Кафедри

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Документ
    Energy efficient asynchronous electric drive of an electromobile
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Vorobiov, Bohdan Vitaliyovich
    The introductory part of the article describes the relevance of developments in the field of electric vehicles, as well as an economic analysis of the feasibility of using electricity as fuel instead of gasoline on the example of some mass-produced cars. Based on the general requirements for vehicles, a functional diagram of an asynchronous electric drive of an electric vehicle with a supercapacitor battery was built and justified as an intermediate link for the accumulation of electrical braking energy, all elements of the electric drive are described and justified. The parameters of a supercapacitor battery are obtained that can provide the necessary capacity for energy recovery. The optimal structure of the power energy converter was selected, as well as the necessary control algorithms. A mathematical computer model of the electric drive has been built, taking into account all the loads that the electric car experiences during movement, and also allowing modeling the necessary coordinates in various urban cycles of vehicle traffic. A computer simulation of the characteristics of the system was carried out when driving on a horizontal road, as well as when driving from a slope at an angle of 20 °. The characteristics of changes in the voltage on the battery of supercapacitors during regenerative braking are obtained, which allow us to obtain data on the nature of the processes in the battery at each stage of the motion cycle. Transient processes of engine speed and torque are obtained that correspond to the driving influences and the selected control method. The adequacy of the computer model is confirmed and the obtained data are compared with the experimental data presented in the sources. Quantitative indicators of energy recovered in a supercapacitor battery are obtained.
  • Ескіз
    Публікація
    Системи акумулювання електроенергії, аналіз можливостей та їх поєднання для застосування в енергосистемі
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Івахнов, Андрій Віталійович; Федорчук, Станіслав Олегович; Лазуренко, Олександр Павлович
    Проведено літературний огляд існуючих систем акумулювання електроенергії, визначені їх позитивні та негативні сторони, практичне застосування. Проаналізовані варіанти гібридних систем акумулювання. Зроблено висновок про доцільність подальшого розвитку гібридних систем накопичення електроенергії
  • Ескіз
    Документ
    Модель силового преобразователя асинхронного электропривода электромобиля в режиме рекуперативного торможения
    (НТУ "ХПИ", 2019) Пшеничников, Дмитрий Алексеевич; Воробьёв, Богдан Витальевич
    Построена компьютерная модель асинхронного электропривода электромобиля с суперконденсаторной батареей в качестве промежуточного звена накопления электрической энергии торможения и развёрнутой моделью преобразователя частоты. Проведено компьютерное моделирование переходных процессов в преобразователе частоты при движении электромобиля по прямой и со склона. Получены переходные характеристики в ключах преобразователя, а также общие переходные процессы электропривода в режимах городского цикла движения транспорта и рекуперативного торможения.
  • Ескіз
    Документ
    Стенд асинхронного электропривода электромобиля
    (НТУ "ХПИ", 2017) Пшеничников, Дмитрий Алексеевич; Воробьёв, Богдан Витальевич
    Предлагается функциональная схема стенда для исследования характеристик асинхронного электропривода электромобиля с возможностью моделирования любого типа нагрузки. Разработана компьютерная модель, учитывающая процессы синхронизации, переключения передач, процессы в силовых элементах, позволяющая производить моделирование движения электромобиля. Предложены модели коробки переключения передач и синхронизатора. Произведено моделирование разгона электромобиля и сделаны соответствующие выводы.