Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
6 результатів
Результати пошуку
Документ Частотні методи як основа проєктування електрогідравлічних слідкуючих систем(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Крутіков, Геннадій Анатолійович; Стрижак, Мар'яна ГеоргіївнаРозглянуто теоретичні передумови і методику практичного застосування частотного методу дослідження в теорії автоматичного управління. У першій частині посібника викладено фізичні основи частотних характеристик та принципи дослідження динаміки систем автоматичного регулювання на основі частотних методів. У другій частині показана трансформація методу логарифмічних амплітудно-частотних характеристик в інженерну методику, яка дозволяє провести динамічний аналіз і синтез електрогідравлічного слідкуючого приводу. Призначено для студентів бакалаврського рівня підготовки спеціальності «Прикладна механіка» та інших технічних спеціальностей.Документ Розширення області ефективного застосування пневмопривода(Глобус-Прес, 2018) Крутіков, Геннадій Анатолійович; Стрижак, Мар'яна Георгіївна; Стрижак, Всеволод ВікторовичМета. Розширення сфери застосування пневмопривода при істотному збільшенні інерційних навантажень, в межах яких привод залишається працездатним, а також суттєве підвищення економічності пневмоприводів. Методи дослідження. Структурний синтез енергозберігаючого пневмопривода з гальмуванням робочого органа привода шляхом зміни структури комутаційних зв’язків. На підставі раніше побудованої математичної моделі пневмопривода і проведеного комп’ютерного моделювання перехідних процесів обрано схеми і алгоритми керування пневмоприводами, що забезпечують найкращі експлуатаційні характеристики. Проведено оцінку ефективності роботи пневмопривода на основі комплексного показника технічного рівня. Результати дослідження. Розроблено низку схем пневмоприводів з гальмуванням робочого органа за рахунок зміни структури комутаційних зв’язків, найбільшою мірою пристосованих для комп’ютерного керування. Проведено машинний експеримент, який дозволив зробити порівняльний аналіз перехідних процесів для різних схем пневмоприводів. В результаті моделювання вдалося визначити найефективнішу схему гальмування. Отримані нові способи та схеми гальмування здатні істотно розширити область експлуатації в бік більшіх інерційних навантажень, а також здійснити ефективніше використання працездатності стисненого повітря. Експериментально отримано перехідний процес у пневмоприводі з раціональною схемою гальмування робочого органа, який підтвердив результати комп’ютерного експерименту. Висновки. Розроблена схема пневмопривода і спосіб її керування забезпечує у всьому діапазоні конструктивних параметрів і умов функціонування плавне безударне спрацювання з рівносповільненим регульованим режимом гальмування, з більш високою швидкодією в порівнянні із традиційними схемами пневмоприводів, а також значно більш ефективне використання працездатності стисненого повітря.Документ Improving power efficiency of pneumatic logistic complex actuators through selection of a rational scheme of their control(PC Tесhnology сеntеr, 2018) Krytikov, G. A.; Strizhak, M. G.; Strizhak, V. V.The work addresses solving important problems that occur when using pneumatic actuators, namely energy saving and expanding the scope of its use by covering the zone of large inertial loads at a constant maintenance of the actuator's operability. A rational structure of the pneumatic actuator based on a change in the structure of commutation links was determined. It ensures the following advantages over a discrete actuator: – an optimal form of the transient and high braking effect in the PA which are achieved by simultaneous pressure growth in the exhaust chamber and pressure differential in the working chamber up to ensuring a constant negative pressure differential at which a constant negative acceleration during braking takes place; – in the braking phase, not only transit working capacity but also potential energy of expansion of the compressed air in the working chamber is used; – the compressed air from the braking chamber is not irrevocably transformed into thermal energy but is returned to the feed line through the opened return valve (recuperation mode is realized); – the compressed air consumption for fixing the piston in the final position is significantly reduced; – due to the minimum pressure рk in the exhaust chamber at the initial moment of the piston motion, nonproductive work of ejection of the compressed air from the exhaust chamber is substantially reduced. Thus, the complex nature of reducing nonproductive energy inputs creates an energy saving effect that makes it possible to reduce energy inputs by 4–10 times in the rational scope of use of this actuator (χ<0.2 and β<2). The engineering procedure for solving the basic problem of functional and cost analysis was demonstrated on a specific numerical example: comparison of lump sum and operational costs in making a decision on the expediency of use of the new solution in practice.Документ Concept, circuit diagram and algorithm for controlling multi-position pneumatic actuator with adaptive positioning mode(2021) Krutikov, Genady; Strizhak, Marjana; Strizhak, VsevolodThe article is devoted to the development of the concept of adaptive control of a pneumatic actuator with the learning mode, a pneumatic circuit diagram and a mathematical model of a relay-operated multi-position pneumatic actuator. With the resulting pneumatic circuit there is no need in using throttle braking any more; the mode of operation of the pneumatic engine can be controlled only by changing the structure of switching connections. Thus, the most favorable uniformly decreasing braking mode can be created, even with significant inertial loads. The described control algorithm based on the obtained pneumatic circuit enables effective implementation of a learning program of the pneumatic actuator.Документ Вибір параметрів електрогідравлічного слідкуючого привода виходячи з принципу мінімізації енерговтрат і забезпечення заданої точності позиціювання робочого органа(ТОВ "Планета-Прінт", 2020) Крутіков, Геннадій Анатолійович; Стрижак, Мар'яна Георгіївна; Акінджи, С.Документ The synthesis of structure and parameters of energy efficient pneumatic actuator(PC Tесhnology сеntеr, 2017) Krytikov, Gennadyj; Strizhak, Marjana; Strizhak, VsevolodIt is known that compressed air is one of the most expensive energy carriers while a discrete pneumatic actuator with throttle braking of operating unit possesses a rather low degree of energy perfection. Present work posed and solved the problem on the isolation of all unproductive power consumption in the pneumatic actuator. Such power expenditures include losses due to the incompleteness of air expansion in the working cavity, losses in the dead space, losses for throttling, additional losses for the fixation of operating unit, and the losses, related to the work to eject compressed air from the exhaust cavity. Authors designed the circuits for actuators, as well as the principles of their operation, which make it possible to maximally decrease such unproductive power consumption. One more essential shortcoming in the pneumatic actuators with traditional circuit of throttle braking is a rather limited level of inertia load, within which the actuator remains operational. A cardinal solution for these problems in present work is achieved due to the transition from the circuits of throttle braking, which are quite formally transferred from hydraulic drive technique, to the circuits of braking through a change in the structure of commutation connections. Due to this, it was possible for each phase of the motion of operating unit to enable the most rational commutation relations, which allowed us to attain maximum realization of the working capacity of compressed air in pneumatic actuator and to achieve the most preferable form in the transient process. The latter made it possible to substantially increase inertia loads, at which the actuator remains operational. Pneumatic circuits based on the commercially available pneumatic equipment are proposed, which realize these principles. A mathematical model in the dimensionless form with the isolation of criteria of dynamic similarity is developed. Based on this, a region of the rational utilization of the proposed actuators is determined in the plane of criteria of dynamic similarity; and one of the problems is solved on the parametric synthesis in the form of selecting a diameter of cylinder, which provides for the work of actuators in the zone of the most effective energy saving. Authenticity of the obtained theoretical results is confirmed by the oscillograms of transient process in the experimental sample of energy-saving pneumatic actuator.