічний університет України "Київський політехнічний інститут", 2012) Пигнастый, Олег МихайловичВ докладе сформулированы теоретические основы построения статистической модели управления технологическим процессом. В соответствии с концепцией статистического моделирования состояние макропараметров технологического процесса определяется состоянием микропараметров большого количества предметов труда, распределенных в межоперационных заделах по технологическому маршруту. Продемонстрировано, что при достаточно большом количестве предметов труда, находящихся в межоперационных заделах, появляются особого типа закономерности, характеризующие состояние макропараметров технологического процесса. Характер этих закономерностей не зависит от поведения микропараметров, определяющих состояние отдельного предмета труда.Документ Концептуальные положения статистического моделирования технологических процессов(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2011) Пигнастый, Олег МихайловичДокумент Статистическая теория производственно-технических систем(Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна, 2009) Пигнастый, Олег МихайловичМоделирование производственно-технических систем является эффективным методом их исследования. Распространенный класс образуют производственно-технические системы, где детерминированный характер технологических процессов сочетается с их стохастической природой. Закономерности функционирования производственно-технических систем во многом подобны тем, которые имеются в термодинамических системах. Они столь глубоки и полезны, что провозглашены в качестве общих принципов: Ле Шателье-Самуэльсона, Карно-Хикса. Использование данных принципов рассмотрено для описания технологического процесса производственно-технических систем с серийным или массовым выпуском продукции.Документ Об использовании вариационного метода для описания поведения элементов производственно-технической системы(Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна, 2009) Дидиченко, Николай Петрович; Пигнастый, Олег МихайловичРассмотрено использование вариационного метода для описания производственно-технической системы.Документ Особенности применения статистической теории для моделирования технологических процессов производственно-технических систем(Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна, 2009) Михайленко, Виктор Григорьевич; Пигнастый, Олег МихайловичРассмотрены особенности функционирования производственно-технических систем при единичном, серийном и массовом производстве продукции.Документ Статистический метод построения уравнений системной динамики для технологического процесса предприятия(Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна, 2009) Пигнастый, Олег Михайлович; Ходусов, Валерий Дмитриевич; Меркулова, Тамара ВикторовнаРассмотрен статистический метод построения уравнений системной динамики для технологического процесса предприятия.Документ Effective Conveyor Belt Control Based on the Time-Of-Use Tariffs(2020) Pihnastyi, O. M.; Kozhevnikov, G. K.The paper proposes a method for constructing an algorithm for the speed control of a conveyor belt, based on the change in the price of electricity during the day. The analysis of methods for improving the energy efficiency of conveyor-type distributed transport systems is carried out. The influence of the uneven distribu-tion of material along the transportation route on the cost of transportation of a unit weight of the material is demonstrated. The advantages of using Time-Of-Use (TOU) tariffs when designing belt speed control systems for long conveyor systems are considered. The TOU periods with peak, standard and low energy consumption depending on time are presented in detail, as well as the values of the tariff coefficients for the TOU periods. The dependence of the value of the tariff coefficient on time is an essential factor that must be taken into account when designing control algorithms. When developing the control algorithm, it was assumed that the resistance to motion in accordance with DIN 22101 is de-termined on the basis of the primary friction coefficients. To describe a separate section, an analytical model of the conveyor in a dimensionless form was used. The problem of constructing an optimal algorithm for controlling the speed of a conveyor belt for a steady-state is formulated. The criterion of the quality of the control process in the conditions of using a constant amount of electricity during the day has been determined. The Pontryagin function and the conjugate system of equations are written, taking into account the uneven distribution of material along the transport route.