Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
13 результатів
Результати пошуку
Документ Мовленнєві ситуації як засіб розвитку мовленнєвого спілкування(Видавничий дім "Гельветика", 2024) Субота, Лариса Андріївна; Велущак, МаринаСтаття присвячена розгляду значення мовленнєвих ситуацій у процесі формування та розвитку навичок мовленнєвого спілкування у здобувачів вищої освіти. Актуальність статті зумовлена тим, що у контексті глобалізації та зростаючої ролі мовного спілкування у сучасному світі, вивчення мовленнєвих ситуацій є важливим для педагогічної практики та наукових досліджень. Автори ставлять за мету дослідити теоретичні основи та практичні можливості використання мовленнєвих ситуацій як ефективного засобу впливу на формування та вдосконалення комунікативних навичок. У статті «мовленнєва ситуація» трактується як ситуація мовлення, ситуативний контекст мовленнєвої взаємодії, а також набір характеристик ситуативного контексту, релевантних для мовленнєвої поведінки учасників комунікативної події, що впливають на вибір мовленнєвих стратегій, прийомів, засобів. Автори виокремлюють такі компоненти мовленнєвої ситуації, як мета та мотив дії, учасники мовленнєвого акту, їхні взаємовідносини, часові та локальні особливості, особливості структури контексту в умовах інтерактивного спілкування. У статті досліджено теоретичні засади та практичні аспекти використання мовленнєвих ситуацій як ефективного засобу впливу на розвиток комунікативних здібностей. Зокрема, у статті розглядаються типи мовленнєвих ситуацій, методи їх створення та застосування в освітньому процесі. Автори висвітлюють психологічні та методичні аспекти використання мовленнєвих ситуацій для ефективного вдосконалення мовленнєвих навичок учасників освітнього процесу. Результати досліджень статті можуть бути корисні для вчителів, педагогів, лінгвістів та інших спеціалістів, що працюють у сфері мовної освіти та розвитку мовленнєвих здібностей.Документ Текст як одиниця мовлення й продукт комунікації в навчанні іноземних студентів(Національний авіаційний університет, 2024) Субота, Лариса АндріївнаУ статті висвітлюються проблеми вивчення тексту як складної комунікативної одиниці вищого порядку, яка є продуктом і об’єктом комунікативно-пізнавальної діяльності в навчанні іноземних студентів. Зосереджено увагу на розумінні, а не на відтворенні змісту прочитаного тексту. Текст розглядається як продукт мовленнєвої діяльності у процесі навчання української мови, аналізуються методи комунікативної організації тексту з позицій лінгвістики та методики викладання української мови як іноземної у немовних закладах вищої освіти України.Документ Проблеми формування іншомовної професійної компетентності здобувачів вищої освіти(Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2024) Субота, Лариса АндріївнаСтаттю присвячено проблемам формування іншомовної професійної компетентності здобувачів вищої освіти. Актуальність статті визначається тим, що здатність ефективно володіти іноземною мовою стає важливим чинником у конкурентному світі, і заклади вищої освіти повинні звертати особливу увагу на цей аспект для підготовки конкурентоспроможних фахівців. Мета статті полягає у спробі висвітлити проблеми формування іншомовної професійної компетент ності у вищій освіті та внести практичний внесок у вирішення цих питань для поліпшення якості освіти та підготовки студентів до викликів сучасного світу. Автор зосереджує увагу на імерсивному віртуальному навчанні та пропонує низку завдань для студентів технічних спеціальностей, а також для майбутніх менеджерів. У статті імерсивне навчання розглядається як ефективний підхід до формування іншомовної професійної компетентності здобувачів вищої освіти. Імерсивне навчання передбачає занурення студентів в освітнє середовище, де вони взаємодіють із мовою цілком, намагаючись створити найбільш природні умови для вивчення іноземної мови. До основних аспектів розгляду імерсивного навчання автор включає мовне занурення, симуляцію професійних ситуацій або реальних сценаріїв з професійного життя для створення умов, які максимально наближені до реального використання іноземної мови у вибраній сфері. Автор припускає, що залучення студентів до активної комунікації та взаємодії в іноземній мові сприяє розвитку мовних навичок та відповідних професійних rомпетентностей. На думку автора статті, для вирішення проблеми формування іншо мовної професійної компетентності здобувачів вищої освіти необхідно вдосконалювати програми вивчення іноземних мов, забезпечуючи більше практичних завдань, наголошуючи на специфіці професійних мовних навичок та створюючи стимули для студентів.