Вісники НТУ "ХПІ"

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494


З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 22
  • Ескіз
    Документ
    Управління ризиками в інноваційному стартап-проєкті і у міжнародному бізнес середовищі
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Линник, Олена Іванівна; Гаврись, Ольга Олександрівна; Безверха, Анжеліка Іванівна; Подрез, Ольга Іванівна
    Було проаналізовано сутність інноваційного стартап-проєкту, який слугує рушійною силою економічного зростання будь-якої країни, оскільки розроблені нові ідеї, продукти та послуги стимулюють конкурентоспроможність, генеруючи нові робочі місця та вирішуючи актуальні економічні проблеми. Вихід на міжнародний ринок відкриває перед стартапами широкі можливості, але, одночасно, несе з собою ряд унікальних викликів, пов'язаних з культурними відмінностями, правовим середовищем, конкуренцією та необхідністю побудови партнерських зв'язків. Дослідження показало, що успіх інноваційних стартап-проєктів залежить від комплексу факторів, серед яких ключову роль відіграє чітко вибудувана система управління ризиками. Міжнародне бізнес-середовище має свої особливості, які зумовлюють специфіку викликів, з якими стикаються стартап-проєкти на даному ринку. Авторами проаналізовано етапи життєвого циклу інноваційного стартап-проєкту та типові ризики, пов'язані з кожною стадією розвитку. Визначено, що ефективне управління ризиками є невід'ємною складовою успішного розвитку інноваційних стартап-проєктів на міжнародному ринку. В рамках даного дослідження значну увагу було приділено вивченню та аналізу методів мінімізації ризиків, які застосовуються в стартап-середовищі. За результатами було виділено три ключові методи: диверсифікація діяльності, укладення партнерських угод та використання страхових продуктів. Проте, варто акцентувати увагу на тому, що жоден з цих методів не є універсальним і не може гарантувати повне усунення проблем. Ефективна стратегія мінімізації ризиків повинна включати в себе комплексний підхід, який поєднує в собі різні стратегії, адаптовані до специфіки конкретного проєкту, продукту або послуги та його середовища. Згідно з результатами аналізу зроблено висновки, що правильне управління ризиками значно підвищує шанси стартапів на успіх у глобальному бізнесі та сприяє їхньому стійкому розвитку у складних умовах сучасного підприємницького середовища. Результати аналітичної роботи можуть бути використані стартаперами, інвесторами, органами державної влади та іншими зацікавленими сторонами для розробки та впровадження ефективних систем управління ризиками в інноваційних стартаппроєктах, які орієнтовані на міжнародний ринок.
  • Ескіз
    Документ
    Оцінка ризику інноваційності підприємства
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Горовий, Дмитро Анатолійович; Івахненко, Андрій Володимирович
    Сучасний етап українсько-російської війни показує необхідність негайного інноваційного переозброєння вітчизняних промислових підприємств з метою отримання переваги у війні і пришвидшення нашої перемоги. Адже поняття інноваційної діяльності підприємства характеризується його здатністю сприймати і використовувати науковий, науково-технічний та інтелектуальний потенціал, накопичений в даній галузі як на вітчизняному, так і на міжнародному рівні. В статті розглянуто групи показників, які дозволяють оцінити стан інноваційної діяльності на підприємстві. Наведено аналіз ключових показників, які характеризують інноваційну діяльність машинобудівних підприємств. Розглянуто методологічні підходи, які визначають рівень інноваційності в зарубіжній та вітчизняній практиці. Оскільки єдиного показника, за яким можна досліджувати інноваційну діяльність підприємств досі не існує, а в тих моделях, що пропонуються не враховані фактори ризику, то в статті запропонована модель оцінки ризику інноваційності підприємства, яка би базувалася на даних фінансової звітності. Проте обмежуватися лише фінансовими показниками не можна. На жаль, частіше за все додаткову інформацію можна отримати лише за допомогою експертних опитувань або контент–аналізу документації. Проте обидва методи є досить суб’єктивними. Тому певні інформаційні аспекти пропонується отримати у вигляді певних інформаційних повідомлень з сайтів даних підприємств у мережі Інтернет. Для поєднання фінансових і інформаційних оцінок в моделюванні єдиного комплексного показника оцінки трансферу інновацій пропонується модифікувати модель Д. Горового та В. Нестеренко. В модифікованій моделі для підвищення достовірності результатів були визначені вагові коефіцієнти значущості окремих груп факторів.
