Кафедри

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 22
  • Ескіз
    Документ
    Конспект лекцій з навчальної дисципліни "Історії та культура України"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024-02) Гутник, Марина Валеріївна; Дворкін, Ігор Володимирович; Демочко, Ганна Леонідівна; Красіков, Михайло Михайлович; Маліков, Василь Володимирович; Міщенко, Марина Миколаївна; Мотенко, Ярослав Володимирович; Робак, Ігор Юрійович; Телуха, Світлана Степанівна; Фрадкіна, Наталя Володимирівна; Шишкіна, Євгенія Костянтинівна
    Навчальна дисципліна «Історія та культура України» визначається як комплексне вивчення двох ключових гуманітарних наук – історії та культурології. Цей курс не лише розглядає події, що визначали розвиток українського суспільства протягом різних етапів його історії, але також аналізує вплив цих подій на формування та розвиток української культури. Однією з ключових особливостей цього курсу є міждисциплінарний підхід, який сполучає методологічні підходи історії та культурології для глибокого розуміння динаміки культурного та історичного розвитку України. Вивчення матеріалів курсу відбувається на основі хронологічного поділу, який враховує не лише внутрішні етапи розвитку країни, але й взаємозв’язок з загальноєвропейською історією та культурою. Зміст курсу «Історія та культура України» включає в себе розгляд подій від найдавніших часів до сучасності, охоплюючи періоди розквіту та стрімкого розвитку, а також труднощі й випробування, з якими стикнулася українська нація. Важливою складовою курсу є аналіз ключових історичних подій та їхній вплив на розвиток культури, що сприяє розумінню взаємозв’язку історії та культури як взаємозалежних аспектів. Метою курсу є формування комплексного уявлення про еволюцію українського суспільства та його культурних традицій, розкриття основних тенденцій історії та культури України в контексті світового розвитку. Такий підхід дозволяє студентам розуміти не лише фактичні події, але й глибше аналізувати їх в контексті культурного сенсу та ідентичності. Основна мета курсу «Історія та культура України» – подвійна: по-перше, викликати у студентів-першокурсників стале зацікавлення українською історією та культурою, спроможне і після завершення курсу надихати їх поглиблювати свої знання у цій царині, та, по-друге, надати їм початкові навики осмислення історичних і культурних явищ і процесів, які б сприяли оптимізації подальшого самостійного опанування ними різних дисциплін що викладаються у НТУ «ХПІ».
  • Ескіз
    Документ
    Методичні рекомендації до використання методу усної історії під час вивчення дисципліни "Історія та культура України"
    (2023) Телуха, Світлана Степанівна
    Останніми роками усна історія набуває все більшої популярності, а її методологія, використовується доволі широко в гуманітаристиці. Дослідження субєктивного досвіду окремої людини є унікальним способом репрезентації минулого та слугує гарною можливістю для студентів розширити свої історичні знання та відчути себе істориком, використовуючи один із сучасних методів історичного дослідження. Метод усної історії, за думкою багатьох дослідників, вважається мультиперспективним адже записані на технічний носій інтервю, є неповторними та унікальними по своїй природі. Цей доволі новий метод в вітчизняних дослідженнях, стрімко здобуває популярність та поширення, про що можуть свідчити чисельні усноісторичні проекти в Україні. Особливе місце усна історія займає в дослідженні колективної пам’яті, масових процесів, що відкриває як для науковців так і для здобувачів освіти, нові можливості дослідження різних подій в історії та досягненні більш повної перспективи нашого минулого та його об’єктивної інтерпретації. Метод усної історії та його застосування під час викладання дисципліни «Історія та культура України» покликаний розширити знання студентів з окремих тем курсу, поєднати в собі висвітлення хронометражу появи методу Oral history, його розвитку, дискусій навколо методу, інституційного оформлення, місце методу в сучасних історичних дослідженнях в Україні, ролі акустичної техніки в усноісторичних дослідженнях, надати практичні поради щодо застосування методу та використання методології усної історії в студентській науковій діяльності. Використання усної історії на лекціях та семінарах сприятиме отриманню здобувачами фундаментальних знань з історії України як підґрунтя формування світогляду відповідального громадянина, толерантної людини, освідченого спеціаліста, який здатен формулювати наукову проблему, робочі гіпотези досліджуваної проблеми, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових підходів до вивчення історії та культури України.
