Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
4 результатів
Результати пошуку
Публікація Providing the Stability of the Coefficient of Friction of a Vehicle Disk Brake under Extreme Operating Conditions(Allerton Press, Inc., 2016) Sosnov, Igor; Osenin, Yuri Yu.; Osenin, Yuri I.; Douma, Mansur Al-Makhdi; Sergienko, Oksana; Chesnokov, AlexanderThe authors propose a method of providing stability of the coefficient of friction of a disk brake. The method is based on the use of combination of friction materials in the force pattern of working elements of a disk brake. These friction materials interact with a brake disk and have individual level of loading. The article theoretically substantiates the possibility of the impact of the integral properties of a combination of friction materials involved in the force interaction on vehicle braking parameters. The reasonability of the proposed method is proved by the results of the experimental research. A brake-pad (lining) design has been developed to implement this method.Публікація Increase in the Coefficient of Friction of the Rolling Stock Disc Brake via Fluid Cooling of its Friction Elements(Allerton Press, Inc., 2016) Sosnov, Igor; Osenin, Yuri Yu.; Sergienko, Oksana; Chesnokov, Alexander; Douma, Mansur Al-Makhdi; Osenin, Yuri I.The paper presents the results of theoretical and experimental investigations in the effect of a partial heat energy removal in the friction contact zone upon the disc brake coefficient of friction during braking. A fluid cooling system for the disc brake friction elements has been proposed based on a recuperative liquid-pneumatic heat-exchange apparatus.Документ Впервые в мировой практике. Зубчатые передачи с эффектом неньютоновкого состояния рабочей жидкости(НТУ "ХПИ", 2016) Шелковый, Александр Николаевич; Клочко, Александр Александрович; Басова, Евгения ВладимировнаВ статье рассмотрены зубчатые цилиндрические передачи с использованием эффекта неньютоновского состояния рабочей жидкости путем выполнения гидродинамических карманов на эвольвентном профиле ведущего цилиндрического зубчатого колеса. Заменяя участки скольжения зубчатых колес на трение-качения за счет создания зон неньютоновского состояния рабочей жидкости, обеспечивается многократно снижение коэффициента трения, контакт осуществляется через смазочный слой жидкости, находящейся на момент образования контакта за счет наличия гидрокарманов при образовании упруго-несжимаемой рабочей смазочной жидкости, уменьшается шум, повышается долговечность и износостойкость зубчатой цилиндрической передачи, уменьшаются требования на точность изготовления зубчатых колес и линдрической передачи и обеспечивается возможность работы в форсипованном режиме.Документ Влияние процессов трения и динамики при обработке резанием титановых сплавов ВТ-22 и ОТ4(Национальный технический университет "Харьковский политехнический институт", 2012) Коломиец, Валерий Витальевич; Фадеев, Валерий Андреевич; Кленов, Олег СтаниславовичОрганизационная оценка обрабатываемости резанием титановых сплавов ВТ-22 и ОТ4, значение коэффициента трения и сил резания.