Кафедра "Електричні машини"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3886
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/elmash
Кафедра “Електричні машини” була створена в 1921 році одночасно з першим в Україні електротехнічним факультетом у Харківському технологічному інституті. Засновником факультету і кафедри був видатний вчений електротехнік професор Павло Петрович Копняєв. Перший випуск студентів кафедри відбувся у 1924 році. У подальшому, за понад сторіччя, підготовлено понад 3000 інженерів для України та зарубіжжя.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту енергетики, електроніки та електромеханіки Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора технічних наук, 5 кандидатів технічних наук, 1 доктор філософії; 1 співробітник має звання професора, 5 – доцентів.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Розрахунок характеристик трансформаторів і електричних машин(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024-10-24) Шевченко, Валентина Володимирівна; Дунєв, Олексій ОлександровичМетодичне видання присвячено виконанню розрахункового завдання з дисципліни «Електричні машини» за темою «Розрахунок характеристик трансформаторів і електричних машин». Метою роботи є закріплення теоретичних знань і відпрацювання практичних навичок розрахунку характеристик трансформаторів та електричних машин змінного та постійного струму. Тобто об’єктами дослідження є класичні електротехнічні пристрої – трансформатори та електричні машини, які є основою електроенергетики та електропривода різних виробництв.Публікація Методичні вказівки до виконання розрахункового завдання "Визначення рівня шуму і вібрації електричних машин" та самостійної роботи з навчальної дисципліни "Шум і вібрація електричних машин"(2023) Шилкова, Лариса Василівна; Дунєв, Олексій Олександрович; Юр'єва, Олена ЮріївнаНавчальна дисципліна «Шуми та вібрації електричних машин» надає основні відомості з фізичної, фізіологічної та вимірювальної акустики і розрахункові методи аналізу шуму і вібрації електричних машин. Основним завданням і метою викладання дисципліни є підготовка магістрів за профільним блоком «Електричні машини» освітньої програми «Електромеханіка» спеціальності 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка», одержання майбутніми магістрами теоретичних і практичних знань в області використання методів аналізу шумів та вібрацій електричних машин та шляхів їх усунення. Вивчення навчальної дисципліни базується на освітній програмі підготовки бакалаврів. У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен навчитися визначати джерела шумів і вібрацій електричних машин, розраховувати, виміряти та усувати вібрації електричних машин, набути знань щодо нових досягнень теорії шумів і вібрацій електричних машин. Контроль теоретичної складової робочої програми, яка освоюється під час самостійної роботи студента, проводиться при перевірці конспектів. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену по екзаменаційних білетах відповідно до навчального плану в обсязі навчального матеріалу, визначеного навчальною програмою та у терміни, встановлені навчальним планом з урахуванням результатів поточної успішності. Це методичне видання містить програму навчальної дисципліни «Шуми та вібрації електричних машин», контрольні запитання за її розділами, методичні вказівки для виконання розрахункового завдання, а також список джерел інформації, необхідних для її вивчення.Документ Розрахунок характеристик трансформаторів, електричних машин та апаратів(2021) Шевченко, Валентина Володимирівна; Дунєв, Олексій ОлександровичМетодичні вказівки містять матеріали для виконання студентами розрахункового завдання "Розрахунок характеристик трансформаторів, електричних машин та апаратів" з дисципліни "Електричні машини і апарати". Метою роботи є закріплення теоретичних знань та відпрацювання практичних навичок розрахунку характеристик трансформаторів, електричних машин і апаратів. Тобто об’єктами дослідження є трансформатори і електричні машини – основне електрообладнання всіх енергетичних систем (електростанцій, підстанцій, систем електропостачання) і електроприводів промислових і сільськогосподарських виробництв, побутової, медичної техніки, транспорту. Предметом вивчення даного курсу є електричні машини різних видів (генератори і двигуни), трансформатори та основні електричні апарати. В результаті виконання завдань студент повинен знати конструкції, основні елементи, принцип дії та характеристики електричних машин, трансформаторів та електричних апаратів, особливості пуску електродвигунів, способи регулювання їх частоти обертання, реверсу і гальмування, особливості роботи апаратів. Студент повинен вміти оцінювати технічні та економічні показники вказаного електрообладнання. Розрахункові завдання є підсумковим документом роботи студента з дисципліни. У цьому виданні наведені завдання по кожному розділу та методичні вказівки щодо розв’язання задач. До іспиту звіт про роботу повинен бути повністю оформлений і захищений. Конкретний обсяг робіт уточнює викладач, який веде курс лекцій за вказаною дисципліни. Звіт щодо виконання розрахункового завдання починається з титульного аркуша, зразок оформлення якого наведено в додатку А. Кожний розділ має теоретичну частину і розрахункове завдання. Рішення слід виконувати докладно, за формою, наведеною в методичних вказівках. Спочатку слід описати, що розраховується, записати формулу в буквеному, а потім в числовому вигляді. Обов’язково слід вказувати розмірності отриманих величин. Схеми, векторні діаграми і графіки слід будувати на міліметрівці або на папері в клітинку.