Кафедри

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 20
  • Ескіз
    Документ
    Preliminary analysis of surface topography in tangential turning
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Sztankovics, I.; Pásztor, I.
    Among the productivity-increasing high feed turning procedures, the tangential turning is studied in this paper. Our main focus was a preliminary analysis of the machined surface topography by the DoE method. To achieve this goal 2 kinds of cutting speed, feed and depth of cut were chosen as factors which are influence the surface topography, resulting in 8 experimental setups. After the cutting experiments 2D profile measurements and shape error measurements were done. In this paper the Ra, Rz parameters of the roughness profile, Wa, Wz parameters of the waviness profile and the straightness error were analysed in more depth. We determined their alteration as a function of the studied parameters and designated our further research directions.
  • Ескіз
    Документ
    Міцність зчеплення газотермічного порошкового покриття з поверхнею сталі 45
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2020) Дьяконенко, Ніна Леонідівна; Любченко, Олена Анатоліївна
    З огляду на актуальність застосування методу газополуменевого напилювання досліджено покриття з порошкового сплаву ПГ-10Н-01 на сталі 45. Установлено залежність міцності зчеплення від товщини покриття і шорсткості поверхні металу. Визначено оптимальні характеристики шорсткості поверхні металу, товщини покриття та міцності зчеплення його з основою для практичного використання.
  • Ескіз
    Документ
    Improving the processing quality of cylinder liners using combined technology
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Nemyrovskyi, Ya.; Shepelenko, I.; Osin, R.; Posviatenko, E.
    Due to the use of surface engineering methods, a combined technology for processing the working surface of internal combustion engines cylinder liners has been developed. The advantages and disadvantages of traditional liners processing technologies are analyzed, which allowed identifying ways to improve them. A new technological process of cylinder liners processing is proposed, which includes operations of deforming broaching and finishing antifriction non-abrasive treatment. The technological equipment and tools for the chosen technological process realization are chosen. Experimental studies of the proposed technical solutions feasibility are carried out. The microrelief of the treated surface, roughness parameters, hardness distribution according to the wall thickness were determined for the studied liners, and the amount of wear was determined for the liners after running-in. Parameters analysis of geometric, mechanical and tribological characteristics of the liners working surface, processed by the existing and proposed technology showed significant advantages of the latter. There is an increase in the productivity of processing part up to 4 times, reducing the cost of the tool up to 3 times, and in general – reducing the cost of restoring the liner. It is proved that the use of the proposed technology allows improving the physical-mechanical characteristics of the working surface: strengthening the surface layer to a depth of 0.3 mm, as well as obtaining a roughness close to the operational.
  • Ескіз
    Публікація
    Structure of thermally evaporated bismuth selenide thin films
    (Науково-технологічний комплекс "Інститут монокристалів", 2018) Rogacheva, E. I.; Fedorov, A. G.; Krivonogov, S. I.; Mateychenko, P. V.; Dobrotvorskay, M. V.; Garbuz, A. S.; Nashchekina, O. N.; Sipatov, A. Yu.
    The Bi₂Se₃ thin films with thicknesses d = 7-420 nm were grown by thermal evaporation in vacuum of stoichiometric n-Bi₂Se₃ crystals onto heated glass substrates under optimal technological conditions determined by the authors. The growth mechanism, microstructure, and crystal structure of the prepared thin films were studied using X-ray diffraction, scanning electron microscopy, energy-dispersive X-ray spectroscopy, X-ray photoelectron spectroscopy, and atomic force microscopy. It was established that the prepared thin films were polycrystalline, with composition close to the stoichiometric one, did not contain any phases apart from Bi₂Se₃, were of a high structural quality, and the preferential growth direction [001] corresponded to the direction of a trigonal axis C₃ in a hexagonal lattice. The films, like the initial crystal, exhibited n-type conductivity. It was shown that with increasing film thickness, the grain size and the film roughness remain practically the same at thicknesses d < 100 nm, and after that increase, reaching their saturation values at d ~ 300 nm. It follows from the results obtained in this work that using the method of thermal evaporation in vacuum from a single source, one can prepare thin n-Bi₂Se₃ films of a sufficiently high structural quality with a composition close to the stoichiometric one and the preferential growth orientation.
  • Ескіз
    Документ
    Выбор усилия резания при получении заданных параметров шлифования
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Фесенко, Анатолий Владимирович; Ушаков, Александр Николаевич; Евсюкова, Фатима Магомедбиевна; Слипченко, Сергей Евгеньевич
    В статье рассмотрены вопросы влияния усилия резания на состояния рабочей поверхности шлифовального круга и шероховатость обработанной поверхности. Выполнен анализ разработанных ранее алгоритмов для управления круглошлифовальными станками, установлено, что данные алгоритмы не учитывают характеристики шлифовального круга, которые имеют существенное влияние на формирование шероховатости обработанной поверхности детали. Установлено, что качество обработки на начальном этапе цикла определяется интенсивностью правки шлифовального круга. Разработана иерархическая структура получения шероховатости, учитывающая характеристики шлифовального круга, параметры правки, параметры шлифования, непосредственно процесс шлифования с определением удельной силы резания. Получена расчетная зависимость удельной составляющей силы резания, учитывающая структуру цикла, этап шлифования и уровень достижимой шероховатости поверхности, а также характеристики шлифовального круга и условия обработки в виде суммарного поправочного коэффициента. Разработан алгоритм расчета удельной составляющей силы резания. Получены зависимости шероховатости поверхности при обработке сталей 45 и ШХ-15 кругами 91А и 24А для различных этапов цикла обработки. Установлен, характер износа шероховатости при работе после правки, так начальная шероховатость зависит от интенсивности съема металла и от режимов правки. Установлено, что для стабильного процесса шлифования режимы правки должны обеспечивать уровень шероховатости достижимый при выбранной интенсивности шлифования. Выполненные теоретические и экспериментальные исследования позволили определить допустимый уровень радиальной составляющей усилия резания при получении заданной шероховатости.
