2020

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/44964

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Публікація
    The economical advantages and disadvantages of urban passenger transport modes according to the purposes of urban passenger logistics
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Zhang, Min; Gorovyi, Dmytro Anatoliiovych
    Urbanization and the significant growth of cities, due to the large processes of migration of rural residents to cities, passenger logistics became a separate problem of the 20th, and now the 21st century, especially urgent for the People's Republic of China. This led to the fact that the issues of urban passenger logistics became relevant. A distinctive feature of the human resources (passenger) logistics, in contrast to traditional transport logistics, is the quality of delivery or transportation. Therefore, the choice of the cheapest mode of transport (if there are no talks about perishable or fragile resources), the fastest delivery method, the optimal route, etc. plays an important role in ordinary transport logistics. Other goals play an important role in the transportation of people: comfort, small overload, convenient schedule, availability of accumulation points (stations, platforms, platforms, etc.), and especially – a choice of a transport mode vehicle and its suitability for transporting people. The aim of the article is to find out the economic advantages and disadvantages of all possible modes of urban passenger transport according to the purposes of urban passenger logistics. Many scientists discovered the problem of urban public transport mode choice, but it is still not have an optimal decision, as the aim of their study were connected technical side of urban transport or the management of existing transport modes, fuel alternative decisions, the possibility of traffic congestion reduction, etc. It the article it was shown that according to comparison on ecological and construction and operating cost criteria the best modes of passenger urban transport for ordinary landscape city are trolleybus and electric bus, as the most balanced modes. The most popular existing modes as bus and subway have lacks: a bus has a lack of environmental friendliness, and a subway has high cost on construction and operation. After choosing the best urban mode of passenger transport for the city two other main issues of organizing urban logistics are left. The choice of the method of accounting and control of travel and the choice of a fare rating system will be investigated in the next articles.
  • Ескіз
    Документ
    Формування конкурентних переваг транспортної інфраструктури з позицій стратегії сталої логістики
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Маслак, Ольга Іванівна; Яковенко, Ярослава Юріївна
    У статті розглянуто особливості функціонування транспортної інфраструктури з огляду на засади стратегії сталої логістики. Визначено основні параметри сталого розвитку транспортної інфраструктури, що враховують економічні, екологічні та соціальні параметри. Авторами було проаналізовано основні зміни у кон’юнктурі ринку морських перевезень та їх логістиці. Наголошується увага на тому, що інтеграція України у світовий глобалізований простір та значний потенціал розвитку морських транспортних перевезень актуалізують необхідність збільшення обсягів вантажопотоку та підвищення якості морської інфраструктури із врахуванням принципів сталого розвитку. Відповідно, інфраструктурне облаштування є першочерговим завданням поряд з іншими процесами розвитку транспортної інфраструктури. У ході дослідження було здійснено аналіз сучасного стану та особливостей розвитку українських морських портів, визначено сутність, принципи та фактори розвитку морської інфраструктури. Було виявлено основні проблеми галузі, а саме: розбалансованість розвитку перевантажувальних потужностей, низька ефективність використання їх потенціалу, низький рівень координації між суб’єктами транспортної інфраструктури. Авторами встановлено властивості транспортної інфраструктури та обґрунтовано умови, за яких вона має розвиватися, щоб забезпечити сталість сектору та збільшення рівня участі українських портів в міжнародних ланцюгах постачань. Обґрунтовано конкурентні переваги для подальшого розвитку портової галузі та забезпечення сталої логістики. Зокрема, було виокремлено стратегічні напрями посилення конкурентоспроможності морської інфраструктури України. Виявлено проблеми, які гальмують розвиток транспортної галузі. Обґрунтовано та запропоновано шляхи формування і розвитку конкурентних переваг транспортної інфраструктури з позицій стратегії сталої логістики.