Документ Експериментальне дослідження генераторного режиму роботи безщіткового двигуна постійного струму при підвищеній частоті обертання(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Кортунов, Вячеслав Іванович; Маслєнніков, Андрій Михайлович; Єгоров, Андрій Володимирович; Дунєв, Олексій ОлександровичУ статті розглядається конструкція безщіткового двигуна постійного струму, що серійно випускається, з прямим приводом в генераторному режимі роботи при частоті обертання вище номінальної. У проведених експериментах підвищення частоти обертання виконувалось за допомогою трифазного асинхронного двигуна номінальною потужністю 5,5 кВт та частотою обертання 2920 об/хв, яка надалі збільшувалася за рахунок пасового двоступінчастого редуктора зі зміною коефіцієнта редукції від 0,16-1,6. Однак, зі зростанням частоти обертання зростають і магнітні втрати, які в свою чергу, збільшують необхідне значення механічної потужності, що підводиться, і призводять до теплового навантаження безщіткової машини постійного струму. Збільшення частоти обертання генератора призводить до зростання ЕРС і при тому ж значенні струму статора призводить до зростання потужності, що віддається до навантаження. В ході експерименту напруга випрямлялась за допомогою трифазного діодного мосту і згладжувалась конденсатором, після чого підключався реостат навантаження. Подані розрахунки магнітних втрат потужності для різних марок електротехнічної сталі наочно показують нелінійну залежність між частотою магнітного поля та їх величиною. Експериментальні дослідження проводились при різних частотах обертання безщіткової машини постійного струму в широкому діапазоні від 140 об/хв до 5228 об/хв, при цьому були отримані значення вихідної потужності в залежності від частоти обертання. Встановлено, що під час роботи машини у генераторному режимі необхідно враховувати особливість експлуатації генераторів у вітроелектроустановках, автономних джерелах живлення чи гібридних силових установках. В одному випадку, варто обмежувати частоту обертання від привідного механізму, а в іншому, режим роботи при підвищеній частоті обертання може бути необхідний для часткового форсування і віддачі більшої потужності при короткочасному використанні.Документ Розрахунок характеристик трансформаторів, електричних машин та апаратів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Шевченко, Валентина Володимирівна; Дунєв, Олексій ОлександровичМетодичні рекомендації призначені для закріплення теоретичних знань та відпрацювання практичних навичок розрахунку характеристик трансформаторів, електричних машин і апаратів. Предметом вивчення є електричні машини різних видів (генератори і двигуни), силові трансформатори та основні електричні апарати - основне електрообладнання всіх енергетичних систем (електростанцій, підстанцій, систем електропостачання) і електроприводів промислових і сільськогосподарських виробництв, побутової, медичної техніки, транспорту.Документ Автоматизований привід двостулкових воріт(ДП "Український інститут інтелектуальної власності", 2018) Єгоров, Андрій Володимирович; Маслєнніков, Андрій Михайлович; Дунєв, Олексій Олександрович; Юхимчук, Володимир ДаниловичАвтоматизований привід двостулкових воріт, який містить блок керування, приймач радіосигналів, механічні упори та важіль, причому його доповнено електродвигуном з ротором, що котиться, який безпосередньо з'єднано з важелем, для безредукторного автоматизованого відкривання чи закривання стулок воріт.Документ Вплив активної довжини осердя ротора на величину обертового моменту в двигуні з ротором, що котиться(Baltija Publishing, 2017) Дунєв, Олексій Олександрович; Єгоров, Андрій Володимирович; Маслєнніков, Андрій МихайловичДокумент Шляхи зменшення моменту опору від дії постійних магнітів в генераторі з поперечним магнітним полем(Baltija Publishing, 2018) Дунєв, Олексій Олександрович; Єгоров, Андрій Володимирович; Маслєнніков, Андрій МихайловичДокумент Основи проектування дискового генератора з поперечним магнітним полем(Cuiavian University in Włocławek, 2018) Єгоров, Андрій Володимирович; Дунєв, Олексій Олександрович; Маслєнніков, Андрій Михайлович; Ляйдхольд, Роберто; Штаманн, МаріоДокумент Залежність величини обертового моменту тризубцевого двигуна з ротором, що котиться, від активної довжини його ротора(НТУ "ХПІ", 2018) Дунєв, Олексій Олександрович; Єгоров, Андрій Володимирович; Маслєнніков, Андрій Михайлович; Юхимчук, Володимир ДаниловичПредставлена 3D модель високомоментного тихохідного тризубцевого двигуна з ротором, що котиться, з аксіальним магнітним потоком в роторі. Показано результати чисельно-польового розрахунку в програмі ANSYS Maxwell чотирьох конструктивних виконань, які відрізняються довжиною активної частини осердя ротора і матеріалами з яких виготовлені катки на статорі. Отримано розподіл величини магнітної індукції у повітряному проміжку, а також значення обертового моменту для кожного виконання.