  • Ескіз
    Документ
    Анализ технологических методов, обеспечивающих эксплуатационные свойства контактирующих поверхностей закаленных крупномодульных зубчатых колес
    (Севастопольський національний технічний університет, 2014) Шелковой, Александр Николаевич; Мироненко, Евгений Васильевич; Клочко, Александр Александрович
    В статье рассмотренные технологические методы обеспечения производительности и качества зубообработки закаленных крупномодульных зубчатых колес с учетом состояния поверхностного слоя, геометрических и физико-механических параметров, технологической "наследственности" на протяжении всего технологического цикла изготовления колес. Вершины выступов, которые вступили в контакт, имеют переходный характер деформаций от упругих к пластичным. Процесс пластических деформаций рассматривается относительно реальной поверхности зубчатого колеса, нормальной нагрузки, которая находится в контакте под действием нормальной нагрузки, величина ее пластических деформаций определяется формированием фактической площади контакта с учетом шероховатости, волнистости и макроотклонения поверхностного слоя закаленных зубчатых колес.
  • Ескіз
    Документ
    Study of the geometry of grinding machines used for large scale crankshaft machining
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Siemiatkowski, Zbigniew; Rucki, Miroslaw; Morozow, Dmitrij; Martynowski, Robert; Shelkovoy, Alexander; Gutsalenko, Yuriy
    In the paper, grinding process control problems that occur during the marine diesel engine crankshaft production are addressed. The large size crankshafts have a length of up to 12 m and weigh up to 25 tons, but the final grinding allowance for the diameter is ca. 0.3-0.4 mm. To achieve this, very high accuracy of the mechanical parts of the grinding machine is necessary. The study focused on the measurement of parameters such as level, linearity, parallelism, runout and coaxiality of the respective mechanical parts of the grinding machine. Based on the results, some recommendations were made on the inspection procedure in order to ensure a consisted quality of the produced crankshafts. The obtained roughness parameters after grinding were found highly satisfactory, allowing effective polishing afterwards.
  • Ескіз
    Документ
    Comparative analysis of CBN cutting inserts with different edge geometries
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Kundrak, Janos; Sztankovics, Istvan; Gevai, Martina
    In this paper the experimental results of newly developed cutting inserts with special geometry and position for machining of hardened surfaces are summarized. The design of the tool holder and cutting insert allows the increase of the applied feed values in hard turning. Experiments are carried out at increased feed in bore turning procedure and the results are compared with the nowadays used conventional turning technology.
  • Ескіз
    Документ
    Контактна взаємодія складнопрофільних деталей з урахуванням локальної податливості поверхневого шару
    (НТУ "ХПІ", 2016) Скріпченко, Наталія Борисівна; Ткачук, Микола Миколайович; Неділько, Катерина Дмитрівна; Киричук, Дмитро Валентинович; Борисенко, Сергій Вікторович; Касай, Олена Ігорівна
    Стаття присвячена розробці підходів, методів і моделей для дослідження напружено-деформованого стану складнопрофільних тіл з урахуванням їхнього контакту по шорстких поверхнях. У роботі розв'язана задача аналізу контактної взаємодії складнопрофільних елементів машинобудівних конструкцій за наявності локальної податливості поверхневого шару. Для цього запропоновано варіант методу граничних рівнянь, в який додана модель пружного проміжного шару за Вінклером. Числова реалізація методу граничних елементів здійснена в спеціалізованому програмно-модельному комплексі. Розв'язано низку прикладних задач аналізу контактної взаємодії, а саме проведено дослідження впливу форми зазору і податливості шорсткого шару на характер розподілів контактного тиску у наступних випадках: контакт прямокутного в плані штампа з округленнями з плоскою поверхнею, спряження підшипника кочення з модифікованим дворадіусним роликом, передача зусиль між кульовими поршнями та біговими доріжками в гідрооб'ємній передачі танкової трансмісії. Проведене порівняння отриманих числових результатів досліджень з експериментальними даними.
  • Ескіз
    Документ
    Investigation of surface free energy of the glassceramic coatings on titanium for medical purposes
    (Lviv Polytechnic National University, 2015) Savvova, Oksana; Shadrina, Galina; Babich, Olena; Fesenko, Оleksiy
    Biocompatible calcium silicophosphate glassceramic coatings for titanium on the base of glasses in R₂О–RO–RO₂–R₂O₃–P2O₅–SiO₂ system have been obtained. The influence of crystallization ability and roughness of experimental coatings on their surface free energy has been established. The use of titanium implants with applied apatite-containing glass-ceramic coating will significantly increase biocompatibility of the prosthetic implant and will reduce the time of its union with the bone.