Кафедра "Електричні машини"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3886
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/elmash
Кафедра “Електричні машини” була створена в 1921 році одночасно з першим в Україні електротехнічним факультетом у Харківському технологічному інституті. Засновником факультету і кафедри був видатний вчений електротехнік професор Павло Петрович Копняєв. Перший випуск студентів кафедри відбувся у 1924 році. У подальшому, за понад сторіччя, підготовлено понад 3000 інженерів для України та зарубіжжя.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту енергетики, електроніки та електромеханіки Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора технічних наук, 5 кандидатів технічних наук, 1 доктор філософії; 1 співробітник має звання професора, 5 – доцентів.
Переглянути
Результати пошуку
Публікація Розрахунок характеристик електрообладнання промислових підприємств та електростанцій(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024-10-24) Шевченко, Валентина Володимирівна; Юр'єва, Олена Юріївна; Єгоров, Андрій ВолодимировичМетодичне видання присвячено виконанню розрахункового завдання з дисципліни «Електрообладнання промислових підприємств та електростанцій» для студентів спеціальності 141 – Електроенергетика, електротехніка і електромеханіка. Метою роботи є закріплення теоретичних знань і відпрацювання практичних навичок розрахунку характеристик, практичного вибору трансформаторів та електричних машин змінного струму, що працюють на промислових підприємствах (ПП) та на електростанціях різних типів. Тобто об’єктами дослідження є трансформатори та електричні машини, які є основою електроенергетики та електроприводу різних виробництв та технологічних процесів.Публікація Проєктування силових трансформаторів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Юр'єва, Олена Юріївна; Кунченко, Тетяна ЮріївнаНавчально-методичний посібник містить методичне забезпечення, яке необхідно для проєктування силових трифазних трансформаторів, їх розрахункової та конструкторської розробки при виконанні курсового або дипломного проєкту. Розраховано на студентів для студентів, що навчаються за спеціальністю «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка».Документ Вплив режимів роботи гідрогенератора на стан елементів кріплення осердя статора(Державний біотехнологічний університет, 2024) Губа, Д. М.Документ Перспективи використання вітро-сонячних енергетичних установок в Україні(Державний біотехнологічний університет, 2024) Федотов, І. Д.Документ Проєктування трифазних асинхронних двигунів з короткозамкненою обмоткою ротора(ФОП Панов А. М., 2023) Мілих, Володимир ІвановичНадано методику проєктування трифазних асинхронних двигунів загального промислового призначення з висотою осі обертання до 160 мм. Розглянуто питання визначення головних розмірів двигунів, проєктування їхніх статора і ротора. Поданий перевірний розрахунок, до якого входять: розрахунок магнітного кола, визначення активних і індуктивних опорів обмоток, надано порядок виконання розрахунків режимів неробочого ходу і номінального навантаження, розрахунки робочих і механічних характеристик. Наведено спрощені методики теплового і вентиляційного розрахунків, є механічний розрахунок вала, вибираються вальниці, визначається маса двигуна. У додатку є параметри і конструкції сучасних двигунів. Призначено для студентів спеціальності «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка».Публікація Методичні вказівки до виконання розрахункового завдання "Визначення рівня шуму і вібрації електричних машин" та самостійної роботи з навчальної дисципліни "Шум і вібрація електричних машин"(2023) Шилкова, Лариса Василівна; Дунєв, Олексій Олександрович; Юр'єва, Олена ЮріївнаНавчальна дисципліна «Шуми та вібрації електричних машин» надає основні відомості з фізичної, фізіологічної та вимірювальної акустики і розрахункові методи аналізу шуму і вібрації електричних машин. Основним завданням і метою викладання дисципліни є підготовка магістрів за профільним блоком «Електричні машини» освітньої програми «Електромеханіка» спеціальності 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка», одержання майбутніми магістрами теоретичних і практичних знань в області використання методів аналізу шумів та вібрацій електричних машин та шляхів їх усунення. Вивчення навчальної дисципліни базується на освітній програмі підготовки бакалаврів. У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен навчитися визначати джерела шумів і вібрацій електричних машин, розраховувати, виміряти та усувати вібрації електричних машин, набути знань щодо нових досягнень теорії шумів і вібрацій електричних машин. Контроль теоретичної складової робочої програми, яка освоюється під час самостійної роботи студента, проводиться при перевірці конспектів. Семестровий контроль проводиться у формі екзамену по екзаменаційних білетах відповідно до навчального плану в обсязі навчального матеріалу, визначеного навчальною програмою та у терміни, встановлені навчальним планом з урахуванням результатів поточної успішності. Це методичне видання містить програму навчальної дисципліни «Шуми та вібрації електричних машин», контрольні запитання за її розділами, методичні вказівки для виконання розрахункового завдання, а також список джерел інформації, необхідних для її вивчення.