Кафедри

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 5 з 5
  • Ескіз
    Документ
    Improvement of welding technology of high power turbine rotor
    (National Science Center "Kharkov Institute of Physics and Technology", 2024) Dmitrik, V. V.; Glushko, A. V.; Kasianenko, I. V.; Syrenko, T. O.; Baranova, T. A.; Asieieva, I. V.
    In order to solve the problem of increasing the reliability and increasing the service life of welded joints of rotors of high-power turbines of nuclear and thermal power plants, the technology of their manufacture was improved. The improved technology provided obtaining welded joints of rotors with improved characteristics of their original structure and higher mechanical and physical properties. The given properties were determined by comparing with similar properties that are characteristic of the welded connection of the rotor made according to standard technology. The improvement of the technology involved the modeling of welding heating of manufactured joints, which made it possible to optimize the parameters of the mode of automatic welding of the rotor made of 25Х2НМФА steel. For the first time, the thermal problem was solved as a conjugate one under the conditions of the Navier-Stokes and Fourier laws, which provided the results necessary for increasing the reliability of the rotors, as well as increasing their resource.
  • Ескіз
    Документ
    Metrological study of the effect of temperature on the dissociation of acetic acid
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Mygushchenko, R. P.; Volobuyev, M. M.; Asieieva, I. V.; Kropachek, O. Yu.; Baliev, V. M.
    This article is devoted to the study of the dissociation reaction of acetic acid at a temperature change in the range from room (20 °C) to 75 °C. In the course of research, the methods were considered, the classification of the considered methods was carried out, and the methodology of the experiments was formulated. The selected technique reflects the express measurement of the hydrogen pH indicator using a portable pH-meter. Experiments were carried out in laboratory conditions – Lincoln Park, Chicago, USA. Acetic acid with a concentration of 6 mol/l was chosen as the basis. By adding a distilled water, a base concentration of 1 mol/l was obtained. Nodal temperature points were selected for measurements (four points in the temperature range of 20 °C – 75 °C); five experimental samples of acetic acid (1 mol/l) were formed; the analysis of the measurement results at nodal points was carried out for the accuracy of the measurement results of five test samples of acetic acid using first- and second-order statistical moments (mathematical expectation and variance); accuracy characteristics of experimental data (instrumental and methodical errors) were estimated. Research samples (acetic acid samples) were brought to the nodal points with a positive temperature gradient using a steam bath. The measurement error estimate was determined by the accuracy class of the device and was 0.1%. The obtained pH values were converted to the number of hydrogen cations, followed by the determination of the degree of dissociation and the dissociation constant. These determinations were carried out under the condition of ensuring chemical equilibrium. The nature of the behavior of the degree and constant of dissociation when the temperature of the test samples changes is clearly non-linear. In the course of research, the main measurement errors were established, the main of which is the nonlinearity of the transformation. Quantitative values of nonlinearity errors were determined by the method of measurements with multiple observations using the Student's correction factor. The article provides conclusions based on the results of research and presents the prospects for temperature correction of pH-meters to eliminate the temperature component of the error of pH-meters.
  • Ескіз
    Документ
    Використання сучасних технологій навчання у процесі підготовки бакалаврів з машинобудування
    (Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка, 2018) Асєєва, Ірина Володимирівна; Волобуєв, Максим Миколайович; Мельник, Тамара Василівна
    Розглянуто вплив сучасної інноваційної навчальної діяльності в технічному університеті на ефективність підготовки майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей. Висвітлено види та класифікацію педагогічних інноваційних технологій, які набули поширення в практиці викладання загальної хімії. Обґрунтовано, що використання інноваційних педагогічних технологій у навчальному процесі сприяє розвитку творчих здібностей студенті. Доведено, що формування базової професійної компетентності бакалаврів у процесі вивчення природничо-наукових дисциплін є обґрунтованою потребою суспільства в забезпеченні якісної підготовки конкурентоспроможних фахівців.
  • Ескіз
    Документ
    Результати педагогічного експерименту формування базової професійної компетентності у майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Асєєва, Ірина Володимирівна
    У статті розглянуто організація та результати проведення педагогічного експерименту з формування базової професійної компетентності майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей у процесі науково-природничої підготовки. Для дослідження було запропоновано наукові праці з методології та методики педагогічних досліджень, використані методи математичної статистики в педагогіці. Визначено, що результати експерименту підтвердили статистичну достовірність впливу розроблених педагогічних умов формування базової професійної компетентності майбутніх бакалаврів машинобудівних спеціальностей. З’ясовано, що аналіз результатів, що був проведений наприкінці експерименту, засвідчив суттєві позитивні зрушення за всіма критеріями мотиваційного, когнітивного, діяльнісного, особистісного.
  • Ескіз
    Документ
    Чинники і бар’єри на шляху формування базової професійної компетентності майбутніх бакалаврів
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Асєєва, Ірина Володимирівна; Пономарьов, Олександр Семенович; Погрібний, Микола Андрійович; Харченко, Алла Олександрівна
    Розглянуто одну з проблем сучасної вищої школи, яка вже набула системного характеру. Встановлено, що одним із проявів і водночас наслідків стала втрата ціннісного сприйняття освіти в суспільній свідомості. Доведено припущення про те, що традиційна парадигма навчання перестала відповідати реаліям сьогодення. З’ясовано, що однією з причин погіршення якості освіти є те, що студенти не відвідують навчальні заняття, і тому практично виключені з навчально-пізнавальної діяльності. Це ускладнює процес професійної підготовки і, як результат, формування базової професійної компетентності. Для дослідження були використані широке опитування студентів та їхнє спеціальне анкетування. Відзначається, що зроблений системний аналіз причин пропусків занять студентів різних спеціальностей відкриває можливість пошуку шляхів і способів подолання факторів і обставин, які негативно впливають на ставлення студентів до навчання.