Кафедра "Зварювання"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/5280

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/svarka

Кафедра "Зварювання" заснована у 2010 році професором Віталієм Володимировичом Дмитриком. Ініціював створення кафедри особисто академік Борис Євгенович Патон. Її створення зумовлене проханням провідних підприємств – флагманів економіки України: ОАО "Турбоатом", ОАО "Електроважмаш", ОАО Харківський турбінний завод, ГП завод ім. Малишева, ОАО Харківський авіаційний завод та ін.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора технічних наук, 4 кандидата технічних наук; 2 співробітника мають звання професора, 3 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Документ
    Повертання в металі зварних з'єднань паропроводів, які тривалий час експлуатуються в умовах плазучости
    (Інститут металофізики ім. Г. В. Курдюмова НАН України, 2023) Дмитрик, Віталій Володимирович; Глушко, Альона Валеріївна
    У процесі тривалої експлуатації паропроводів із теплостійких криць в умовах плазучости в їхньому металі відбуваються фізико-хемічні процеси, що забезпечують перетворення вихідної структури паропроводів у ферито-карбідну суміш. Такі процеси характеризуються наявністю повертання та рекристалізації. Відмінність їх від класичного повертання та рекристалізації полягає в тому, що повертання та рекристалізація у металі паропроводів проходять не як ефект зняття наклепу під час відпалу шляхом виділення накопиченої під час деформації енергії, а як перехід леґованої системи у стан, що характеризується більш низьким енергетичним рівнем. Знімається фазовий наклеп. Повертання у металі зварних з’єднань відбувається більш інтенсивно, ніж в основному металі самих паропроводів, що забезпечується у зварних з’єднаннях наявністю знач них структурної, хімічної та механічної неоднорідностей.
  • Ескіз
    Документ
    Improvement of welding technology of high power turbine rotor
    (National Science Center "Kharkov Institute of Physics and Technology", 2024) Dmitrik, V. V.; Glushko, A. V.; Kasianenko, I. V.; Syrenko, T. O.; Baranova, T. A.; Asieieva, I. V.
    In order to solve the problem of increasing the reliability and increasing the service life of welded joints of rotors of high-power turbines of nuclear and thermal power plants, the technology of their manufacture was improved. The improved technology provided obtaining welded joints of rotors with improved characteristics of their original structure and higher mechanical and physical properties. The given properties were determined by comparing with similar properties that are characteristic of the welded connection of the rotor made according to standard technology. The improvement of the technology involved the modeling of welding heating of manufactured joints, which made it possible to optimize the parameters of the mode of automatic welding of the rotor made of 25Х2НМФА steel. For the first time, the thermal problem was solved as a conjugate one under the conditions of the Navier-Stokes and Fourier laws, which provided the results necessary for increasing the reliability of the rotors, as well as increasing their resource.
  • Ескіз
    Документ
    Creep pores in welded joints of steam pipelines
    (Springer Science+Business Media, LLC, 2023) Dmytryk, V. V.; Glushko, A. V.; Poznyakov, V. D.; Kasyanenko, I. V.
    Formation of creep pores and their transformation into creep cracks in the metal of welded joints of steam pipelines made of heat-resistant pearlite steels (12Kh1MF and 15Kh1M1F), with the long-term operation (over 270,000 h) under creep and low-cycle fatigue conditions (via repeated start-stop modes), largely depends on the structural and phase state of the welded joints. Welded joints are characterized by structural heterogeneity caused by welding heat. The heterogeneity increases with their further service life. This heterogeneity in the metal of welded joints is much greater than the heterogeneity of the base metal of the steam line, which has not been subjected to welding heat. In long-term operation, the structure of steam lines and their welded joints is transformed into a ferritic-carbide mixture at different rates. The rate of this transformation in the metal of welded joints is much higher than in the base metal of steam lines. It was found that the intensity of damage to the metal of welded joints by pores and creep cracks largely depends on the level of transformation of the initial structure into a ferritic-carbide mixture. It was found that creep pores are mainly formed along the boundaries of ߙ-phase grains and, to a lesser extent, along the grain body. We studied the peculiarities of physical and chemical processes occurring in the metal of welded joints of steam pipelines. We established a link between the self-diffusion of alloying elements (chromium, molybdenum, and vanadium) and the movement of dislocations. It was found that pore nucleation in the metal of welded joints occurs mainly at the boundaries of ferrite and bainite grains, where the coagulating carbides M23C6 and M7C3 are located rather than along the grain body. In the process of diffusion movement, vacancies, by merging, are transformed into microcontinuities that move in the direction of vacancy movement. It was found that the formation of creep pores in the metal of welded joints largely depends on its structural and phase state. Creep pores are most intensively formed in areas where the structure consists of tempering bainite, ferrite, and coagulating globularized pearlite. It was found that with an increase in the metal deformation of the zone of thermal influence of welded joints, the formation of creep pores is accelerated.
  • Ескіз
    Документ
    Особенности применения теплоустойчивых сталей для паропроводов и элементов их систем
    (Национальный технический университет "Харьковский политехнический институт", 2019) Гаращенко, Елена Сергеевна
    Представлены особенности использования теплоустойчивых сталей 12Х1МФ, 15Х1М1Ф, 12Х2МФСР и др. для изготовления элементов паропроводов тепловых электростанций, выработавших свой парковый ресурс, что в настоящее время является актуальной задачей. В работе выявлены причины возникновения повреждаемости и снижения эксплуатационных характеристик металла сварных соединений труб и паропроводов, представлены результаты изучения структуры и механических свойств сварных соединений паропроводов, а также выявлены причины возникновения локальной концентрации напряжений в металле.