Документ Діагностика і надійність електромеханічного обладнання промислових підприємств і електростанцій(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Шевченко, Валентина ВолодимирівнаДисципліна «Надійність і діагностика» вивчає організацію робіт по монтажу, обслуговування, ремонту та діагностиці електричних машин (ЕМ) і трансформаторів. Для вивчення дисципліни необхідні знання загального курсу ЕМ і курсів конструювання, технології виготовлення та діагностики ЕМ і трансформаторів, нормативних документів з обслуговування електрообладнання (ЕО). В процесі вивчення дисципліни розглянуті наступні питання: – вивчення правил експлуатації ЕО і електроустановок; – вивчення правил вибору ЕМ і трансформаторів для заданого навантаження та електроприводу, знати засоби та прийоми забезпечення надійності їх роботи; – вивчення засобів діагностики стану ЕМ і трансформаторів; – вивчення засобів ремонту і наладки ЕМ і трансформаторів. Крім того, в результаті вивчення дисципліни, студент повинен знати правила транспортування та монтажу ЕМ і трансформаторів; правила виконання пуско-налагоджувальних робіт і приймально-здавальних випробувань ЕМ і трансформаторів; вивчення способів контролю роботи ЕМ і трансформаторів в процесі експлуатації. Методичні вказівки містять контрольні питання по розділах курсу, індивідуальні завдання і деякі теоретичні дані, які можна використовувати для виконання цих завдань, а також перелік літературних джерел, необхідних для вивчення дисципліни та виконання робіт.Документ Особливості роботи генераторів ВЕС та міні-ГЕС(2023) Шевченко, Валентина ВолодимирівнаМетодичне видання присвячено виконанню дослідницько-розрахункового завдання з дисципліни «Електричні генератори ВЕС та міні-ГЕС» для студентів за фахом 141 – Електроенергетика, електротехніка і електромеханіка за спеціалізацією «Електричні машини». Метою роботи є закріплення теоретичних знань з сучасної відновлювальної електроенергетики і відпрацювання практичних навичок вибору на базі виконання техніко-економічного порівняльного аналізу генераторів різного типу за умови їх використання для вітрових електростанцій (ВЕС) та для міні- та мікрогідроелектростанцій (міні- та мікро-ГЕС). Об’єктами дослідження є електричні генератори різних типів. В результаті виконання цих завдань студент повинен знати: – сучасний рівень розвитку електроенергетики і напрямки вдосконалення установок, які використовують для малої електроенергетики; – досягнення світової науки і практики в створенні генеруючих систем для малої електроенергетики, що працюють від відновлювальних джерел енергії (вітру, води); – знати різні типи електричних машин (ЕМ), вміти порівнювати їхні характеристики при роботі в генераторному режимі; – знати основні конструктивні рішення і особливості генераторів з урахуванням номінальної потужності та умов використання; – знати перспективи створення ЕМ зі збудженням від постійних магнітів, сучасні технології виготовлення постійних магнітів, їх технічні та економічні характеристики, вміти оцінювати переваги і недоліки електричних генераторів з постійними магнітами; – знати досягнення світової науки і практики в створенні генеруючих систем для електроенергетики, що базується на відновлювальних джерелах. Розуміти проблеми, що обмежують підвищення потужності ВЕС, вміти запропонувати шляхи подолання цих проблем. В методичних вказівках сформульовані контрольні питання, вихідні дані до задач, а також методичні вказівки щодо їх розв’язання. Конкретний обсяг робіт уточнює викладач, який веде курс лекцій з дисципліни. Звіт щодо виконання завдання є підсумковим документом роботи студента в семестрі. До заліку звіт повинен бути повністю оформлений і захищений. У кінці звіту необхідно наводиться список джерел інформації (книги, наукові статті, сайти із Інтернету…), які студент використовував в процесі роботи. Зверніть увагу, що серед вказаних джерел інформації повинні бути джерела останніх 2-3 років. Звіт про розрахункову роботу починається з титульного листа, зразок оформлення якого наведено в додатку А. При оформленні звіту треба наводити постановку завдання, вказувати порядок його виконання, додавати необхідні схеми і графіки. Завдання може виконуватися на український або англійський мовах. При виконанні завдань додавайте необхідні ілюстрації, схеми і графіки, а також використовувати тільки систему одиниць і позначень електричних, магнітних, енергетичних, механічних величин, яка відповідає Міжнародній системі одиниць (СІ) та державним стандартам.