Кафедри

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 44
  • Ескіз
    Документ
    Методи урахування невизначеностей попиту у моделях оперативного планування виробництва
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Заруба, Віктор Яковлевич; Чмерук, Тарас Юрійович
    Сучасні виробничі підприємства стикаються зі складнощами при оперативному плануванні виробництва через невизначеність, яка постійно впливає на їх діяльність. Однак, існує проблема, що керівники компаній не завжди знають переваги та недоліки тих чи інших CRM рішень та їх рівень підтримки прийняття рішень, що створює виклики для ефективного планування. В статті досліджено існуючі підходи до оперативного планування виробництва, залежно від ступеня урахування невизначеностей попиту. Запропоновано класифікацію підходів, яка включає чотири основні категорії: підходи, які враховують параметри зі змінними величинами; моделювання з невизначеними параметрами, стохастичні моделі; високорівневі стратегії, метаевристика; доказове обґрунтування. Представлено аналіз підходів, що враховують параметри зі змінними величинами, які базуються на чітких параметрах, та зазначено їх ефективність у вирішенні задач оперативного планування. Розглянуто стохастичний підхід, який охоплює широкий спектр моделей для врахування невизначеностей та максимізації результатів діяльності підприємства. Високорівневі стратегії, такі як пошук табу, алгоритм пошуку гармонії та генетичні алгоритми, є ефективними управлінськими інструментами та дозволяють підприємствам активно реагувати на зміни у виробничому середовищі та максимізувати результативність процесів виробництва. Проте, успішне впровадження цих стратегій вимагає глибокого розуміння технічних аспектів та урахування специфіки відповідної галузі промисловості. Доказове обґрунтування, ґрунтуючись на теорії функцій переконань Демпстера-Шафера, відкриває нові можливості для підприємств для розробки експертних систем підтримки прийняття рішень в умовах невизначеності. Дослідження показує, що цей підхід дозволяє зменшити ризики та збільшити точність прийнятих рішень, а також покращити стратегічне управління підприємством. Проте, для успішного впровадження доказового обґрунтування необхідно ретельно вивчити теоретичні аспекти та забезпечити високий рівень кваліфікації персоналу.
  • Ескіз
    Документ
    Конспект лекцій з дисципліни "Маркетинговий менеджмент"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Заруба, Віктор Яковлевич
    Лекційний матеріал з дисципліни «Маркетинговий менеджмент» присвячений систематизації та розвитку знань здобувачів у відповідності із сучасними концепціями маркетингу та маркетингового менеджменту, зокрема стратегічного маркетингу, холістичного маркетингу, соціально відповідального маркетингу, маркетингу партнерських стосунків. Наше викладення виходить з точки зору Ф. Котлера, який пропонував розглядати маркетинг одночасно із соціального і з управлінського погляду. Маркетинг як соціальний процес спрямований на задоволення потреб та бажань індивідів і груп через створення та пропонування товарів. Управлінський аспект маркетингу пов’язаний безпосередньо із продажем товарів і являє собою лише верхівку айсбергу маркетингу. Протягом лекцій здобувачі навчаються виконанню завдань з аналізу ринку, маркетингового планування на стратегічному, тактичному та оперативному рівнях, організації та мотивації маркетингової діяльності, управлінню виконанням розроблених планів, контролю і аналізу ефективності маркетингових заходів. Вони поглиблюють знання з оцінки привабливості стратегічних сфер бізнесу та сегментів ринку, диференціації товарної пропозиції та її позиціювання, забезпечення конкурентних переваг підприємства, вибору товарної, цінової, розподільчої та комунікативної політик, контролю маркетингової діяльності тощо. Прослухавши лекції, здобувачі мають також навчитися обґрунтовувати маркетингові рішення на рівні ринкового суб’єкта із застосуванням сучасних управлінських принципів, методів і прийомів. У запропонованих текстах лекцій, як й у більшості відомих літературних джерел, під терміном маркетинговий менеджмент розуміється управління підприємством на засадах маркетингу. У більш вузькому сенсі під маркетинговим менеджментом розуміють управління самим маркетингом, тобто управління маркетинговими інструментами або певними заходами. Тому термін управління маркетингом використовується у лекціях, присвячених розгляду маркетингового менеджменту на тактичному рівні, де відбуваються контроль, оперативне управління і аналіз поточної маркетингової діяльності.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні рекомендації до проведення практичних занять з дисципліни "Маркетинговий менеджмент"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Заруба, Віктор Яковлевич
