Кафедра "Загальна електротехніка"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2838

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ze

Кафедра "Загальна електротехніка" заснована в 1931 році на базі електротехнічного факультету.

Курс електротехніки як самостійної дисципліни першим почав читати Клобуков Микола Петрович ще в 1892 році. Першим завідувачем кафедри був професор Копняєв Павло Петрович.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту енергетики, електроніки та електромеханіки Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" .

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора технічних наук, 5 кандидатів технічних наук; 2 співробітника мають звання професора, 3 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 15
  • Ескіз
    Документ
    Influence of geometrical parameters of the inductor and armature on the indicators of a linear pulse electromechanical converter of an electrodynamic type
    (National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2019) Bolyukh, V. F.; Kashanskij, Yu. V.; Schukin, I. S.
    Purpose. The aim of the paper is to study the influence of geometrical parameters, namely, the number of layers and the cross section of the copper tire of the inductor and the armature coils on the power and speed indicators of a linear pulse electromechanical converter (LPEC) of an electrodynamic type. Methodology. On the basis of the developed chain mathematical model, recurrent relations are obtained for the calculation of interconnected electromagnetic, mechanical and thermal processes of LPEC of an electrodynamic type. The effect of the thickness of a square copper tire and the number of its layers in the inductor and armature coils on the characteristics and characteristics of electrodynamic LPEC is investigated. It is these parameters that determine the number of turns and the axial height of the coils with limited radial dimensions. Results. The influence of the geometrical parameters of the inductor and the armature coils with limited radial dimensions on the electrical and mechanical characteristics of LPEC of an electrodynamic type is established. It has been established that with an increase in the thickness of a rectangular cross-section of copper tire from 1 to 2.5 mm, an increase in the amplitude and pulse of electrodynamic forces (EF) occurs. However, the maximum speed of the armature is the highest at LPEC wound with a 1.5 mm thick tire. The highest efficiency value is demonstrated by LPEC, in which the inductor and armature coils are wound with a 2 mm thick tire. With an increase in the number of layers of the inductor coil tire, the amplitude of the EF decreases significantly, and the magnitude of the EF pulse decreases slightly. As a result, the maximum armature speed, efficiency and temperature rise of the coils are reduced. Originality. It is established that the largest amplitude of the EF is realized in LPEC with the minimum number of layers of tires of the inductor and armature coils. The largest value of the pulse EF occurs when the maximum number of layers of the inductor and the armature. In this case, the largest values of the amplitude and pulse of the EF occur under the condition that the number of tire layers of the inductor and the armature coils are the same. Practical value. It has been established that the greatest efficiency 21.82 % is realized in LPEC, in which the number of tire layers is 2 mm thick with inductor and armature coils are 4. A catapult model for launching an unmanned aerial vehicle was made and tested on the basis of LPEC of an electrodynamic type.
  • Ескіз
    Документ
    Axial coil accelerator of plasma ring in the atmospheric pressure air
    (National Science Center "Kharkov Institute of Physics and Technology", 2019) Korytchenko, K. V.; Bolyukh, V. F.; Rezinkin, O. L.; Burjakovskij, S. G.; Mesenko, O. P.
    An axial coil accelerator for acceleration of plasma formation having intrinsic magnetic field in the atmosphere is designed. A problem of a round plasma formation in the atmospheric pressure air is solved by electrical wire explosion where an initial form of an exploding wire corresponded to a ring. A vortex current into the created plasma ring is inducted by the coil accelerator to generate intrinsic magnetic field of the plasma formation. This process is synchronized with reduction in the magnetic coupling between the plasma formation and the accelerator coil during the acceleration.