  • Ескіз
    Документ
    Травматична пам'ять про Чорнобиль та Фукусіму (слідами біографічних наративів)
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Телуха, Світлана Степанівна
    Дана стаття зосереджена на висвітленні травматичної пам’яті про техногенні катастрофи, що сталися в іcторії людства у XX ст. та на початку XXI ст. У статті використано метод усної історії, який базується на біографічних свідченнях людей, які були в епіцентрі вибуху на Чорнобильській атомній електростанції та на аварії на Атомній електростанції Фукусіма-1. Зазначено, що травма та її вивчення сьогодні стають більш частими у колі наукових інтересів дослідників різних наук, а само поняття травми – продовжує розширювати свої значення та фокус дослідження. Так, за визначенням Барбари Мішталь: «Травматична пам’ять – це така пам’ять, витоки якої криються в певному жахливому досвіді; найчастіше вона є особливо виразною, нав’язливою, неконтрольованою, стійкою та соматично виявленою». Усні історичні свідчення про події аварії на ЧАЕС та АЕС Фукусіма-1 дають нам достатньо прикладів для підтвердження тези про наявність травми в їхніх наративах. Травма має чіткий прояв та не завжди чітке та свідоме проговорення. Негативний досвід має свої певні сигнали, що вказують на наявність травми в наративі. Заслуговує уваги класифікація Гаді Бенезера, який сформулював певні маркери – сигнали травми, згідно яких можемо відстежити наявність чи відсутність травми в наративі. Цими сигналами є: самоусвідомлення травми; травма як прихована подія; тривале мовчання під час запису інтерв’ю; вибух емоцій; емоційне відчуження; заціпеніння; повторення травматичних спогадів неодноразово; поринання в події минулого, згадування однієї події чи картини, образу декілька разів під час розмови; виправдання оповідача; нездатність розповідати; зміни голосу; мова тіла. Використана класифікація надає можливість виявити наявність травми в усних історіях та мати змогу аналізувати травму, досліджувати її, знаходити механізми та шляхи для її подолання.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до семінарських занять з історії України
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Дворкін, Ігор Володимирович; Кабачек, Володимир Вікторович; Мотенко, Ярослав Володимирович; Савченко, Леонід Петрович; Скляр, Володимир Миколайович; Телуха, Світлана Степанівна; Харченко, Артем Вікторович; Шишкіна, Євгенія Костянтинівна
    Методичні вказівки покликані забезпечити отримання студентами ґрунтовних знань з історії України як основи формування світогляду відповідальних громадян та патріотів своєї держави. Метою методичних вказівок є вивчення основних політичних і соціально-економічних процесів, що відбувалися на різних етапах розвитку українського народу та його державності. Отримані студентом знання мають враховувати сучасний стан та найбільш актуальні досягнення історичної науки в дослідженні українського минулого. На останніх заняттях студенти виконують письмову контрольну роботу з питань модулю "Історія України". Сукупність оцінок, отриманих студентом за виконання різних видів навчальних завдань, формує підсумкову оцінку за модуль.
  • Ескіз
    Документ
    Метафора в професійній мові історика
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Телуха, Світлана Степанівна
    В статті, на основі історичних напрацювань вітчизняних та зарубіжних авторів проаналізовано походження та значення терміну метафори, характеризуються її риси, місце в історичній науці. Розглянуто приклади використання метафоричності в професійній мові історика.