    В умовах переходу суспільства до інформаційної економіки зростає потреба у застосуванні маркетологами кількісних методів у своїй професійній діяльності. Використання математичних моделей і кількісних методів в управлінні маркетингом обумовлено тим, що вони дозволяють отримувати об’єктивно обґрунтовані результати аналізу ситуацій та рішень, які пропонується приймати. Практичні заняття з дисципліни «Маркетинговий менеджмент» призначені для отримання здобувачами другого (магістр) рівня вищої освіти здатності обґрунтовувати маркетингові рішення на рівні ринкового суб’єкта із застосуванням сучасних управлінських принципів, підходів, методів, прийомів. Завдання, які виносяться на практичні заняття, орієнтовані на використання кількісних методів аналізу і оцінки маркетингових рішень, а розв’язання більшої частини завдань передбачає використання засобів MS Excel. Ураховуючи специфіку спрямованості практичних занять, запропоновано під час їх проведення застосування такої навчальної технології, як проведення міні-лекцій перед початком виконання здобувачами практичних завдань. Міні-лекції проводяться як частина практичних занять і передбачають викладення навчального матеріалу за короткий проміжок часу. У залежності від дидактичної мети та місця в логічній структурі навчального процесу міні-лекції можуть бути оглядовими або лекціями-інструктажами. Оглядова лекція проводиться з метою актуалізації у пам’яті здобувачів кола знань, пов’язаних із темою одного або декількох практичних занять. Відбір і структурування навчального матеріалу оглядової лекції забезпечує підготовку здобувачів до логічного та систематизованого усвідомлення мети та завдань кожного практичного заняття. Лекція-інструктаж, безпосередньо передує виконанню практичного заняття і проводиться з метою підготовки здобувачів до його виконання, розкриває зміст і послідовність поставлених завдань, теоретичний та прикладний аспекти її результатів. Методичні рекомендації до проведення практичних занять, які тут наведені, викладаються разом з методичними матеріалами до міні-лекцій. Усі вони згруповані у 3 розділи, які відповідають комплексним темам практичних занять, зазначеним у силабусі дисципліни «Маркетинговий менеджмент»: Аналіз і прогнозування попиту, Моделі оптимізації рішень на функціональному рівні, Поведінкові стратегії фірм на олігополістичних товарних ринках. Методичні рекомендації до проведення практичних занять здобувачі отримують на початку навчального семестру. До початку кожного практичного заняття здобувачі повинні ознайомитися зі змістом задач, які будуть на ньому розв’язуватися, та із методами (алгоритмами) їх розв’язання.
  • Ескіз
    Публікація
    Формування конкурентних переваг бізнес-структур на засадах маркетингових інновацій
    (ТОВ "Оберіг", 2023) Косенко, Олександра Петрівна; Сисоєв, Володимир Вікторович; Ткачова, Надія Петрівна; Заруба, Віктор Яковлевич; Кітченко, Олена Миколаївна; Романчик, Тетяна Володимирівна; Райко, Діана Валеріївна; Федоренко, Ірина Анатоліївна; Ларка, Людмила Сергіївна; Васильцова, Світлана Олександрівна; Мірошник, Марія Володимирівна; Чернобровкіна, Світлана Віталіївна; Черепанова, Вікторія Олександрівна; Подрез, Ольга Іванівна; Глухова, Світлана В'ячеславівна
    Колективна монографія розкриває сутність актуальних питань сучасного управління конкурентоспроможністю підприємств в контексті використання та впровадження розроблених науково-методичних засад, концепцій, методик та інших підсумків досліджень; розвинення концепцій формування та вдосконалення конкурентних переваг бізнес-структур; розроблення практичних рекомендацій щодо застосування сучасних методів та підходів стратегічного управління на засадах маркетингових інновацій. Монографія розрахована для використання викладачами, аспірантами галузі знань «Управління та адміністрування» закладів вищої освіти, студентами, керівниками організацій та всіма професійно зацікавленими особами.
  • Ескіз
    Документ
    Системний підхід до дослідження інноваційної активності виробничих організацій
    (Чернівецький національний університет ім. Юрія Федьковича, 2022) Заруба, Віктор Яковлевич; Парфентенко, Ірина Анатоліївна
    Розглянуто підходи до оцінки привабливості інновацій організаціями, які розробляють і використовують їх у своєму бізнесі. В контексті публікацій з інноваційного менеджменту, зокрема [4–6] простежуються три можливих підходи: маркетинговий (економічний), технологічний та системний. Маркетинговий підхід виходить з того, що бажаними є ті зміни, які очікує цільовий ринок. З позиції маркетингового підходу головним призначенням інновацій є отримання комерційного (економічного) ефекту. Обмеженість суто маркетингового підходу полягає у тому, що нові технології спочатку, до свого повного засвоєння, можуть здаватися неефективними у комерційному відношенні. У відповідності з технологічним підходом головним призначенням, метою інновацій є забезпечення високого технічного рівня виробництва та науково-технічних розробок продукції на підприємстві. Вважається, що високий рівень досягнень у цих сферах є гарантією успіху у комерційної діяльності (збуті продукції).
