Вісники НТУ "ХПІ"

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494


З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 70
  • Ескіз
    Документ
    Порівняльний аналіз динаміки зміни вильоту вантажу баштового крана з одинарним та подвійним математичними маятниками
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Ловейкін, Вячеслав Сергійович; Ромасевич, Юрій Олександрович; Стехно, Олексій Володимирович
    У статті представлено порівняльний аналіз кінематичних та динамічних характеристик перехідного режиму пуску механізму зміни вильоту вантажу баштового крана із використанням одинарного і подвійного математичних маятників. Дослідження проведені з використанням параметрів, що відповідають фізичній моделі стрілової системи баштового крана, яка розміщена у лабораторії динаміки машин кафедри конструювання машин і обладнання НУБіП України. В ході проведення порівняльного аналізу встановлено, що використання в якості моделі гнучкого підвісу вантажу одинарного або подвійного математичного маятнику не суттєво впливає на величину та характер зміни зусилля у тяговому канаті та швидкості переміщення вантажного візка. Однак, спостерігається вплив на фазову траєкторію коливань закріпленого на гнучкому підвісі вантажу. Порівняно результати теоретичних та експериментальних досліджень відхилення від вертикалі гнучкого підвісу вантажу при використанні моделі одинарного та подвійного математичного маятника. Встановлено, що протягом першої секунди руху результати експериментальних досліджень відхилень вантажу є більш близькими до моделі подвійного математичного маятника. Після першої секунди руху результати експериментальних досліджень є більш близькими до моделі одинарного маятника.
  • Ескіз
    Документ
    Переваги і недоліки цифрової освіти в контексті викладання дисціпін з точки зору філософії освіти
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Годзь, Наталія Борисівна
    Стаття представляє собою перший крок автора в дослідженні футурологічного аспекту майбутньої педагогіки і системи освіти з позиції філософії та суспільствознавчих та педагогічних, медичних та психологічних наук. Статтю присвячено аналітичному дослідженню та порівняльному аналізу цифрової освіти в Китаї, Литві та Україні. За допомогою порівняльно-зіставного методу досліджено позитивні та негативні риси цифрової освіти. Доведено, що сучасність без урахування знання минулих методик технічних засобів навчання навіть в епоху діджиталізації буде не повною. Обґрунтовано значущість людського компонента у педагогіці, який не замінить жодний штучний інтелект.
  • Ескіз
    Документ
    Аналіз експлуатаційних витрат легкового автомобіля
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Агапов, Олег Миколайович; Пелипенко, Євген Сергійович
    У статті розглянуто загальний підхід до визначення вартості володіння автомобілем, що включає витрати на вступ до стану володіння, витрати на експлуатацію та витрати на вихід із стану володіння. Особливу увагу приділено реальним експлуатаційним витратам, які враховувалися на прикладі конкретного автомобіля за досить тривалий період. На основі їх аналізу було визначено статті витрат та ступінь впливу кожної з них. В експлуатаційних витратах найбільше значення мають статті, пов'язані з придбанням палива та зберіганням автомобіля, а в сукупній вартості володіння – втрата вартості автомобіля за період, що аналізується та експлуатаційні витрати.
  • Ескіз
    Документ
    Теоретичні аспекти забезпечення ефективності управління фінансовими потоками підприємства
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Бабенко, Владислав Павлович; Назарова, Тетяна Юріївна
    Стаття присвячена дослідженню різних аспектів управління фінансовими потоками та пропонує рекомендації щодо їх оптимізації. Розкрито різні підходи до трактування поняття "фінансовий потік" у роботах вітчизняних вчених. Зазначається, що поняття "фінансовий потік" може охоплювати рух грошових коштів, фінансових ресурсів або будь-яких коштів чи вартостей у контексті управління підприємством. Далі стаття зосереджується на класифікації фінансових потоків та визначенні особливостей управління кожного виду потоку. Проводиться аналіз грошових потоків, зокрема вхідних та вихідних грошових потоків, а також потоків фінансових ресурсів, такі як інвестиційні потоки та потоки власного та залученого капіталу. Досліджуються особливості кожного типу потоку і надаються поради щодо ефективного управління ними. Подальший аналіз статті зосереджений на оцінці ефективності руху фінансових потоків. Для цього використовуються дані компанії EY, що дозволяє провести детальний аналіз різних показників, таких як коефіцієнт обороту фінансових потоків, коефіцієнт обороту власних та залучених джерел, період обороту фінансових потоків тощо. Це дозволяє визначити ефективність управління фінансовими потоками і виявити можливі напрямки оптимізації. У заключній частині статті наведено рекомендації щодо заходів оптимізації фінансових потоків. Підкреслюється важливість вирішення проблем, пов'язаних зі затримкою платежів, раціональним управлінням запасами та оптимізацією кредитних угод. Розглядаються різні стратегії та методи управління фінансовими потоками, які можуть підвищити прибутковість та стабільність підприємства. Стаття пропонує комплексний погляд на управління фінансовими потоками, включаючи їх трактування, класифікацію, аналіз ефективності та рекомендації щодо оптимізації. Вона розширює розуміння процесів, пов'язаних з управлінням фінансовими потоками, і може бути корисною для дослідників, практиків та управлінців, які цікавляться питаннями управління фінансовими потоками підприємств.