  • Ескіз
    Документ
    Ствольна метальна установка
    (ДП "Український інститут інтелектуальної власності", 2019) Болюх, Володимир Федорович; Дубінін, Дмитро Петрович; Коритченко, Костянтин Володимирович; Сакун, Олександр Валерійович
    Винахід належить до метальних пристроїв, які використовуються в надзвичайних ситуаціях, які викликані пожежами, техногенними та природними катаклізмами, а також для військових цілей. Ствольна метальна установка містить ствольну трубу 1, виконану з можливістю встановлення під кутом вильоту до горизонтальної поверхні 2 за допомогою опорних стійок 3. Між зарядною камерою 4 і ствольною трубою 1 коаксіально розміщена розрядна камера 5. Розрядна камера 5 відокремлена від зарядної камери 4 захисною стінкою 6. Ствольна труба 1, зарядна 4 і розрядна 5 камери виконані з однаковим поперечним перерізом. Зарядна камера 4 через електроклапан 4а з'єднана за допомогою газової магістралі 7 з балоном підвищеного тиску горючого газу 8, а через електроклапан 4b з'єднана за допомогою газової магістралі 9 з балоном підвищеного тиску газового середовища-окисника 10, наприклад, кисню. На балонах 8 і 10 встановлені вентилі, відповідно, 11 і 12. У розрядній камері 5 розміщений електророзрядник 13. Ствольна труба 1 відокремлена від розрядної камери 5 упорами 14 для об'єкта, який прискорюється, 15, які закріплені на внутрішній поверхні стволової труби 1. Зарядна 4 і розрядна 5 камери з'єднані впорядковано розміщеними відносно центральної осі 16 вигнутими наповнювальними трубопроводами 17. Центральні ділянки трубопроводів 17, розміщені зовні зарядної 4 і розрядної 5 камер, оснащені зворотними електромагнітними клапанами, які вмикаються синхронно 18. Винахід забезпечує підвищення ефективності пристрою і швидкості вильоту снаряда зі ствольної труби з можливістю її регулювання.
  • Ескіз
    Документ
    Помехоустойчивая обработка сигналов в баллистическом лазерном гравиметре с симметричным способом измерения ускорения свободного падения
    (Національний науковий центр "Інститут метрології", 2019) Омельченко, Александр Владимирович; Болюх, Владимир Федорович; Винниченко, Александр Иванович; Купко, В. С.
    Рассмотрены методы помехоустойчивой обработки сигналов в баллистическом лазерном гравиметре (БЛГ) с симметричным способом измерения ускорения свободного падения (УСП). Основным источником ошибок при измерениях УСП с помощью БЛГ являются сейсмические колебания земной поверхности. В гравиметрах с симметричным способом измерения сравнительно короткий толчок катапульты порождает колебания фундамента, которые называются автосейсмическими и вызывают систематическую погрешность измерения УСП. Традиционно используемый в баллистических гравиметрах метод наименьших квадратов (МНК) является оптимальным в условиях воздействия некоррелированных аддитивных помех при соблюдении гомоскедастичности. Указанные условия не соблюдаются в баллистической гравиметрии. Поэтому актуальна задача развития новых методов обработки сигналов в БЛГ. Основное внимание уделено синтезу весовых функций гравиметров, минимизирующих влияние следующих видов аддитивных помех: 1) внешней сейсмической помехи; 2) автосейсмической помехи; 3) помехи дискретизации. Для комплексного учета различных помех в работе использована совокупность показателей помехоустойчивости. Для нахождения весов наблюдений использован взвешенный метод наименьших квадратов (ВМНК), который предполагает использование весовых окон, в частности окон Хана. В отличие от известных методов регрессионного анализа, форма таких окон определяется не изменением дисперсии помехи, а выбирается таким образом, чтобы максимально ослабить влияние помехи на результат измерения УСП. Приведены свойства весовых функций гравиметров. Выполнен анализ влияния формы весовых окон Хана на показатели помехоустойчивости БЛГ. Показано, что увеличение скорости спадания весового окна от центра к краям приводит к существенному уменьшению автосейсмической составляющей погрешности измерения УСП при незначительном увеличении остальных показателей помехоустойчивости. Исследовано влияние пропусков наблюдений в окрестности вершины траектории движения пробного тела на результаты измерения УСП. Показано, что выполнение условия Найквиста для весовой функции гравиметра приводит к уменьшению смещения автосейсмической составляющей погрешности измерения УСП.
