Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
6 результатів
Результати пошуку
Документ Методичні вказівки до розрахунково-графічного завдання "Розрахунок механічної системи на вільні та вимушені крутильні коливання"(2023) Істомін, Олександр Євгенійович; Веретенніков, Євгеній Олександрович; Карпов, Вадим ОлеговичРобота транспортних машин супроводжується різноманітними проявами коливальних процесів. Одним із джерел високочастотних вібрацій є моторно-трансмісійна система, головним чином двигун внутрішнього згоряння (ДВЗ). Будучи машиною з періодичним робочим процесом, ДВЗ створює змінні кутові деформації колінчастого валу, які у вигляді крутильних коливань поширюються далі на трансмісію і ведучі колеса. Ці вібрації негативно впливають на нормальну роботу агрегатів і систем транспортного засобу. Тому заходи щодо їх усунення приймаються вже на стадії проектування машини за результатами попередніх розрахунків. Крім того, в конструкцію вводяться спеціальні пристрої (антивібратори, демпфери), які призначені для гасіння коливань трансмісії. Завданням розрахунку системи, що розглядається, на крутильні коливання є визначення власних частот, обчислення резонансних амплітуд та максимальних динамічних напруг. Знання зазначених характеристик дозволяє визначити резонансні режими роботи машини, оцінити їх небезпеку і, в разі потреби, змінюючи конструктивні параметри, усунути ці режими з робочого діапазону. Крім того, розраховуючи систему на нерезонансні вимушені коливання, можна оцінити її вібраційну міцність за наявності тих чи інших періодичних зовнішніх впливів. У методичних вказівках наведено методику розрахунку моторно-трансмісійних систем на вільні та вимушені крутильні коливання. Дано рекомендації щодо побудови спрощеної розрахункової схеми, викладено порядок виконання розрахунково-графічного завдання. У програмі наведено блок-схему комп'ютерної програми.Документ Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни "Чисельні методи та основи оптимізації". Частина 1(2023) Костяник, Ірина Віталіївна; Істомін, Олександр ЄвгенійовичПовсюдне використання комп’ютерів вимагає від сучасного інженера оволодіння навичками використання обчислювальної техніки. Однією з дисциплін, що безпосередньо пов'язана із застосуванням персональних комп'ютерів (ПК), є обчислювальна математика. Вона вивчає методику побудови та дослідження чисельних методів вирішення математичних задач, які моделюють різні процеси. Для студентів технічних спеціальностей головним завданням є розуміння основних ідей методів, особливостей та областей застосування, а не їх розробка та докладне дослідження. У цьому немає особливої необхідності для інженера, який використовує чисельні методи як готовий інструмент у своїй практичній роботі. В процесі виконання лабораторних робіт студенти освоюють методику застосування сучасних чисельних методів при вирішенні різноманітних інженерних задач. При цьому надається перевага тим методам, які дозволяють найпростіше виконувати їх реалізацію на ПК. Наприклад, при розв'язанні нелінійних рівнянь перевагу надають методам дихотомії і хорд, які, незважаючи на трудомісткі обчислення та відносно велику кількість ітерацій, не вимагають ручного дослідження збіжності рішення. Лабораторні роботи виконуються студентами на персональних комп'ютерах. Програми реалізації чисельних методів розробляються у пакеті математичних розрахунків MATLAB. Алгоритми програм розробляють студенти на практичних заняттях. В процесі виконання робіт особлива увага приділяється отриманню рішення із заданою точністю, а також порівнянню швидкості збіжності різних методів, призначених для вирішення одного класу задач.Документ Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни "Основи автоматики транспортних засобів"(2023) Костяник, Ірина Віталіївна; Істомін, Олександр ЄвгенійовичСучасним спеціалістам з галузевого машинобудування для успішного освоєння нової техніки необхідні міцні теоретичні знання в галузі теорії автоматичного керування, на базі якої створюються сучасні автоматичні системи. У зв’язку з виникненням та розвитком автоматичних систем з’явилася й галузь науки, що займається їх вивченням – автоматика. Автоматика є прикладною науковою дисципліною, яка вивчає принципи побудови та методи розрахунку автоматичних систем. Значну частину автоматики становить теорія автоматичного керування, яка складається з двох основних розділів – аналіз систем автоматичного керування і синтез систем автоматичного керування. Аналіз систем автоматики – це вивчення її властивостей; тобто дослідження існуючої системи. Синтез систем автоматики направлений на створення нових її варіантів. Метою вивчення дисципліни є надання студентам базових знань з основ теорії автоматичного керування, що складається з наступних основних частин: принципи побудови, методи аналізу і стійкість лінійних стаціонарних систем автоматичного керування (САК); дослідження характеристик агрегатів і стійкості САК транспортних засобів. Для закріплення вивчення теоретичного матеріалу передбачено комплекс лабораторних робіт, алгоритм проведення яких надано в методичних вказівках. В процесі виконання лабораторних робіт студенти освоюють методику дослідження лінійних систем автоматичного керування. При цьому необхідно вміння застосовувати знання таких основних розділів курсу, як «Елементи та ланки систем автоматичного керування», «Передавальні функції динамічних ланок», «Часові характеристики динамічних ланок», «Частотні характеристики динамічних ланок», «Стійкість лінійних систем автоматичного керування». Лабораторні роботи виконуються на персональних комп’ютерах із застосуванням інтерактивної програми MATLAB, що дає можливість досліджувати системи графічно, уникаючи багатьох нюансів, пов’язаних зі звичайним програмуванням.