Документ Українська мова як іноземна. Частина 2(Майдан, 2024) Субота, Лариса АндріївнаНавчальний посібник складений на основі "Програми з української мови для іноземних студентів основного етапу навчання" і відповідає вимогам рівня мовленнєвої підготовки бакалавра. Посібник розрахований на іноземних студентів II курсу, які здобувають освіту англійською мовою у закладах вищої освіти України, і може бути використаний у процесі аудиторного вивчення дисципліни і під час самостійного опрацювання. Метою видання є допомога іноземним студентам в практичному оволодінню усною та писемною формами мовлення як засобом іншомовної комунікації та взаємодії. У посібнику подано основні теоретичні відомості та практичні завдання: блок лексичних вправ, граматичні вправи, діалоги, тексти, тестові завдання, тематичний словник. Теоретична частина містить пояснення англійською мовою. Призначено для іноземних студентів та викладачів української мови як іноземної закладів вищої освіти України.Документ Методичні вказівки для викладачів до проведення практичних занять із дисципліни "Українська мова"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Субота, Лариса АндріївнаДане видання містить методичні вказівки щодо практичних занять з української мови для викладачів; стандартизовану структуру проведення практичних занять у групах іноземних здобувачів вищої освіти II курсу, які навчаються англійською мовою у закладах вищої освіти України; рекомендований список домашніх завдань для студентів; список літератури.Документ Дистанційна освіта та її вплив на навички та знання студентів: оцінка якості та педагогічні виклики(2023) Субота, Лариса Андріївна; Демченко, Ольга Миколаївна; Приймак, Віктор МиколайовичДистанційна освіта в українському суспільстві набуває все більшого значення та актуальності, оскільки вона пов’язана як із розвитком інформаційно‐комунікаційних технологій загалом, так і з драматичними соціально‐політичними викликами. На цей момент існує достатня кількість теоретико‐методологічних розробок із цієї теми, втім відчувається нестача емпіричних досліджень із конкретними результатами. Таким чином, мета статті полягає у з’ясуванні особливостей впливу дистанційної освіти на знання, уміння та навички здобувачів вищої освіти. Для цього виконуються наступні завдання: 1) вибір параметрів, що відображають якісно‐кількісні характеристики освітнього процесу; 2) вивчення рівня вираженості визначених параметрів у сучасних здобувачів вищої освіти; 3) формулювання педагогічних рекомендацій відповідно до отриманих результатів. Респондентам пропонувалося оцінити рівні сформованості певних видів компетентності (навчальної, професійної, організаційної, мотиваційної та аксіологічної) за різних форматів навчання. Результати дослідження показали, що знання, уміння та навички здобувачів вищої освіти, які навчалися традиційно та дистанційно, не мають значущих відмінностей. Це свідчить про первинність індивідуально‐особистісних рис і мотиваційної сфери кожного конкретного здобувача вищої освіти та вторинність формату навчання. Респондентів можна поділити на чотири групи за мотивацією до навчання: 1) орієнтовані на отримання диплома, 2) орієнтовані на професійний розвиток, 3) орієнтовані на особистий розвиток, 4) немотивовані. Інтерпретація кластерного аналізу дає підстави для формулювання основних педагогічних завдань, що стоять перед викладачами закладів вищої освіти у контексті дистанційної освіти: 1) забезпечити актуальність навчально‐професійного контенту для підвищення мотивації здобувачів вищої освіти; 2) розробити теоретико‐методологічну базу дистанційної освіти, яка враховує її особливості; 3) здійснювати психолого‐педагогічний вплив, що сприяє професійному розвитку та формуванню ціннісних орієнтацій здобувачів вищої освіти.Документ Текст у системі навчання української мови іноземних студентів, які здобувають освіту англійською мовою(Національний авіаційний університет, 2023) Субота, Лариса АндріївнаСтаття присвячена проблемі раціонального використання тексту в організації навчання української мови іноземних студентів, які здобувають освіту англійською мовою. Запропоновано види роботи з текстом під час навчання української мови в іншомовній аудиторії з метою формування мовної та комунікативної компетентностей іноземних студентів. Наголошується, що комунікативно-інформативний характер тексту як одиниці спілкування сприяє розвитку зв’язного мовлення, логічного мислення, збагаченню словникового запасу, оволодінню нормами мови, формуванню вміння висловлювати власні думки в усній та письмовій формі. Доведено, що для успішної комунікації з носіями мови необхідно сформувати навички та вміння, характерні для зрілого читання як способу комунікації.