  • Ескіз
    Документ
    Метальна установка
    (ДП "Український інститут інтелектуальної власності", 2019) Болюх, Володимир Федорович; Коритченко, Костянтин Володимирович; Месенко, Олександр Петрович; Сакун, Олександр Валерійович
    Винахід належить до метальних установок, які використовують в надзвичайних ситуаціях, що викликані пожежами, техногенними та природними катаклізмами, і для військових цілей. Заявлена метальна установка містить ствольну трубу, зарядну камеру, яка з'єднана газовою магістраллю з балоном стисненого горючого газу таким чином, що на одному кінці зазначеної магістралі, що з'єднана з зазначеним балоном, встановлено електроклапан, а на іншому кінці магістралі, що з'єднана з зарядною камерою, встановлено зворотний клапан. Газове середовище-окисник через зворотний клапан з'єднане з зарядною камерою, яка оснащена електророзрядником і відділена від ствольної труби, в якій встановлено об'єкт, який прискорюється розподільною перегородкою. Розподільна перегородка виконана у виглядішвидкодіючого електрокерованого клапана з центральним отвором, який виконаний з можливістю розкривання, таким чином, що у відкритому стані вказаний клапан розташовано в розширнику, який виконаний в зарядній камері. Установка додатково містить датчик тиску, пускач. Електричне коло пускача з'єднане зі встановленим в зарядній камері датчиком тиску, який з'єднано з пусковим колом швидкодіючого електрокерованого клапана, що з'єднаний з пусковим колом електророзрядника. Зворотний клапан газової магістралі горючого газу, що з'єднаний з балоном стисненого горючого газу, зворотний клапан газової магістралі середовища-окисника та електророзрядник встановлені на торцевій стінці зарядної камери. Об'єкт, який прискорюється, встановлено на упорах, розташованих на внутрішній поверхні ствольної труби суміжно з розширником зарядної камери. Винахід полягає у підвищенні ефективності метальної установки за рахунок збільшення швидкості вильоту об'єкта, який прискорюється, зі ствольної труби з можливістю її регулювання.
  • Ескіз
    Документ
    Сравнительный анализ силовых и скоростных показателей линейных импульсных электромеханических преобразователей электродинамического и индукционного типов
    (Інститут електродинаміки НАН України, 2019) Болюх, Владимир Федорович; Кашанский, Юрий Владимирович; Щукин, Игорь Сергеевич
    Целью статьи является определение влияния геометрических параметров обмоток индуктора и якоря на силовые и скоростные показатели линейных импульсных электромеханических преобразователей (ЛИЭП) индукционного и электродинамического типов. Разработана цепная математическая модель ЛИЭП, описывающая взаимосвязанные электрические, магнитные, механические и тепловые процессы. Установлены геометрические соотношения обмоток индуктора и якоря (аксиальная высота, количество слоев и витков медной шины), при которых обеспечиваются максимальные силовые и скоростные показатели указанных преобразователей. Силовые и скоростные показатели преобразователя электродинамического типа выше, чем у преобразователя индукционного типа, однако конструктивно он является более сложным. В наиболее эффективном преобразователе индукционного типа возникают значительные потери в обмотке индуктора, а потери в обмотке якоря незначительны, что обусловливает относительно низкий КПД - 10,9 %. В наиболее эффективном преобразователе электродинамического типа потери в обмотке индуктора уменьшаются, а в обмотке якоря возрастают, что приводит к повышенному КПД - 20,0 %. Библ. 10, рис. 4.
  • Ескіз
    Документ
    Дослідження лінійного імпульсного електродинамічного перетворювача
    (2017) Кочерга, Олександр Іванович; Болюх, Володимир Федорович
    У багатьох галузях науки і техніки широко використовуються лінійні імпульсні електромеханічні перетворювачі, які забезпечують потужні силові імпульси. Одними з найбільш перспективних являється перетворювачі електродинамічного типу, в якому нерухомий індуктор та рухомий якір виконані у вигляді багатовиткових котушок, що електрично з’єднані між собою. Індуктор і якір лінійного імпульсного електродинамічного перетворювача (ЛІЕП) збуджуються струмом від ємнісного накопичувача енергії за допомогою електронних приладів аперіодичним струмом. Мета роботи. Дослідження впливу захисного електропровідного диску (ЗЕД), що розташовується між якорем та ударно-виконавчим елементом, і схеми з’єднання якоря та індуктора на силові показники ЛІЕП.
  • Ескіз
    Документ
    Comparative analysis of constructive types of combined linear pulmonary electromechanical converters
    (Симфонія форте, 2018) Bolyukh, V. F.; Kocherga, O. I.
  • Ескіз
    Документ
    Силовые показатели линейного ударно-индукционного преобразователя с комбинированным якорем
    (2017) Кочерга, Александр Иванович; Болюх, Владимир Федорович
  • Ескіз
    Документ
    Концепция баллистического лазерного гравиметра с индукционно-динамической катапультой для комбинированного способа измерения ускорения свободного падения
    (Национальный научный центр "Институт метрологии", 2017) Болюх, Владимир Федорович; Кочерга, Александр Иванович; Винниченко, Александр Иванович