  • Ескіз
    Документ
    Аналіз політики оптимізації тривалості збору замовлень в умовах випадкових коливань попиту
    (Державний університет інфраструктури та технологій, 2022) Заруба, Віктор Яковлевич; Парфентенко, Ірина Анатоліївна
    В умовах коливань обсягів замовлень, які надходять на підприємство у різні періоди часу, операційна діяльність супроводжується певними втратами. Вони виникають з причини або часткових простоїв, або надмірного завантаження виробничих потужностей. У цих обставинах інтерес викликає застосування політики оптимізації тривалості збору замовлень, за якою сума обсягів замовлень, зібраних за декілька періодів часу, рівномірно розподіляється на цих періодах під час виконання замовлень. Але при цьому існує погроза втрати замовлень, коли тривалість збору і виконання замовлень буде занадто великою. Мета роботи полягала у розробці та аналізі моделі оптимізації тривалості збору замовлень за умов їх повного виконання та довільних законів розподілу ймовірності інтенсивності попиту (обсягів замовлень). У результаті досліджень знайдено математичне вираження очікуваного операційного ефекту залежно від довільних статистичних характеристик інтенсивності попиту та з урахуванням ефекту зниження інтенсивності попиту у разі збільшення тривалості виконання замовлень. Запропонований алгоритм знаходження функції ймовірності усереднених значень інтенсивності попиту на декількох одиницях часу, за даними про ймовірності значень інтенсивності попиту на одиничному періоді часу. Викладений загальний зміст чисельного методу оптимізації тривалості збору замовлень за критерієм максимуму очікуваного операційного ефекту на одиничному періоді часу. Показані переваги політики оптимізації тривалості збору замовлень, які полягають у більш рівномірній інтенсивності виробничого процесу, зменшенні втрат від простоїв та надмірного завантаження виробничих потужностей.
  • Ескіз
    Документ
    Аналіз інноваційної активності виробничих організацій з позиції системного підходу
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Заруба, Віктор Яковлевич; Парфентенко, Ірина Анатоліївна
    Розглянуто підходи до оцінки привабливості інновацій організаціями, які розробляють і використовують їх у своєму бізнесі. Вказані недоліки маркетингового (економічного) підходу, за яким інновації оцінюються очікуваним економічним ефектом від їх комерціалізації, і технологічного підходу, за яким призначення інновацій обмежується підвищенням технічного рівня виробництва і якості продукції, що випускається. Для оцінки привабливості інновацій запропоновано використання системного підходу, за яким інновації оцінюються ступенем їх відповідності цілям і завданням організації на стратегічному, тактичному та оперативному рівнях менеджменту. Оскільки вирішальне значення для розвитку організації мають інновації стратегічного рівня, то інноваційна стратегія повинна бути складовою частиною загальної стратегії розвитку організації. Методологію досліджень у роботі склали системні аспекти представлення та аналізу діяльності організацій в праксіології, теорії життєздатних систем, концепції системи ресурсів діяльності, стратегічному менеджменті. Показано, що відповідно до цих напрямів досліджень організацію слід розглядати як систему відтворення її ресурсів, в ході якого відбувається їх поповнення і оновлення. Метою відтворення є забезпечення і підвищення життєздатності організації за рахунок її адаптації до середовища.У діяльності (активності) організації запропоновано виділяти її поточну відтворювальну і інноваційну види активності. Спосіб поточного відтворення визначають технологія виробництва, склад товарної продукції, політики і технології взаємодії організації зі стейкхолдерами. Радикальні інновації призводять до зміни способу поточного відтворення. Спосіб інноваційної активності визначається її об'єктами (технологічними або продуктовими інноваціями) і стадією інноваційного процесу, на якій організація підключається для його доведення або до стадії впровадження технологічної інновації або до стадії комерціалізації продуктової інновації. Проведено аналіз впливу типових ситуацій, в яких можуть діяти організації на способи їх інноваційної активності. Характеристиками ситуації активності організації виступали її наявні ресурси, відповідні її галузевої приналежності, середовище організації, а також відносини і зв'язки організації із стейкхолдерами. Виділено 3 типові ситуації активності, що відрізняються рівнем наукоємності галузей, в яких діють організації. Визначено особливості інноваційних стратегій організацій для виділених ситуацій активності.
