Кафедра "Двигуни та гібридні енергетичні установки"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/diesel/glavnaya

Від 2022 року кафедра має назву "Двигуни та гібридні енергетичні установки", первісна назва – "Двигуни внутрішнього сгоряння".

Кафедра "Двигуни внутрішнього згоряння" (ДВЗ) заснована 9 липня 1930 року у Харківському Механіко машинобудівному інституті. Читання курсів по ДВЗ розпочали на механічному факультеті ще в 1910 році, дисципліну "ДВЗ" і проєктування ДВЗ протягом 1910-1913 рр. читав граф Сергій Йосипович Доррер. Спеціальність "ДВЗ" у Харківському технологічному інституті була організована в 1918 році. У її джерел, а пізніше й кафедри ДВЗ стояв Василь Трохимович Цвєтков (1887–1954).

Від 1980 року вона є базовою серед українських закладів вищої освіти з моторобудування. За час існування кафедра підготувала понад 4000 випускників. Сьогодні на кафедрі навчається понад 200 студентів. Обсяг ліцензійного набору є одним з найбільших в університеті.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту енергетики, електроніки та електромеханіки Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора технічних наук, 6 кандидатів технічних наук; 2 співробітника мають звання професора, 5 – доцента. Серед викладачів кафедри 3 лауреата Державної премії України, 2 лауреата премії Кабінету міністрів. Від 2001 року по 2016 рік кафедру очолював Заслужений діяч науки і техніки України, лауреат Нагороди Ярослава Мудрого Академії наук Вищої школи України, Лауреат державної премії в галузі науки і техніки 2008 року, професор, доктор технічних наук, проректор університету з наукової роботи – Андрій Петрович Марченко.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Порівняння показників згоряння двотактного двигуна з карбюратором та безпосереднім впорскуванням палива
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Корогодський, Володимир Анатолійович
    Предметом дослідження в статті є показники процесу згоряння двотактного двигуна 1Д 8,7 / 8,2 з іскровим запалюванням при використанні карбюраторної системи живлення (зовнішнє сумішоутворення) і системи безпосереднього впорскування палива, що забезпечує організацію розшарованого паливоповітряного заряду (РППЗ) і розшарованого збідненого паливоповітряного заряду (РЗППЗ) (внутрішнє сумішоутворення), які дозволяють оцінити характер протікання процесу згоряння. Метою досліджень є визначення характеру зміни показників згоряння двигуна при зовнішньому та внутрішньому сумішоутворенні й організації робочого процесу з РППЗ та РЗППЗ на режимах навантажувальної характеристики (n = 3000 мин -1). Завдання: провести експериментальні дослідження, одержати індикаторні діаграми; визначити за усередненими індикаторними діаграмами показники згоряння: індикаторний ККД (ηi ), максимальний тиск згоряння (рz), ступінь підвищення тиску (λ), ступінь попереднього розширення (ρ), ступінь подальшого розширення (δ), показник характеру зго-ряння (m), максимальну швидкість тепловиділення (dx / dfi max), тривалість згоряння від ВМТ до точки Z (φz), загальну тривалість згоряння (dφz); побудувати характеристики зміни показників згоряння та отримати емпіричні залежності в залежності від навантаження двигуна. Використовується експериментально-аналітичний метод досліджень, який передбачає визначення характеру та аналіз перебігу процесу згоряння за показниками згоряння, які встановлено за експериментальними індикаторними діаграмами. Отримані результати. Застосування внутрішнього сумішоутворення та організація згоряння РЗППЗ й РППЗ дозволили отримати значення ηi більше ніж при зовнішньому сумішоутворенні на всіх режимах навантажувальної характеристики. Максимальне значення ηi для РЗППЗ складає 0,5 при навантаженні ре = 0,2 МПа, для РППЗ – 0,44 при ре = 0,25 МПа та 0,3 при ре = 0,36 МПа для двигуна з карбюратором. Максимальний тиск згоряння рz вище до 11 % при організації РЗППЗ (ступінь підвищення тиску λ знижена на 26 %) та на 20-22 % вище ніж при організації РППЗ (значення λ знижено на 31 %). Підвищення ступеня стиснення ε на 26,4 % та зниження ступеня попереднього розширення ρ при РЗППЗ в порівнянні з РППЗ дозволило підвищити ступінь подальшого розширення δ в середньому на 30 % й на 43 % в порівнянні з карбюраторною системою живлення. При організації РЗППЗ значення показника характеру згоряння m вище в середньому в 1,4 рази, ніж у двигуна з карбюратором та в 1,45 рази вище щодо організації РППЗ, при якій максимальна швидкість тепловиділення dx / dfi max вище до 40 %, ніж в двигуні з карбюратором. Організації РЗППЗ дозволила скоротити тривалість згоряння на 39 % щодо зовнішнього сумішоутворення та на 36 % щодо організації РППЗ. Висновки. Наукова новизна отриманих результатів полягає в отриманні даних та емпіричних залежностей показників процесу згоряння двигуна 1Д 8,7 / 8,2 при зовнішньому та внутрішньому сумішоутворенні з організацією РППЗ і РЗППЗ на режимах навантажувальної характеристики (n = 3000 мин -1). Встановлено, що кращі техніко-економічні та екологічні показники відповідають організації внутрішнього сумішоутворення з РЗППЗ.
  • Ескіз
    Документ
    Дослідження характеристик двигуна з іскровим запалюванням, що працює на бензоетанольних паливних композиціях
    (НТУ "ХПІ", 2008) Лєвтєров, Антон Михайлович; Лєвтєрова, Людмила Іванівна; Гладкова, Наталя Юріївна
    Альтернативні моторні палива спиртового ряду можуть бути використаними здебільшого в двигунах з іскровим запалюванням. Відтак поведінка енергетичних перетворювачів зазначеного типу у разі використання палив з новими властивостями потребує корекції зокрема оптимізації основних показників їх робочого циклу. В роботі запропоновано аналіз розрахункових досліджень характеристик швидкохідного автомобільного двигуна внутрішнього згорання типу 4Ч 79/80, що працює на бензоетанольних сумішах у широкому діапазоні змінення його вхідних та вихідних параметрів. Основні показники двигуна, що дають уявлення про якісне порівняння його характеристик для різних сумішей, надано у вигляді графічних залежностей.
  • Ескіз
    Документ
    Вплив коефіцієнта надлишку повітря та ступеня стискання на термічній ККД двигуна з іскровим запалюванням
    (НТУ "ХПІ", 2008) Єрощенков, Станислав Аркадійович; Корогодський, Володимир Анатолійович; Каграманян, Артур Олександрович; Василенко, Олег Вадимович
    Розглянути методи визначення термічного ККД. Запропоновано методику визначення значень термічного ККД з дійсним робочим тілом із урахуванням зміни показника k від коефіцієнта надлишку повітря та температури. Визначені значення термічного ККД в залежності від навантаження.