Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
9 результатів
Результати пошуку
Документ Reduction of cogging torque of radial flux permanent magnet brushless DC motor by magnet shifting technique(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Panchal, Tejas H.; Patel, Amit N; Patel, Rajesh M.In spite of many advantages of radial flux permanent magnet brushless DC motors it suffers from the distinct disadvantage of high cogging torque. The designer must emphasize to reduce the cogging torque during the design stage. This paper introduces magnet shifting technique to mitigate cogging torque of surface mounted radial flux brushless DC motor. Methodology. Initially 200 W, 1000 rpm surface mounted radial flux permanent magnet brushless DC motor is designed with symmetrical placement of permanent magnets with respect to each other on rotor core. Cogging torque profile of this initial motor is obtained by performing finite element modelling and analysis. Originality. This design has been improved by shifting the position of permanent magnets with respect to adjacent permanent magnets. The effect of magnet shifting on cogging torque has been analyzed by performing finite element analysis. Results. It has been examined that the peak to peak cogging torque is decreased from 1.1 N m to 0.6 N m with shifting of permanent magnets respectively.Документ Influence of the element type on the accuracy of creep-damage predictions in thin-walled structures(Cracow University of Technology, 2001) Naumenko, Konstantin; Altenbach, Holm; Huang, Chunxiao; Burlayenko, Vyacheslav. N.Based on the continuum creep-damage mechanics and the finite element analysis the long-term strength in thin-walled structures is estimated using the solid and the shell type finite elements available in ANSYS code. For this purpose the material model with a scalar damage parameter is incorporated into the ANSYS code with the help of a user defined material subroutine. The results based on the first order shear deformation beam equations are compared with the results of the finite element plane stress simulations. It is demonstrated that the shear correction factor and the distribution function of the transverse shear stress have to be modified within time-step calculations. For a rectangular plate in bending finite element analysis is performed based on the shell and the solid type finite elements. The differences in the edge-zone stress redistributions in the shell and the solid type models as well as the influence of boundary layer solutions on the long-term predictions are illustrated.Документ Influence of skin/core debonding on free vibration behavior of foam and honeycomb cored sandwich plates(Lublin University of Technology, Poland, 2008) Burlayenko, Vyacheslav. N.; Sadowski, TomaszThe dynamic behavior of partially debonded at the skin/core interface sandwich plates with flexible cores is studied. The commercial finite element code ABAQUS is used to calculate natural frequencies and mode shapes of the debonded sandwich plates. The effects of debonding size, debonding location and number of debonding on the modal parameters of damaged sandwich plates with various boundary conditions are investigated. The results of dynamic analysis illustrated that can be useful for analyzing practical problems related to the non-destructive damage detection of debonded sandwich plates.Документ Розрахунково-експериментальне визначення жорсткості системи "вал – підшипникові опори" компресора нагнітача повітря(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Ткачук, Микола Миколайович; Грабовський, Андрій Володимирович; Ткачук, Микола Анатолійович; Шуть, Олександр Юрійович; Ліпейко, Андрій Іванович; Прокопенко, Микола Вікторович; Литвин, Борис Якович; Гулюк, Олександр Олександрович; Вервейко, Наталя Костянтинівна; Овчаров, Єгор МиколайовичДля визначення жорсткості системи "вал – підшипникові опори" компресора нагнітача повітря застосовано розрахунково- експериментальний метод. Цей метод полягає у паралельному здійсненні чисельних та експериментальних досліджень напружено-деформованого стану досліджуваного об’єкту. Варійованими є жорсткісні характеристики підшипникових опор. Порівнювалися величини переміщень у характерних точках вала та підшипникових опор. За результатами досліджень визначені параметри досліджуваної системи «вал – підшипникові опори» компресора нагнітача повітря. Варіювався кут повороту тіл кочення у підшипниках. Визначено його вплив на прогини вала та підшипникових опор. Установлено також, що внаслідок пружного деформування вала переміщення його консольного кінця нижче, ніж переміщення підшипникових опор.Документ Аналіз тенденцій впливу параметрів корпусів транспортних засобів спеціального призначення на власні частоти і форми коливань(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Грабовський, Андрій Володимирович; Ткачук, Микола Анатолійович; Шуть, Олександр Юрійович; Ліпейко, Андрій Іванович; Цендра, Георгій Вікторович; Шевченко, Андрій Валерійович; Льозний, Олег Сергійович; Мосніцька, Дар'я Валеріївна; Чала, Юлія СергіївнаУ роботі описано підхід до аналізу впливу параметрів корпусів транспортних засобів спеціального призначення на власні частоти і форми коливань. Для цього побудовані параметричні моделі корпусів. У цих корпусах варійованими є їх структура, форма та товщини окремих панелей. У ході дослідження макетів корпусів проаналізовано зміну власних частот і форм коливань корпусів транспортних засобів спеціального призначення. Побудовані моделі дають можливість прогнозувати тенденції зміни власних частот і форм коливань при проектному варіюванні окремих параметрів корпусів Це створює переваги при обґрунтуванні раціональних технічних рішень цих корпусівшляхом цілеспрямованого варіювання окремих параметрів.