Кафедра "Загальна електротехніка"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2838

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/ze

Кафедра "Загальна електротехніка" заснована в 1931 році на базі електротехнічного факультету.

Курс електротехніки як самостійної дисципліни першим почав читати Клобуков Микола Петрович ще в 1892 році. Першим завідувачем кафедри був професор Копняєв Павло Петрович.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту енергетики, електроніки та електромеханіки Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" .

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора технічних наук, 5 кандидатів технічних наук; 2 співробітника мають звання професора, 3 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Публікація
    Influence of pulse excitation on electromechanical indicators of a linear pulse converter of electrodynamic type
    (Національний гірничий університет, 2020) Bolyukh, V. F.; Kashanskyi, Yu. V.; Shchukin, I. S.
    Purpose. Investigation of the effect of pulsed excitation of the electronic circuit-controlled inductor and armature windings, powered with the capacitive energy storage (CES) source, on the speed and power indicators of a linear pulse electrodynamic converter (LPEC). Methodology. On the basis of the developed numerical model, the influence of pulsed excitation — vibrationally damped, halfwave, aperiodic, and aperiodic with recharge, on the characteristics and performance of LPEC is studied. The mathematical model of the LPEC, using the lumped parameters of the stationary winding of the inductor and the movable winding of the armature, takes into account the interconnected electromagnetic, mechanical and thermal processes, presenting their solutions in a recursive form. Findings. It was found that the pulse excitation of the LPEC insignificantly affects the maximum speed, the pulse of electrodynamic forces (EDF) and the temperature rise of the inductor winding. The highest values of the maximum speed and impulse of an EDF arise upon excitation by a vibrationally damped current pulse, while the smallest ones – upon excitation by an aperiodic pulse. The LPEC excitation by an aperiodic current pulse with recharge allows the use of a reduced charge voltage for rechargeable CES. With a decrease in this voltage and with conservation of the energy of the CES, the amplitude of the EDF decreases by 31.5 %, but due to the delay of electromagnetic processes, the pulse of the EDF increases by 3 %, and the efficiency – by 8.2 %. Originality. A comprehensive criterion for the LPEC efficiency was introduced, which takes into account the amplitude of the excitation current, the mass of the windings, the temperature of the inductor winding, the magnitude of the EDF pulse, the efficiency, and the maximum speed for a given reliability coefficient. Using this criterion, we found that in terms of power and speed indicators, the most efficient is a converter excited by an aperiodic current pulse with recharge, and the quality of work is a converter excited by an aperiodic pulse. Practical value. The influence of the width of the copper bus and the corresponding axial heights of the windings of the inductor and the armature on the speed and power performance of the LPEC using vibration-damping, half-wave, aperiodic and aperiodic with recharge current pulses is established.
  • Ескіз
    Документ
    Сравнительный анализ силовых и скоростных показателей линейных импульсных электромеханических преобразователей электродинамического и индукционного типов
    (Інститут електродинаміки НАН України, 2019) Болюх, Владимир Федорович; Кашанский, Юрий Владимирович; Щукин, Игорь Сергеевич
    Целью статьи является определение влияния геометрических параметров обмоток индуктора и якоря на силовые и скоростные показатели линейных импульсных электромеханических преобразователей (ЛИЭП) индукционного и электродинамического типов. Разработана цепная математическая модель ЛИЭП, описывающая взаимосвязанные электрические, магнитные, механические и тепловые процессы. Установлены геометрические соотношения обмоток индуктора и якоря (аксиальная высота, количество слоев и витков медной шины), при которых обеспечиваются максимальные силовые и скоростные показатели указанных преобразователей. Силовые и скоростные показатели преобразователя электродинамического типа выше, чем у преобразователя индукционного типа, однако конструктивно он является более сложным. В наиболее эффективном преобразователе индукционного типа возникают значительные потери в обмотке индуктора, а потери в обмотке якоря незначительны, что обусловливает относительно низкий КПД - 10,9 %. В наиболее эффективном преобразователе электродинамического типа потери в обмотке индуктора уменьшаются, а в обмотке якоря возрастают, что приводит к повышенному КПД - 20,0 %. Библ. 10, рис. 4.