Кафедра "Двигуни та гібридні енергетичні установки"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/diesel/glavnaya

Від 2022 року кафедра має назву "Двигуни та гібридні енергетичні установки", первісна назва – "Двигуни внутрішнього сгоряння".

Кафедра "Двигуни внутрішнього згоряння" (ДВЗ) заснована 9 липня 1930 року у Харківському Механіко машинобудівному інституті. Читання курсів по ДВЗ розпочали на механічному факультеті ще в 1910 році, дисципліну "ДВЗ" і проєктування ДВЗ протягом 1910-1913 рр. читав граф Сергій Йосипович Доррер. Спеціальність "ДВЗ" у Харківському технологічному інституті була організована в 1918 році. У її джерел, а пізніше й кафедри ДВЗ стояв Василь Трохимович Цвєтков (1887–1954).

Від 1980 року вона є базовою серед українських закладів вищої освіти з моторобудування. За час існування кафедра підготувала понад 4000 випускників. Сьогодні на кафедрі навчається понад 200 студентів. Обсяг ліцензійного набору є одним з найбільших в університеті.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту енергетики, електроніки та електромеханіки Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора технічних наук, 6 кандидатів технічних наук; 2 співробітника мають звання професора, 5 – доцента. Серед викладачів кафедри 3 лауреата Державної премії України, 2 лауреата премії Кабінету міністрів. Від 2001 року по 2016 рік кафедру очолював Заслужений діяч науки і техніки України, лауреат Нагороди Ярослава Мудрого Академії наук Вищої школи України, Лауреат державної премії в галузі науки і техніки 2008 року, професор, доктор технічних наук, проректор університету з наукової роботи – Андрій Петрович Марченко.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 5 з 5
  • Ескіз
    Документ
    Evaluation of Power Indicators of the Automobile Engine
    (Science Publishing Corporation, 2018) Dhahad, Hayder Abed; Alawee, Wissam Hameed; Marchenko, A. P.; Klets, D.; Akimov, O.
    A method for estimating the power characteristics of the car engine in various driving regimes is proposed. It is determined that the vol-ume of the free power (engine power reserve) allows the driver to implement the turning parameters and the time of its completion, which are set by the steering parameters, position and the speed of the steering wheels rotation. The engine power reserve is necessary to provide the required maneuverability indicators. The engine power during maneuvering is spent on overcoming the resistance to move-ment and on providing the impact controlled by the maneuver. The first component of the engine power can be called connected, and the second one can be called the free one or a controlled component. The received analytical expressions allow carrying out at the design stage a rational choice of capacity of the engine by the condition of maintenance of demanded properties of maneuverability. The developed method for constructing the refined acceleration characteristics of the engine makes it possible to determine the dynamic capabili-ties of the car, taking into account its design features and operating conditions.
  • Ескіз
    Документ
    Ways of using waste energy from i. c. engines exhast gases
    (НТУ "ХПИ", 2015) Marchenko, A. P.; Samoilenko, D.; Hamzah, A. A.; Hamzah, O. A.
    In present study the power conversion methods was investigated which could be applied as a bottoming cycle in combination with the WHR systems of diesel and gas engines to produce additional electrical power from the excess heat. It has been identified that there are large potentials of energy savings through the use of waste heat recovery technologies. Waste heat recovery defines capturing and reusing the waste heat from internal combustion engine for heating, generating mechanical or electrical work and refrigeration system.
  • Ескіз
    Документ
    Waste heat recovery systems for internal combustion engines: classification and benefits
    (НТУ "ХПИ", 2014) Marchenko, A. P.; Samoilenko, D.; Adel Hamzah, Ali; Adel Hamzah, Omar
    Recent trend about the best ways of using the deployable sources of energy in to useful work in order to reduce the rate of consumption of fossil fuel as well as pollution. Out of all the available sources, the internal combustion engines are the major consumer of fossil fuel around the globe. The remaining heat is expelled to the environment through exhaust gases and engine cooling systems, resulting in to entropy rise and serious environmental pollution, so it is required to utilized waste heat into useful work. The recovery and utilization of waste heat not only conserves fuel, usually fossil fuel but also reduces the amount of waste heat and greenhouse gases damped to environment. It is imperative that serious and concrete effort should be launched for conserving this energy through exhaust heat recovery techniques. Such a waste heat recovery would ultimately reduce the overall energy requirement and also the impact on global warming.
  • Ескіз
    Документ
    The problems of utilization of flare gases in internal combustion engines
    (НТУ "ХПИ", 2013) Marchenko, A. P.; Samoilenko, D. E.; Hamzah, Omar Adel
    The problem of flare gases utilization in internal combustion engines is considered. Flaring associated gas from oil drilling sites is the most promising fuel for such purpose. Also the problems of detonation arising during the operation of internal combustion engines on flare gases are also studied. It is shown that the only independent parameter that affects the occurrence of detonation during operation of a gas engine is methane number which is a physical characteristic of the gas. The new conception of the internal combustion engine with on-board steam reformer to avoid the problem of detonation is offered in present study.
  • Ескіз
    Документ
    Simulation of Biofuels Combustion in Diesel Engines
    (2012) Marchenko, A. P.; Osetrov, Alexandr; Linkov, Oleg; Samoilenko, Dmitry