Кафедри

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Solving man’s crisis in media age by Chinese ancient Wang Yangming’s conscience theory
    (2022) Dezhong, Wang
    Wang Y. M. is the representative of “mind of science” in China. He integrated the theory of Confucianism, Buddhism and Taoism to establish his “conscience”, and applied it in education. He insisted that “to conscience” was the way to the ultimate kindness. It aroused huge echo at that time in China. Nowadays it still exists valuable both in academic and practice. Man push science go forward by expanding rationality, expecting freedom of man. Man has been extended himself by way of technology and broke through the limited by nature. However, it found that man has trapped himself into instrumental rationality and been controlled by technology, through analyzing the man’s crisis in the era of media. How to salve man is becoming the world topic. Wang’s conscience provides an available method among the ways. He advocates that conscience is the basis ontological existence of man. It legislates itself inside through mind, transforms the good of will into the good behavior, and is also the basis judgment of mind to criticize all unreasonable and unfair phenomena. No matter any alienation and malpractice, we can criticize and condemn according to everyone’s inherent conscience, launching rescue actions call by conscience, realizing freedom.
  • Ескіз
    Документ
    Бездуховність – субоснова дестабілізації суспільства
    (НТУ "ХПІ", 2017) Пазиніч, Станіслав Миколайович
    У статті аналізуються бездуховність, як одна із першооснов дестабілізації соціально-економічних, політичних і загальнокультурних відносин в суспільстві. Зроблена спроба визначити духовність, як об'єднуючу субстанцію соціуму, яка втілюється в життя у вигляді сконцентрованих моральнісних цінностей. Аргументовано доведено місце і визначальну роль в цьому процесі педагога, а також те, що соціальний прогрес, значною мірою, визначається духовною якістю простору-часу в якому перебувають одухотворені люди країни.
  • Ескіз
    Документ
    Інтелегентність як умова розвитку педагогічної і духовної культури викладача вищої школи
    (НТУ "ХПІ", 2016) Бабаєв, Володимир Миколайович; Пазиніч, Станіслав Миколайович
    В статті, з огляду на сучасний стан вищої освіти, її змісту та характеру, проаналізовано місце духовної культури в освітній системі. Аргументовано розкриті цілі, сенс та напрямки феномену інтелігентності в професійній діяльності сучасного педагога.