Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
5 результатів
Результати пошуку
Документ Structural Engineering of the Multilayer Vacuum Arc Nitride Coatings Based on Ti, Cr, Mo and Zr(Sumy State University, 2017) Sobol, O. V.; Postelnyk, A. A.; Meylekhov, A. A.; Andreev, A. A.; Stolbovoy, V. A.; Gorban, V. F.The possibilities of structural engineering of multi-period vacuum-arc coatings based on nitrides of transition metals Ti, Cr, Mo, and Zr have been investigated by structural studies (X-ray diffraction and electron microscopy) in combination with measurement of hardness by indentation. The formation of phases with a cubic crystal lattice under nonequilibrium conditions under vacuum arc method of production. The supply of a negative bias potential of – 200V in mononitrides leads to the predominant formation of texture of crystallites with the [111] axis. The introduction of thin (about 10 nm) metal layers leads to a decrease in texture perfection [111] and texture formation [100]. This effect is associated with a change in the stress-strain state of nitride layers. It is determined that the composite multiperiod coatings (Me1N/Me2N)/(Me1/Me2) have a greater hardness and greater resistance compared to MeN/Me. For a multiperiod system with damping metal layers – (ZrN/CrN)/(Zr/Cr), superhard coatings with a hardness of 46 GPa were obtained.Документ Установлення взаємозв'язку між кутом загострення різального інструмента й ефективністю його термофрикційного зміцнення (ТФЗ)(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2020) Волков, Олег Олексійович; Федоренко, Ганна АнатоліївнаУ статті вирішене актуальне завдання, присвячене встановленню взаємозв’язку між кутом загострення різального інструмента та ефективністю його термофрикційного зміцнення (ТФЗ). У роботі виконана науково обґрунтована розробка технологічного комплексу оброблення сталі з використанням методу ТФЗ, що дозволило забезпечити підвищення її пове-рхневої твердості та зносостійкості удвічі-тричі. Поверхневе зміцнення досягається форму-ванням «білого шару», що підтверджено вимірюванням мікротвердості.Документ Альтернативне зміцнення поверхні виробів із сталі з використанням тертя(Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2020) Волков, Олег ОлексійовичВ роботі виконано науково обгрунтована розробка технологічного комплексу обробки сталі з використанням методу термофрикційного зміцнення, що дозволило забезпечити істотне підвищення її поверхневої твердості і зносостійкості в 2-3 рази. Експериментальні дослідження проводили на основі детального вивчення впливу на кінцеві характеристики сталі зовнішніх і внутрішніх факторів при їх комплексній обробці. Поверхневе зміцнення досягається формуванням "білого шару", що підтверджено виміром мікротвердості.Документ Влияние условий контурного фрезерования на напряженное состояние и разрушение пакетов металл - композит(НТУ "ХПИ", 2016) Прилипко, А. Л.; Тарасюк, А. П.Представлены результаты расчетов влияния условий контурного фрезерования на напряженное состояние и разрушение пакетов металл - композит в программном пакете ANSYS. По результатам моделирования были установлены рациональные технологические параметры процесса контурного фрезерования пакетов металл – композит.Документ Damage accumulation in multilayer thin films on gamma titanium aluminides(НТУ "ХПИ", 2014) Zolochevsky, A.; Parkhomenko, L.; Gnitko, V.; Kühhorn, A.; Kober, M.The present paper involves comprehensive investigations towards an understanding on how aggressive environments, high service temperatures and long dwell times affect damage growth and lifetime reduction of different components of automotive combustion engines and aero-engines made out of gamma titanium aluminides with protective coatings. The outcome of this paper is related to the practical recommendations on how damage growth at high temperatures in multilayer thin films on gamma titanium aluminides under thermal cyclic conditions and multiaxial stress state may be controlled in order to reduce environmental degradation, optimize the protective coating and extend lifetime of a component for automotive, energy and aerospace applications.