Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
5 результатів
Результати пошуку
Документ Improvement of welding technology of high power turbine rotor(National Science Center "Kharkov Institute of Physics and Technology", 2024) Dmitrik, V. V.; Glushko, A. V.; Kasianenko, I. V.; Syrenko, T. O.; Baranova, T. A.; Asieieva, I. V.In order to solve the problem of increasing the reliability and increasing the service life of welded joints of rotors of high-power turbines of nuclear and thermal power plants, the technology of their manufacture was improved. The improved technology provided obtaining welded joints of rotors with improved characteristics of their original structure and higher mechanical and physical properties. The given properties were determined by comparing with similar properties that are characteristic of the welded connection of the rotor made according to standard technology. The improvement of the technology involved the modeling of welding heating of manufactured joints, which made it possible to optimize the parameters of the mode of automatic welding of the rotor made of 25Х2НМФА steel. For the first time, the thermal problem was solved as a conjugate one under the conditions of the Navier-Stokes and Fourier laws, which provided the results necessary for increasing the reliability of the rotors, as well as increasing their resource.Документ Влияния параметров исходных заготовок для производства железнодорожных колёс на процесс горячей пластической деформации(ТОВ "Укрметалургінформ "НТА", 2016) Бабаченко, А. И.; Дёмина, Е. Г.; Кныш, А. В.; Головко, А. Н.; Ашкелянец, Антон ВладимировичВпервые показано влияние геометрических параметров исходной заготовки на распределение степени накопленной деформации и положение осевой некачественной зоны их макроструктуры в колёсных заготовках после горячей пластической деформации. Установлено, что при факторе формы колёсных заготовок (H / D), равном 0,73, 0,84 и 1,11, степень накопленной деформации в ободе колёс изменяется незначительно и составляет порядка 85 %.Документ The influence of initial blank parameters on railway wheels manufacture with hot plastic deformation process(ТОВ "Укрметалургінформ "НТА", 2017) Babachenko, O. I.; Domina, K. G.; Kononenko, G. A.; Khulin, A. N.; Golovko, O. N.; Ashkelianets, А. V.The current article aims at simulation of hot plastic deformation process with the objective to determine the influence of initial blank H / D ratio on the cumulative deformation distribution within the wheel blank and position of its axial zone with its macrostructure improper quality. The methods of mathematical simulation have been applied for metal yield at the main stages of wheel blank hot plastic deformation (upset forging, spread and die forging) and simulation is carried out with program “Forge 3”. The research results are in the assessment performed for the deformed metal within the wheel volume and the research has been made with computer simulation of the hot plastic deformation for the wheel blanks with Ø 360 – 520 mm and shape form of H/D = 0.5– 1.6. The research has determined that the optimal initial blank for production of Ø 957-mm-railway wheels is the wheel blank of Ø 450 mm (H / D = 0.84) and its application enables fine workability of the wheel rim (the value of the cumulative degree of deformation is 85%) and that of the wheel disk is 92 %, this practice also excludes occasional defects of macrostructure to be present in the wheel. The scientific novelty of the current paper is in featuring the influence of initial blank geometry on the distribution of cumulative deformation and position of axial low-quality zone of the macrostructure in wheel blanks after hot plastic deformation. It has been found that on condition when wheel blank shape (H / D) is 0.73, 0.84 or 1.11, cumulative degree of deformation in wheel rim change insignificantly and is of 85 %. The practical value of the paper we see in determining the best possible or optimal initial blank for production of railway wheels with Ø 957 mm in diameter (a blank of Ø 450 mm and its H / D = 0.84), application of which provides good industrial results stated above.Документ Исследование технологичекого процесса холодного выдавливания ступенчатых валов(НТУ "ХПИ", 2015) Кузьменко, Виктор Иванович; Зальвовский, Александр Юрьевич; Таки, АхмедРабота посвящена исследованию процессов штамповки ступенчатых валов редуцированием и высадкой с учетом возможной потери устойчивости высаживаемой заготовки, а также валов с эксцентриками путем использования прогрессивных методов обработки металлов давлением. Предложены и рассмотрены возможные варианты техпроцессов холодного выдавливания и высадки со сдвигом (изгибом) для получения заготовки эксцентрикового вала тормозной системы автотракторной техники. Описаны результаты исследований, полученные с помощью метода конечных элементов (МКЭ).Документ Анализ технологических процессов штамповки ступенчатых, коленчатых и эксцентриковых валов высадкой со сдвигом(НТУ "ХПИ", 2014) Зальвовский, О. Ю.; Кузьменко, Виктор ИвановичРабота посвящена анализу процессов штамповки: ступенчатых валов с учетом потери устойчивости высаживаемой заготовки, заготовок коленчатых валов штамповкой в открытых штампах, а также путем использования прогрессивных методов обработки металлов давлением. Разработана методика экспериментального анализа и конструкция штампа для исследования процесса Намечены пути получения заготовки эксцентрикового вала тормозной системы автотракторной техники с использованием операций высадки со сдвигом (изгибом)