Документ Методичні вказівки до лабораторних робіт з дисципліни "Основи інформатики"(2022) Костяник, Ірина Віталіївна; Істомін, Олександр ЄвгенійовичПовсюдне використання комп’ютерних технологій при проектуванні та дослідженні різноманітних механічних та електромеханічних систем транспортних засобів (ТЗ) вимагає від сучасного інженера оволодіння навичками використання сучасних програмних додатків. Однією з дисциплін, що безпосередньо пов’язана із застосуванням комп’ютерних технологій, є "Основи інформатики". Основним розділом курсу є вивчення методики розробки алгоритмів і мови програмування С ++ для використання в створенні обчислювальних програм при проектуванні транспортних засобів, в курсовому і дипломному проектуванні. Метою вивчення дисципліни є оволодіння сучасними інструментальними засобами програмування; надання студентам знань з розробки розрахункових програм на алгоритмічній мові С++. В результаті навчання студент повинен знати алгоритмічні конструкції, на основі яких будуються програми, основні синтаксичні конструкції мови програмування С++ (типи даних, опис змінних, операції мови, оператори, функції); вміти розробляти алгоритми та програми на алгоритмічній мові С++ та їх реалізовувати при дослідженні характеристик агрегатів та автоматичних систем транспортних засобів. Метою методичних вказівок є поліпшення підготовки студентів спеціальностей "Галузеве машинобудування" і "Прикладна механіка" в ході вивчення ними мови С ++ для розробки обчислювальних програм при проектуванні і дослідженні систем автоматики транспортних засобів. Методичні вказівки складаються з п’яти розділів, в яких викладено необхідний теоретичний матеріал та наведено численні приклади і завдання, які дають можливість наочно продемонструвати практичне застосування даної теми. Для закріплення вивчення теоретичного матеріалу передбачено комплекс лабораторних робіт, алгоритм проведення яких надано в методичних вказівках.Документ Установка для випробування трансформаторної оливи УИМ – 90 з електронним блоком підйому напруги(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Богатирьов, Ігор Миколайович; Понуждаєва, Олена Геннадіївна; Коліушко, Денис Георгійович; Руденко, Сергій Сергійович; Істомін, Олександр ЄвгенійовичДля проведення випробувань відповідно до методики визначення пробивної напруги рідких діелектриків використовуються високовольтні установки, основними частинами яких є високовольтний трансформатор, блок підйому напруги, випробувальна комірка з електродами та ін. Описано установку для випробування трансформаторної оливи УИМ – 90 з електромеханічним блоком підйому напруги. У зв`язку з жорсткими вимогами нормативних документів до форми синусоїди напруги на електродах комірки, проведено натурні випробування УИМ – 90, які дозволяють оцінити вплив якості мережевої напруги на спотворення випробувальної напруги та точність вимірювань. Виявлено, що при використанні електромеханічного блоку підйому напруги перепади напруги мережі спотворюють форму синусоїди пропорційно коефіцієнту трансформації підвищувального трансформатора. Проведеним аналізом конструкції цього блоку виявлено, що використання ЛАТРа та механічного регулятора напруги може викликати додаткові спотворення форми синусоїди. Прийнято рішення про розробку електронного блоку підйому напруги, який дозволить виключити вплив мережі на результати випробувань. Створено алгоритм формування сигналу від мікроконтролера, що генерує лінійно наростаючу напругу, до підсилювача, який являє собою широтно-імпульсний модулятор, далі, до каскаду підвищувальних трансформаторів. Запропоновано використовувати додатковий трансформатор для узгодження рівнів вихідної напруги підсилювача та вхідної напруги основного підвищувального трансформатора. Наведено функціональну схему УИМ – 90 з електронним блоком підйому напруги та каскадним включенням підвищувальних трансформаторів. Наведені осцилограма напруги та її спектрограма на первинній обмотці основного трансформатора, отримані в результаті реалізації розробленого електронного блоку підйому напруги, демонструють незалежність форми синусоїди напруги від якості мережі. Проаналізувавши технічні характеристики модернізованого УИМ – 90 та світових аналогів, можна зробити висновок про його конкурентоспроможність на міжнародному рівні.Документ Розрахунок заземлювальних пристроїв за допомогою програмного комплексу «LiGro»(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Руденко, Сергій Сергійович; Коліушко, Денис Георгійович; Істомін, Олександр ЄвгенійовичЗаземлювальний пристрій діючих електроустановок напругою понад 1 кВ представляє собою складну технічну систему, з розгалуженою сіткою горизонтальних та вертикальних заземлювачів. Моделювання аварійних режимів роботи для визначення його працездатності виконується при реальному струмі короткого замикання й дозволяє визначити значення його нормованих параметрів. Метою роботи є розробка тестової версії програмного комплексу для визначення нормованих параметрів заземлювального пристрою. У статті наведено алгоритм роботи розрахункової частини програмного комплексу та зроблено порівняльний аналіз з існуючими світовими аналогами. Було порівняно отримані експериментальним шляхом значення опору заземлювального пристрою з отриманими розрахунковим способом за допомогою двошарової моделі програмного комплексу «Grounding 1.0» та за допомогою створеного комплексу «LiGro» для вибірки з 70 підстанцій.