  • Ескіз
    Документ
    Фізична культура і спорт Харківського Політеху. Історія. Досягнення. Перспективи
    (Друкарня Мадрид, 2020) Білоус, Олеся Володимирівна; Блещунова, Катерина Миколаївна; Борейко, Наталя Юріївна; Глядя, Сергій Олександрович; Дворкін, Ігор Володимирович; Долгарева, Марія Георгіївна; Євтифієв, Андрій Сергійович; Кіпенський, Андрій Володимирович; Колесніченко, Андрій Олександрович; Маліков, Василь Володимирович; Мотенко, Ярослав Володимирович; Рибалка, Станіслав Андрійович; Савченко, Леонід Петрович; Телуха, Світлана Степанівна; Шишкіна, Євгенія Костянтинівна; Юшко, Олексій Володимирович
    У науково-популярному виданні викладено історію становлення та розвитку кафедри фізичного виховання Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Визначено передумови відкриття спеціальності "Фізична культура і спорт". Висвітлено головні спортивні досягнення політехніків. Через призму наукової біографістики показано здобутки викладацького та тренерського складу кафедри фізичного виховання. Для широкого кола читачів.
  • Ескіз
    Документ
    Плани групових занять та індивідуальні завдання з дисципліни "Історія України та українська культура"
    (2020) Дворкін, Ігор Володимирович; Телуха, Світлана Степанівна; Фрадкіна, Наталя Володимирівна
    Програма вивчення навчальної дисципліни "Історія України та української культури" циклу професійно-спеціальної підготовки складена відповідно до освітньої програми підготовки військових фахівців. Предметом вивчення навчальної дисципліни є: а) історія України з найдавніших часів до сьогодення; б) еволюція української культури – історія її фундаментальних цінностей як цілісних систем, її семантичне співвіднесеність до існування зарубіжної культури. Процес вивчення навчальної дисципліни реалізується в таких формах: навчальні заняття, контрольні заходи, самостійна робота. Основними видами навчальних занять є: лекції, семінарські заняття, контрольні заняття, самостійна робота. Програма навчальної дисципліни складається з 2 змістових модулів. Змістовий модуль 1. Історія України. Змістовий модуль 2. Історія української культури. Метою вивчення модуля "Історія України" є створення цілісного уявлення про історичний розвиток на території сучасної України, що має бути основою для формування гуманістичного світогляду та громадської відповідальності у курсантів; метою вивчення модуля "Історія української культури" є розкриття специфіки української культури, визначення її місця і ролі у світовому культурному просторі, а також формуваня моральних та естетичних потреб та здатності зберігати і охороняти культурні здобутки України.
  • Ескіз
    Документ
    Мультимедія у процесі викладання дисципліни «Історія України»
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2016) Телуха, Світлана Степанівна
  • Ескіз
    Документ
    Мультимедія як модернізація в освітньому процесі
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2017) Телуха, Світлана Степанівна
  • Ескіз
    Документ
    Плани семінарів та методичні рекомендації з дисципліни "Історія та культура України"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Петутіна, Олена Олександрівна; Вандишева-Ребро, Надія Валентинівна; Гайдамачук, Ольга Володимирівна; Савченко, Л. П.; Дворкін, Ігор Володимирович; Кабачек, Володимир Вікторович; Красіков, Михайло Михайлович; Маліков, Василь Володимирович; Міщенко, Марина Миколаївна; Мотенко, Ярослав Володимирович; Ніколаєнко, Віталій Іванович; Озерський, Юрій Іванович; Телуха, Світлана Степанівна; Фрадкіна, Наталя Володимирівна; Шишкіна, Євгенія Костянтинівна
    Навчальна дисципліна "Історія та культура України" є важливим, і за часом вивчення, першим предметом у блоці соціально-гуманітарних дисциплін для усіх спеціальностей, за якими ведеться підготовка бакалаврів у НТУ "ХПІ". Вона покликана забезпечити отримання студентами фундаментальних знань з історії та культури України як основи формування світогляду відповідального громадянина, патріота своєї держави, носія високих інтелектуальних, моральних та естетичних якостей. Основною літературою для підготовки студентів є курс лекцій "Історія України" та навчальний посібник "Історія української культури". Вони створені колективом кафедри українознавства, культурології та історії науки і є адаптованими до навчальної програми дисципліни "Історія та культура України".