  • Ескіз
    Документ
    Аналіз інноваційної активності виробничих організацій з позиції системного підходу
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Заруба, Віктор Яковлевич; Парфентенко, Ірина Анатоліївна
    Розглянуто підходи до оцінки привабливості інновацій організаціями, які розробляють і використовують їх у своєму бізнесі. Вказані недоліки маркетингового (економічного) підходу, за яким інновації оцінюються очікуваним економічним ефектом від їх комерціалізації, і технологічного підходу, за яким призначення інновацій обмежується підвищенням технічного рівня виробництва і якості продукції, що випускається. Для оцінки привабливості інновацій запропоновано використання системного підходу, за яким інновації оцінюються ступенем їх відповідності цілям і завданням організації на стратегічному, тактичному та оперативному рівнях менеджменту. Оскільки вирішальне значення для розвитку організації мають інновації стратегічного рівня, то інноваційна стратегія повинна бути складовою частиною загальної стратегії розвитку організації. Методологію досліджень у роботі склали системні аспекти представлення та аналізу діяльності організацій в праксіології, теорії життєздатних систем, концепції системи ресурсів діяльності, стратегічному менеджменті. Показано, що відповідно до цих напрямів досліджень організацію слід розглядати як систему відтворення її ресурсів, в ході якого відбувається їх поповнення і оновлення. Метою відтворення є забезпечення і підвищення життєздатності організації за рахунок її адаптації до середовища.У діяльності (активності) організації запропоновано виділяти її поточну відтворювальну і інноваційну види активності. Спосіб поточного відтворення визначають технологія виробництва, склад товарної продукції, політики і технології взаємодії організації зі стейкхолдерами. Радикальні інновації призводять до зміни способу поточного відтворення. Спосіб інноваційної активності визначається її об'єктами (технологічними або продуктовими інноваціями) і стадією інноваційного процесу, на якій організація підключається для його доведення або до стадії впровадження технологічної інновації або до стадії комерціалізації продуктової інновації. Проведено аналіз впливу типових ситуацій, в яких можуть діяти організації на способи їх інноваційної активності. Характеристиками ситуації активності організації виступали її наявні ресурси, відповідні її галузевої приналежності, середовище організації, а також відносини і зв'язки організації із стейкхолдерами. Виділено 3 типові ситуації активності, що відрізняються рівнем наукоємності галузей, в яких діють організації. Визначено особливості інноваційних стратегій організацій для виділених ситуацій активності.
  • Ескіз
    Публікація
    Теоретико-методичні основи формування інноваційного потенціалу підприємства
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Кузьменко, Тетяна Сергіївна; Горбунов, Микола Петрович; Маковоз, Оксана Сергіївна
    У роботі було розглянуте поняття інноваційного потенціалу та представлена його структура. Зроблено огляд умов формування інноваційного потенціалу, етапи та особливости його проведення, аналіз останніх досліджень і публікацій. З'ясовано, що переважна більшість наукових робіт з даної проблематики торкається аналізу певних аспектів інноваційного потенціалу організації. Зроблено висновки, що мінімізації помилок служитиме використання декількох методів оцінки при формуванні інноваційного потенціалу.
  • Ескіз
    Документ
    Information and accounting support for investment analysis of business for management decision making in industry 4.0
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Iershova, Natalia Yuriivna; Lynnyk, Olena Ivanivna
    Directions for the development of information and accounting support for investment analysis of business structures for making management decisions in Industry 4.0 are proposed. The key areas of changes in accounting in Industry 4.0 are defined as follows: expanding the display of the scope of the enterprise in the accounting; formation of approaches to the integration of accounting information for reporting; improving the efficiency of accounting, etc. The opportunities provided by the information and accounting platform for the development of the company's investment activities have been analyzed. Conceptual provisions of management accounting for investment analysis in the context of domestic practice are proposed. A model of information flows generated by an investment project during the entire period of time from the inception of an investment idea and the selection of investment proposals to the moment of evaluating the results of the project has been built. Approaches to the formation and disclosure of accounting information on the implementation of investment projects by companies, as well as methodological approaches to the analytical support of the management decision-making process, have been improved. The elements of the accounting policy for management accounting for the investment process have been clarified. As objects of accounting for investment activities, the actual costs of creating investment activities by their types (material and labor costs, depreciation deductions of fixed assets and intangible assets) and the movement of cash and non-cash funds as expenses in the areas of their expenditure are proposed. A methodological approach to the calculation of cash flows and disclosure of elements of accounting policies for management accounting is proposed. The study emphasizes the need to use special software products that automate the processes of accounting for economic activities and tools for studying the accumulated data from the perspectives that are most relevant for the enterprise.