  • Ескіз
    Документ
    Методы использования вебсайтов в интегрированном продвижении бизнеса организаций
    (Інститут економіки промисловості НАН України, 2021) Заруба, Віктор Яковлевич; Парфентенко, Ірина Анатоліївна
    Використання цифрових інструментів у маркетингових комунікаціях стало очевидною умовою успішного бізнесу. При цьому згідно із сучасною концепцією холістичного маркетингу призначення маркетингових комунікацій організації полягає у просуванні її бізнесу, яке включає не тільки просування її товарів і послуг, але й управління відносинами організації з усіма стейкхолдерами. Ці положення повною мірою стосуються вітчизняних промислових підприємств, які намагаються вийти на зарубіжні ринки збуту. Як ключовий термін для дослідження маркетингових онлайн-комунікацій обрано «сайт». З точки зору свого призначення сайти представляють різного виду соціальні медіа, які полегшують їх користувачам спілкування й обмін між собою мультимедійною інформацією. Сайти розглядаються як канали маркетингових комунікацій, у яких для просування бізнесу застосовуються певні методи. При цьому виникає проблема інтеграції каналів просування в єдину систему маркетингових комунікацій. Статтю присвячено аналізу методів просування бізнесу організацій за допомогою сайтів соціальних медіа та їх систематизації для створення інтегрованих маркетингових комунікацій. Здійснено класифікацію вебсайтів відповідно до тієї ролі, яку вони можуть виконувати в інтегрованому просуванні бізнесу. Слід виокремлювати офіційні сайти організації, яка просуває свій бізнес, і сайти, які використовуються нею для отримання інформаційних послуг. Багато організацій мають два офіційних сайти: представницький – для презентації свого бізнесу і транзакційний ‒ для електронної торгівлі. Розробниками сайтів інформаційних послуг виступають їхні власники, для яких надання цих послуг становить зміст їх бізнесу. До таких сайтів належать соціальні медіа, що підтримують електронну пошту, соціальні мережі, блоги, месенджери. Проаналізовано основні методи просування в різних соціальних медіа. Встановлено необхідні логічні зв'язки між процесами просування по різних каналах комунікацій для їх інтеграції в єдину систему.
  • Ескіз
    Публікація
    Методичні вказівки до виконання та захисту дипломних робіт
    (Моделіст, 2019) Заруба, Віктор Яковлевич; Харченко, Алла Олександрівна; Конохова, Зоя Петрівна; Грінберг, Галина Леонідівна; Мельников, Олег Станіславович
    Дипломна робота освітньо-кваліфікаційного рівня "магістр" є підсумковою кваліфікаційною роботою, яку самостійно виконує студент кафедри економічної кібернетики та маркетингового менеджменту спеціальності "Економіка" спеціалізації "Економічна кібернетика" під керівництвом наукового керівника у третьому семестрі навчання після засвоєння теоретичних дисциплін освітньо-професійної програми підготовки магістра та виконання програми переддипломної практики. Підготовка та захист дипломної роботи випускником на освітньо-кваліфікаційному рівні магістра призначена для систематизації та закріплення студентом фахових знань і навичок, а також для об’єктивного контролю рівня його компетентностей щодо здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі економіки, які визначені освітньо-професійною програмою магістра спеціальності "Економіка" програми підготовки "Економічна кібернетика". Фахівець освітньо-кваліфікаційного рівня "магістр" має оволодіти спеціальними уміннями та знаннями, достатніми для виконання завдань та обов‘язків певного рівня професійної діяльності, що передбачені для первинних посад у відповідній галузі економічної діяльності. Студенти, що завершують цикл навчання за освітньо-професійною програмою магістра з економічної кібернетики, повинні не тільки мати знання з економіки та менеджменту, але й добре володіти засобами економіко-математичного моделювання та комп’ютерних технологій для проведення досліджень та прийняття рішень у реальних ситуаціях. Тому у дипломній роботі кожного випускника повинно розв’язуватися актуальне завдання управління певним економічним об’єктом з використанням економіко-математичних методів і моделей та інформаційних технологій. Ці методичні вказівки визначають вимоги до змісту, процесу виконання та процедури захисту дипломної роботи, а також критерії її оцінювання. Організація виконання та захисту дипломної роботи має забезпечити можливість об’єктивного та прозорого встановлення відповідності підготовки випускника вимогам, які висуває сфера його майбутньої професійної діяльності.
  • Ескіз
    Документ
    Реалізація імітаційної моделі оцінювання стратегічного потенціалу підприємства
    (Vyššia škola ekonomiky a manažmentu, Slovakia, 2019) Заруба, Віктор Яковлевич; Потрашкова, Людмила Володимирівна