  • Ескіз
    Публікація
    Функціонально-інформаційне розуміння HR та мотиваційного аналізу в управлінській діяльності менеджера та у бізнес-діагностичній діяльності підприємства
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Гуцан, Олександр Миколайович
    У представленій статті, на основі дослідження, логіко-аналітичних процедур та авторської точки зору сформовано функціональне розуміння необхідності здійснення діагностичних процедур широкого спектру на підприємстві. З урахуванням спрямованості дослідження, виділено провідну роль та функціональний взаємозв’язок мотиваційних та кадрових досліджень при прийнятті менеджерами відповідних якісних рішень та важливий плив цих компонент на ефективну діяльність підприємства. Представлено та надано стислий опис більш деталізованої етапності діагностичної процедури, яка була розглянута в попередніх роботах, що є більш корисним з практичної точки зору для підприємств. Приділена належна увага тому факту, що усестороннє та комплексне інформаційне забезпечення управлінського рішення, у сучасних мінливих умовах, дозволяє здійснювати його більш якісно. В статті надана формалізація інформаційного підґрунтя функціонального розуміння складових діагностичних процесів на підприємстві, з авторської точки зору. Надається авторське розуміння того, що застосування HR та мотиваційної діагностики дозволять посилити інформаційну базу в науково-технічному та економічну аспектах. Розглянуто та надано стислий опис функціонально-логічних залежностей за каскадом обраних елементів. Виявлено, що одну з важливих ролей, з огляду на функціональний вплив на ефективність прийняття ефективних рішень менеджерами у відповідності до ієрархії та спрямованості діяльності, здійснює виконання саме HR та мотиваційної аспекту діагностики, а, відповідно і необхідності їх постійного здійснення в щоденній діяльності підприємства.
  • Ескіз
    Документ
    Результати моделювання компонентів і робочих процесів гібридного автомобіля з асинхронним електродвигуном
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Сергієнко, Микола Єгорович; Павлова, Наталія Миколаївна; Сергієнко, Антон Миколайович; Любарський, Борис Григорович; Борисенко, Анатолій Миколайович; Калінін, Павло Миколайович; Губський, Сергій Олександрович; Древаль, Олександр Миколайович
    У роботі представлені імітаційні моделі системи керування і контролю, виконано дослідження динаміки параметрів елементів гібридного автомобіля за допомогою імітаційного моделювання у середовищі Matlab / Simulink. Розглядається послідовно-паралельний привід повідних коліс. Електропривід здійснюється від асинхронного електродвигуна. Модель містить підсистеми регулювання і контролю споживання енергії, обчислення і контролю стану АКБ, ДВЗ, електричного приводу, механічну модель автомобіля, імітатор впливу водія на подачі палива, систему керування режимами руху. Представлені зміни параметрів компонентів гібридного автомобіля і самого автомобіля на заданих режимах руху. Отримані результати відповідають реальним значенням для вибраного класу автомобілів.
  • Ескіз
    Документ
    Формування і аналіз техніко-економічної моделі трансформації електричної енергії із застосуванням критеріального методу
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Черкашина, Вероніка Вікторівна; Баклицький, Владислав Миколайович
    Сформовано техніко-економічну модель трансформації електричної енергії відповідно стратегії розвитку електроенергетики України. У зв'язку з оновленням цінностей, які закладені в стратегію розвитку електричних мереж України, постає необхідність пошуку найбільш оптимальних характеристик силових трансформаторів. Для реалізації даної задачі використано техніко-економічну модель, яка має мінімум цільової функції, що дає змогу прийняти економічно доцільне й обґрунтоване рішення щодо параметрів трансформаторів під час проєктування електричних мереж. Для виконання поставленої задачі наведено процес формування техніко–економічної моделі, яка дозволяє проводити її аналіз критеріальним методом. Процес формування техніко–економічної моделі виконано на основі технічних характеристик двообмоткових трансформаторів з вищою напругою 110 кВ в діапазоні потужності від 10 до 63 МВА. Початкова техніко-економічна модель спрощена шляхом апроксимації основних складових частин степеневими функціями за допомогою застосування методу найменших квадратів. Наведено основні умови, які використовувалися для знаходження коефіцієнтів апроксимації. На основі знайдених коефіцієнтів апроксимації побудовані графіки, які дозволяють оцінити точність апроксимації, порівнюючи апроксимовані значення параметрів силових трансформаторів та значення параметрів існуючих силових трансформаторів. Графіки, також, вказують на ключові складові, які впливають на загальне значення витрат на трансформацію електричної енергії. Викладено алгоритм знаходження критеріїв подібності за допомогою показників ступеня основних апроксимуючих параметрів. Виконані перетворення техніко-економічної моделі, які дозволяють проводити аналіз витрат на трансформацію електричної енергії за допомогою критеріального методу. Знайдено показники критеріїв подібності, на основі яких техніко-економічна модель представлена в критеріальній формі. Проведена оцінка достовірності отриманих критеріїв подібності шляхом порівняння значень співвідношень складових в техніко-економічній моделі та співвідношення, яке отримане на основі критеріїв подібності. Обґрунтовано, що отримані критерії подібності, за першого наближення, можна вважати близькими за значеннями до існуючих співвідношень.
