Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
3 результатів
Результати пошуку
Документ Особенности распыления кремниевых и углеродных мишеней ускоренными ионами фуллерена C₆₀(Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна, 2015) Малеев, М. В.; Зубарев, Евгений Николаевич; Пуха, Владимир Егорович; Дроздов, Антон Николаевич; Вус, А. С.; Девизенко, Александр ЮрьевичВ работе исследованы закономерности роста пленок и эрозии поверхности при облучении мишеней из углерода и кремния пучком ускоренных ионов C₆₀ с энергией в интервале 2,5-24 кэВ при температуре мишеней 373 K. Установлено, что рост углеродных пленок на поверхности облучаемых кремниевых мишеней наблюдается до энергий ионов 7 кэВ, а на поверхности углерода до 19 кэВ. При энергии ионов выше указанных значений пленка на поверхности не формируется и наблюдается эрозия материала мишеней. Исследованы структура и механические свойства углеродных пленок, выращенных в интервале энергий ионов фуллерена 2,5-11,5 кэВ.Документ Разработка и исследования сверхмощного тиристорного модуля для мощного частотно-регулируемого электропривода(НТУ "ХПИ", 2013) Гришанин, А. В.; Мартыненко, В. А.; Варянова, Г. М.; Бару, Александр Юрьевич; Шинднес, Юрий ЛьвовичThis report presents developed fast thyristor module with voltage 2600 V and mean on-state current 1000 A with silicon wafers 3" for inverter applications in power variable-frequency drive.Документ Friction and Wear Characteristics of C/Si Bi-layer Coatings Deposited on Silicon Substrate by DC Magnetron Sputtering(Springer, 2012) Penkov, Oleksiy V.; Bugayev, Yegor A.; Zhuravel, Igor; Kondratenko, Valeriy V.; Amanov, Auezhan; Kim, Dae-EunThe tribological behavior of carbon/silicon bi-layer coatings deposited on a silicon substrate by DC magnetron sputtering was assessed and compared to that of amorphous carbon and silicon coatings. The motivation was to develop a wear resistant coating for silicon using thin layers of amorphous carbon and silicon. Wear tests were conducted by sliding a stainless steel ball against the coating specimens under applied normal loads in the range of 20 * 50 mN. Results showed that the wear rate of the bi-layer coating was strongly dependent on the ratio of thickness between the carbon and silicon layers. The wear rate of the bi-layer coating with 25 nm thick carbon and 102 nm thick silicon layers was about 48 and 20 times lower than that of the single-layer amorphous carbon and amorphous silicon coating, respectively. In addition, the steady-state friction coefficient of the bi-layer coating could be decreased to 0.09 by optimizing the thickness of the layer. Finally, a model for the wear reduction mechanism of the carbon/silicon bi-layer coating was proposed.