Документ Linear and non-linear dynamic analyses of sandwich panels with face sheet-tocore debonding(2020) Burlayenko, V. N.; Sadowski, TomaszА survey of recent developments in the dynamic analysis of sandwich panels with face sheet-to-core debonding is presented. The finite element method within the ABAQUSTM code is utilized. The emphasis is directed to the procedures used to elaborate linear and non-linear models and to predict dynamic response of the sandwich panels. Recently developed models are presented, which can be applied for structural health monitoring algorithms of real-scale sandwich panels. First, various popular theories of intact sandwich panels are briefly mentioned and a model is proposed to effectively analyse the modal dynamics of debonded and damaged (due to impact) sandwich panels. The influence of debonding size, form and location, and number of such damage on the modal characteristics of sandwich panels are shown. For nonlinear analysis, models based on implicit and explicit time integration schemes are presented and dynamic response gained with those models are discussed. Finally, questions related to debonding progression at the face sheet-core interface when dynamic loading continues with time are briefly highlighted.Документ Influence of geometry, elasticity properties and boundary conditions on the Mode I purity in sandwich composites(2020) Burlayenko, V. N.; Pietras, D.; Sadowski, TomaszThe present work addresses the problem of skin/core debonding in sandwich materials. The main goal is to carry out parametric analyses for studying the influence of various materials, geometrical parameters and boundary conditions of sandwich fracture specimens such as a Single Cantilever Beam and a Double Cantilever Beam on the skin/core opening (KI ) and shearing (KII ) modes. The analyses have been performed by means of fracture mechanics tools implemented into the commercial finite element code ABAQUS™. A two-dimensional model of the fracture specimens has been developed with plane strain finite elements. The dependence of the stress intensity factors in the sandwich specimens on the skin thickness, ratio between the Young’s moduli of the skin and core materials and boundary conditions imposed on the specimens has been examined under quasi-static loading by using the interaction integral method.Документ Consideration the influence of residual stresses and creep strains on rolling the steel sheets(NTU "KhPI", 2016) Breslavsky, D. V.; Mietielov, V. O.The method for considering the residual stresses which occur by plastic deformation during the rolling process in creep stress-strain state of steel plates in tension is discussed. The problem’s solution is divided on two stages. First one presents the modeling of the problem of plasticity with consideration of finite strains. The rolling process of steel sheets with two rolling mills is regarded. The scheme of technological process and its numerical simulation are described. Obtained stress-strain field in a plate after rolling was considered as a residual for creep initial-boundary value problem, which presents the second stage of analysis. The mathematical problem statement including state equations are built by use of the determined anisotropic creep properties of considering steel 3 at room temperature is presented. The transition procedure from three dimensional to two dimensional stress strain state in considered plate is discussed. Creep problem solution was done by use of developed two-dimensional Finite Element Method codes which include time step integration schemes. The numerical results like stress and strain fields, dependencies between the traction values and maximum plate’s displacements, deformed shape of the plate edge as well as the recommendations for safety conditions of technological process are presented.Документ Analysis of the effect of tool geometry on the shear angle in metal cutting(НТУ "ХПИ", 2011) Varga, G.Finite element analysis based techniques are available to simulate cutting processes and offer several advantages including prediction of tool forces, distribution of stresses and temperatures, estimation of tool wear and residual stresses on machined surfaces, optimization of cutting tool geometry and cutting conditions. However, workpiece material flow stress and friction characteristics at cutting zones are not always available. This paper utilizes a simple metal cutting model and shows running results. The friction model is based on estimation of the normal stress distribution over the rake face. The changing of shear angle and cutting forces in cutting of different workpiece material in the beginning of cutting is shown in this paper.