Документ Методичні рекомендації до практичних занять з дисципліни "Українська мова"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Субота, Лариса АндріївнаМетодичні рекомендації призначені для англомовних іноземних студентів 2 курсу, які вивчають українську мову як іноземну та володіють базовими знаннями з цієї мови. Методичні рекомендації складені відповідно до Робочої програми з української мови для іноземних студентів 2 курсу (англійська мова навчання). Методичні рекомендації містять коментарі; практичні завдання до кожної граматичної теми; уміння і навички, якими повинен опанувати іноземний студент у період навчання; індивідуальні завдання для студентів, список рекомендованої літератури. До кожного заняття підібрано тематичні навчальні тексти та діалоги з комунікативними завданнями із проєктуванням мовленнєвого матеріалу на особистість студента, розроблено комплекс лексичних та граматичних вправ. Метою методичних рекомендацій є корекція та вдосконалення лінгвістичних, комунікативних та культурознавчих компетенцій іноземних студентів, які здобувають освіту англійською мовою, у різних видах мовленнєвої діяльності: читанні, аудіюванні, говорінні та письмі. Методичні рекомендації містять граматичний коментар, комплекс лексико-граматичних вправ з корекції мовного матеріалу, що представляє певні труднощі для іноземного студента. Усі заняття містять комплекс розгорнутих лексичних і граматичних вправ. Методичні рекомендації спрямовані на розвиток комунікативних навичок іноземних студентів, відтворення і продукування власних висловлювань (монологи та діалоги) як в усній, так і в письмовій формі, вдосконалення навичок читання, збагачення словникового запасу. Методичні рекомендації розраховані на англомовних іноземних студентів другого курсу, які вивчають українську мову як іноземну та мають базові знання мови.Документ Методи формування мовленнєвої компетенції у студентів молодших курсів(Видавничий дім "Гельветика", 2023) Субота, Лариса АндріївнаСтаття присвячена дослідженню формування мовленнєвої компетенції у студентів молодших курсів. Актуальність дослідження зумовлена відсутністю цілеспрямованого, цілісного, поетапного процесу навчання мовленнєвої діяльності як підсистеми професійної освіти. Мета дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні організаційно-педагогічних та методичних умов формування мовленнєвих умінь студентів молодших курсів у процесі вивчення гуманітарних дисциплін. Для вирішення поставленої мети використовувалися такі методи дослідження, як моделювання, аналіз, синтез, які дозволили розробити модель формування мовленнєвих умінь студентів та обґрунтувати умови та методи формування мовленнєвої компетенції здобувачів освіти молодших курсів. Новизна дослідження полягає у тому, що вперше розглядається формування мовленнєвої компетенції у здобувачів вищої освіти молодших курсів. У висновках зазначено, що формування універсальної комунікативної компетенції студента – це складний процес, у результаті якого він має оволодіти цілим набором компетенцій. Автор наголошує, що модель педагогічної підтримки практики напрацювання мовленнєвого досвіду містить у собі систему таких взаємопов’язаних компонентів, як: мета, базові ідеї, принципи реалізації, етапи реалізації, критерії ефективності та результат. На думку автора статті, під час формування комунікативних завдань важливо створювати кейси, використовуючи матеріал, що відображає реальну дійсність і при цьому мобілізує фантазію здобувачів освіти. Оскільки кейси – це точна модель реального спілкування, то завдання зберігають основні риси типової комунікації та паралельно представляють найрізноманітніші ситуації, але завжди вмотивовані й актуальні. У статті запропоновано використовувати на заняттях з метою формування мовленнєвої компетенції інноваційні технології, з-поміж яких виокремлено скетчі, рольові ігри та дискусії.Документ Методичні рекомендації до самостійної роботи іноземних студентів 3-го курсу з дисципліни "Українська мова"(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Субота, Лариса АндріївнаМетодичні рекомендації призначені для самостійної роботи іноземних студентів, які вивчають українську мову як іноземну та володіють базовими знаннями з лексики і граматики української мови. Самостійна робота студента є основним засобом засвоєння навчального матеріалу у вільний від аудиторних занять час. Читання з розумінням основного змісту тексту українською мовою є важливим засобом навчання іноземних студентів, які здобувають освіту англійською мовою. Текст виконує тренувальну функцію – формування умінь і навичок практичного використання знань студентів з української мови та сприяє розвитку основних видів мовленнєвої діяльності – аудіюванню, говорінню, читанню, письму. При доборі текстів було враховано їх інформативність та проблемність. Читання допомагає розвитку усного мовлення, формуванню комунікативної компетенції іноземних студентів, підвищенню рівня володіння українською мовою як засобом комунікації.