  • Ескіз
    Документ
    Завдання, інформаційна база аналізу ефективності використання трудових ресурсів
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Погорєлов, Сергій Миколайович
    Розвиток ринкових відносин і пов’язані з ним структурні зміни, які відбуваються в економіці, суттєво впливають на процеси господарської діяльності. Більшість підприємств працюють в жорстких умовах зовнішньої і внутрішньої конкуренції, що потребує від них активних дій, направлених на оптимізацію і корегування технологічних процесів та економічної стратегії, як поточної діяльності, так і розвитку підприємства. Оптимізація і корегування поточної діяльності досягається шляхом прийняття відповідних управлінських рішень, для чого потрібен відповідний комплексний аналіз результатів роботи підприємства. За його допомогою виробляються стратегія і тактика розвитку підприємства, влаштовуються плани й управлінські рішення, здійснюється контроль за їхнім виконанням, виявляються резерви підвищення ефективності виробництва, оцінюються результати діяльності підприємства, його підрозділів і працівників. В той же час, як свідчить практика діяльності українських підприємств, особливо приватизованих, застосування сучасних методів надто обмежено, про що свідчить велика кількість економічно недоцільних бізнес-проектів різних рівнів, низькі рівні продуктивності праці і рентабельності, непідставно завищені витрати на утримання адміністративного апарату, що в кінцевому підсумку приводе до тяжких фінансових втрат аж до банкрутства підприємства. Безумовно, така ситуація формується під впливом ряду чинників, серед яких головне місце займає економічна нестабільність зовнішнього середовища господарювання. Але неабияку роль відіграють і внутрішні чинники, а саме низький рівень і якість управління підприємством, одним з яких є невміння аналізувати діяльність, визначати чинники, які впливають як на господарську діяльність, так і на фінансове становище підприємства.
  • Ескіз
    Документ
    Цифрова екосистема як креативне середовище забезпечення енергетичної безпеки паливно-енергетичного комплексу
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Щуров, Ігор Вячеславович
    В статті доведено необхідність формування та використання цифрової екосистеми для паливно-енергетичного комплексу, як драйвера національної економіки. Наведено аргументований перелік характерних для ПЕК України рис, відмінних від інших галузей економіки. Актуалізовано видові складові, які формують саму екосистему і позитивний та негативний вплив паливно-енергетичного комплексу на екосистему. Наведено авторське бачення науково-практичного підходу до формування ефективного розвитку паливно-енергетичного комплексу та системи забезпечення його енергетичної безпеки. З метою об’єктивної оцінки стану ефективного розвитку паливно-енергетичного комплексу та формування системи забезпечення його енергетичної безпеки проведений більш детальний аналіз (в динаміці) залежності валового внутрішнього продукту від розміру постачання електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря. Визначення тісноти залежності між ВВП та обсягом постачання електроенергії, газу, пари та кондиційованого повітря здійснено за емпіричним кореляційним відношенням. Доведено високу тісноту зв’язку та розраховано індекс детермінації для нелінійних зв’зків – 88% . Графічно сформовано візуалізацію позитивного та негативного впливу паливно-енергетичного комплексу на екосистему. Акцентовано, що адаптація екосистем до факторів, що викликають зміни, потребує швидкої реакції на зміну ринкової динаміки, в іншому випадку ймовірні незворотні процеси в системі енергетичної безпеки.
  • Ескіз
    Документ
    Synthesis and analysis of control schemes of hydropneumatic drives
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Lynnyk, Aleksandr; Cherkashenko, M. V.; Fatieieva, Nadezhda; Fatyeyev, Aleksandr; Ponomarov, Vladyslav
    The method of analysis of circuits of hydropneumatic actuators is offered, which allows to detect and eliminate existing design errors, mainly related to the inconsistency of inputs operating between technological operations and "power struggle" on actuators, as well as the method of synthesis to obtain the scheme, which contains close to the minimum number of logical elements. A formalized method of analysis of control circuits of hydropneumatic actuators is proposed, which allows to detect and eliminate errors possible during synthesis. Equations of output functions and internal states of the system are written directly according to the scheme of the hydropneumatic drive by the method of standard positional structure and from the matrix of correspondences by the method of minimization. Error detection is carried out by determining the correctness of the graph of operations, analysis of the input sequence, the correctness of the matrix of correspondences and the corresponding system of equations. The efficiency of using the matrix of correspondences of M. Cherkashenko for the analysis of schemes is shown, the dimension of which does not depend on the number of inputs and outputs, but only on the number of transitions between technological operations. The proposed method is an effective means of detecting errors, inaccuracies, performance checks, rational construction of circuits, and can be widely used by designers of control systems for hydropneumatic actuators, as well as university students in the study of methods of construction of circuits.