  • Ескіз
    Документ
    Інновації транспортно-експедиційних послуг на логістичних підприємствах
    (НТУ "ХПІ", 2018) Бойко, Сергій Сергійович; Геляровська, Оксана Анатоліївна
    У статті розглянуто особливості застосування та розвитку інновацій на логістичних підприємствах у сучасних умовах. Досліджено вплив інновацій на ефективність функціонування логістичних підприємств. Інновації відіграють ключову роль у наданні якісних послуг підприємствами. Знаходження та запровадження інновацій дає змогу забезпечити стійкий розвиток підприємства та закріпити його конкурентні позиції на ринку. Доведено необхідність застосування інновацій у діяльності логістичних підприємств, проведено порівняння переваг основних сфер формування інновацій. З’ясовано основні підходи щодо визначення принципів застосування логістичного підходу у практиці управління доставкою вантажів, що дасть змогу істотно підвищити прибутковість та якість сервісу, забезпечити ефективне управління всіма потоковими процесами в ланцюгу доставки, стане запорукою суттєвих переваг у конкурентній боротьбі на ринку. Транспортний комплекс є важливою складовою у структурі економіки України. Вага автомобільного транспорту у загальному перевезенні вантажів складає 60% від усіх видів транспорту. Структура українського автомобільного парку різноманітна: є автотранспортні підприємства із парком сучасних автотранспортних засобів та відмінними логістичними схемами, які успішно конкурують із аналогічними підприємствами Західної Європи, але є автотранспортні підприємства які давно не відповідають сучасним вимогам – ступінь зносу автомобільної техніки дуже високий – в експлуатації досі перебуває численна кількість застарілих автомобілів, технічний стан яких не відповідає технічним нормам. З огляду на зазначене, у роботі розглянуто основні етапи процесу управління ризиками на підприємстві, що здійснює доставку вантажів, а також ідентифіковано саме логістичні ризики при здійсненні операцій транспортування, складування, вантажопереробки та управління запасами в діяльності підприємств. Логістика як інтегральний інструмент підвищення конкурентоздатності полягає в основу економічної стратегії підприємства, коли її процес використовується як знаряддя в конкурентній боротьбі й розглядається як управлінська логіка для реалізації планування, розміщення й контролю над фінансовими й людськими ресурсами, задіяними у інноваційному процесі. Такий підхід дозволяє забезпечити тісну координацію логістичного забезпечення ринку й виробничої та інноваційної стратегій, що, з одного боку,підвищує ефективність відповідних процесів, а з іншого – збільшує шанси на успішну реалізацію інноваційного продукту.
  • Ескіз
    Документ
    Аналіз інноваційної діяльності підприємств машинобудівної галузі
    (НТУ "ХПІ", 2017) Котлярова, Ангеліна Вікторівна; Кочетова, Тетяна Іванівна
    Проведено аналіз інноваційної діяльності машинобудівних підприємств України за 2010–2015 рр. Досліджено динаміку інноваційної активності, напрямів та обсягів фінансування витрат на інноваційну діяльність. У результаті дослідження було виявлено основні причини погіршення цих показників, запропоновано ряд заходів щодо формування інноваційного розвитку вітчизняних підприємств машинобудівного комплексу України.
  • Ескіз
    Документ
    Інноваційна культура як фактор формування інноваційно-сприятливого середовища на підприємстві
    (НТУ "ХПІ", 2017) Косенко, Олександра Петрівна
    Розкрита роль інноваційної культури як основи формування інноваційно сприятливого середовища інноваційного розвитку промислового підприємства. Визначено та систематизовано функції інноваційної культури, що визначають стан інноваційної культури суспільства та окремої організації. Розроблено методичні підходи до аналізу стану інноваційної культури суспільства як складової інноваційної діяльності промислового підприємства, а також до аналізу внутрішньої інноваційної культури організації як складової її потенціалу інноваційного розвитку. Результати аналізу можуть бути покладені в основу створення теоретико-методичної бази для комерціалізації інтелектуально-іноваційних технологій. В основу процесу комерціалізації запропоновано покласти теорії та практику технологічного аудиту.
  • Ескіз
    Документ
    Інноваційна діяльність як складова конкурентного потенціалу підприємства машинобудування
    (НТУ "ХПІ", 2017) Колотюк, Олена Іванівна
    Сучасні тенденції розвитку світової економіки характеризуються безперервним збільшенням ролі інноваційної діяльності, що приводить до ефективного і стійкого зростання конкурентного потенціалу різних галузей господарської діяльності та машинобудівних підприємств зокрема. Основною задачею для розвитку вітчизняних виробничих підприємств є розвиток і підтримка на всіх рівнях інноваційної діяльності. Стратегічне партнерство на глобальному ринку можливо за допомогою реалізації інновацій, тому найголовнішою особливістю зростання економічних показників стає перехід до процесів і діяльності безпосередньо пов'язаних з інноваціями, що, в кінцевому рахунку, призведе до ефективного зростання конкурентного потенціалу.
  • Ескіз
    Документ
    Управління процесом комерціалізації відносин інтелектуальної власності на підприємстві
    (НТУ "ХПІ", 2017) Долженко, Ксенія Валеріївна; Бритков, Олексій Михайлович
    У статті обґрунтовано науково-практичні засади управління процесами комерціалізації відносин інтелектуальної власності на підприємстві, що сприятиме переходу до інноваційної моделі його розвитку і забезпечення конкурентоспроможності у ринкових умовах. Проведений системний аналіз організаційно-правових проблем комерціалізації інтелектуальної власності при практичному здійсненні інноваційної діяльності підприємства. Для аналізу складових процесу комерціалізації інтелектуальної власності на підприємстві пропонується структурна модель. Представлена карта проблем формування ринкових відносин комерційного використання інтелектуальної власності.