Публікація Розрахунок характеристик електрообладнання промислових підприємств та електростанцій(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Шевченко, Валентина Володимирівна; Юр'єва, Олена Юріївна; Єгоров, Андрій ВолодимировичМетодичне видання присвячено виконанню розрахункового завдання з дисципліни «Електропостачання промислових підприємств» для студентів спеціальності «Електроенергетика, електротехніка і електромеханіка». Метою роботи є закріплення теоретичних знань і відпрацювання практичних навичок розрахунку характеристик, практичного вибору трансформаторів та електричних машин (ЕМ) змінного струму в системах електропостачання промислових підприємств (ЕППП). Тобто об’єктами дослідження є класичні електротехнічні пристрої – трансформатори та ЕМ, які є основою електроенергетики та електропривода різних виробництв. В результаті виконання цих завдань студент повинен знати типи, конструкції, основні складові елементи, принцип дії, характеристики електрообладнання (ЕО) електростанцій та промислових підприємств (трансформаторів та ЕМ), особливості пуску та визначення номінальних параметрів після проведення ремонтних робіт. Студент повинен вміти оцінювати технічний стан ЕМ і трансформаторів, нові серії ЕО та враховувати не тільки технічні, але й економічні вимоги. В цьому методичному виданні наведено три завдання. В кожному розділі сформульовані контрольні питання та варіанти вихідних даних до задач, а також методичні вказівки щодо їх розв’язання. Конкретний обсяг робіт уточнює викладач, який веде курс лекцій з дисципліни. Розрахункові завдання є підсумковим документом роботи студента. До екзамену розрахункові завдання повинні бути повністю оформлені і захищені. У кінці звіту наводиться список джерел інформації, які студент використовував в процесі роботи. Варіант завдання вибирають за вказівкою викладача або за номером у списку журналу академічної групи. Звіт починається з титульного листа, зразок оформлення якого наведено в Додатку А. При оформленні звіту слід записати завдання, вказати чисельні дані обраного варіанту. При виконанні розрахунків спочатку слід написати формулу, а потім повторити її, але вже з числами. Схеми і графіки повинні мати номер і назву, на осях графіків позначте стандартні літерні позначення величин і одиниць їх вимірювання. В даному виданні застосована сучасна оновлена система позначень електричних, магнітних, енергетичних, механічних величин, яка відповідає державним стандартам.Документ Розрахунок характеристик трансформаторів, електричних машин та апаратів(2021) Шевченко, Валентина Володимирівна; Дунєв, Олексій ОлександровичМетодичні вказівки містять матеріали для виконання студентами розрахункового завдання "Розрахунок характеристик трансформаторів, електричних машин та апаратів" з дисципліни "Електричні машини і апарати". Метою роботи є закріплення теоретичних знань та відпрацювання практичних навичок розрахунку характеристик трансформаторів, електричних машин і апаратів. Тобто об’єктами дослідження є трансформатори і електричні машини – основне електрообладнання всіх енергетичних систем (електростанцій, підстанцій, систем електропостачання) і електроприводів промислових і сільськогосподарських виробництв, побутової, медичної техніки, транспорту. Предметом вивчення даного курсу є електричні машини різних видів (генератори і двигуни), трансформатори та основні електричні апарати. В результаті виконання завдань студент повинен знати конструкції, основні елементи, принцип дії та характеристики електричних машин, трансформаторів та електричних апаратів, особливості пуску електродвигунів, способи регулювання їх частоти обертання, реверсу і гальмування, особливості роботи апаратів. Студент повинен вміти оцінювати технічні та економічні показники вказаного електрообладнання. Розрахункові завдання є підсумковим документом роботи студента з дисципліни. У цьому виданні наведені завдання по кожному розділу та методичні вказівки щодо розв’язання задач. До іспиту звіт про роботу повинен бути повністю оформлений і захищений. Конкретний обсяг робіт уточнює викладач, який веде курс лекцій за вказаною дисципліни. Звіт щодо виконання розрахункового завдання починається з титульного аркуша, зразок оформлення якого наведено в додатку А. Кожний розділ має теоретичну частину і розрахункове завдання. Рішення слід виконувати докладно, за формою, наведеною в методичних вказівках. Спочатку слід описати, що розраховується, записати формулу в буквеному, а потім в числовому вигляді. Обов’язково слід вказувати розмірності отриманих величин. Схеми, векторні діаграми і графіки слід будувати на міліметрівці або на папері в клітинку.