Публікація: Основні принципи та етапи формування конкурентної стратегії промислового підприємства
Дата
2022
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
У статті досліджено теoретичні i практичні заcади формування конкурентної стратегії промислового підприємства. Виділено завдання конкурентної стратегії промислового підприємства. Відповідно до визначених завдань описано вимоги, які потрібно враховувати при формуванні конкурентної стратегії. Проаналізовано різні підходи до процесу формування конкурентної стратегії. Вивчення фахової літератури дало змогу виокремити такі основні принципи формування конкурентної стратегії. Для підвищення ефективності впровадження конкурентної стратегії процес формування має бути тісно пов’язаний із її реалізацією, в ході якої об’єктами коригувань стають виявлені відхилення. Слід зазначити, що процес формування конкурентної стратегії промислового підприємства повинен характеризуватися комплексністю та завершеністю. В роботі виділено послідовність етапів процесного підходу до формування конкурентної стратегії промислового підприємства. В основі процесного підходу до формування конкурентної стратегії лежить загальна стратегія підприємства, яка являє собою комплексний план діяльності промислового підприємства, що забезпечує реалізацію його місії та цілей і орієнтований переважно на підвищення довгострокової ефективності. Концепція ж являє собою комплекс певних положень, які пов’язані головною ідеєю та спрямовані на досягнення конкретної мети. Незважаючи на особливості процесу формування конкурентної стратегії промислового підприємства, більшість підходів об'єднує спільна мета – створення більшої цінності для споживачів і інших зацікавлених сторін порівняно з конкурентами. Формування дієвої конкурентної стратегії є складним і багатогранним процесом, необхідною передумовою досягнення стійкого функціонування підприємства, і має безперечну практичну цінність. Реалізація конкурентної стратегії з урахуванням ситуації на ринку та своєчасним аналізом та реагуванням на відхилення від цільових орієнтирів та реакцією на зовнішні й внутрішні зміни дозволить підприємству сформувати та зміцнити свої конкурентні переваги й становище на ринку.
The article examines the theoretical and practical tasks of the competitive strategy formation of an industrial enterprise. The task of the competitive strategy of an industrial enterprise is highlighted. In accordance with the defined tasks, the requirements that need to be taken into account in the formation of a competitive strategy are described. Different approaches to the process of competitive strategy formation are analyzed. The study of specialized literature made it possible to single out the following basic principles of competitive strategy formation. In order to increase the effectiveness of the competitive strategy implementation, the formation process should be closely related to its implementation, during which the identified deviations become the objects of adjustments. It should be noted that the process of the competitive strategy formation of an industrial enterprise should be characterized by complexity and completeness. In the work, the sequence of the process approach stages to the competitive strategy formation of an industrial enterprise is highlighted. The basis of the process approach to competitive strategy formation is the general strategy of the enterprise, which is a comprehensive plan of the industrial enterprise’s activity, which ensures the realization of its mission and goals and is mainly focused on increasing long-term efficiency. Actually, the concept is a complex of certain provisions that are connected by the main idea and aimed at achieving a specific goal. Despite the peculiarities of the competitive strategy formation process of an industrial enterprise, most approaches are united by a common goal - creating greater value for consumers and other interested parties compared to competitors. The formation of an effective competitive strategy is a complex and multifaceted process, a necessary prerequisite for achieving the sustainable functioning of the enterprise, and it has an undeniable practical value. Implementation of a competitive strategy taking into account the market situation, timely analysis, response to deviations from target guidelines and reaction to external and internal changes will allow the enterprise to form and strengthen its competitive advantages and market position.
The article examines the theoretical and practical tasks of the competitive strategy formation of an industrial enterprise. The task of the competitive strategy of an industrial enterprise is highlighted. In accordance with the defined tasks, the requirements that need to be taken into account in the formation of a competitive strategy are described. Different approaches to the process of competitive strategy formation are analyzed. The study of specialized literature made it possible to single out the following basic principles of competitive strategy formation. In order to increase the effectiveness of the competitive strategy implementation, the formation process should be closely related to its implementation, during which the identified deviations become the objects of adjustments. It should be noted that the process of the competitive strategy formation of an industrial enterprise should be characterized by complexity and completeness. In the work, the sequence of the process approach stages to the competitive strategy formation of an industrial enterprise is highlighted. The basis of the process approach to competitive strategy formation is the general strategy of the enterprise, which is a comprehensive plan of the industrial enterprise’s activity, which ensures the realization of its mission and goals and is mainly focused on increasing long-term efficiency. Actually, the concept is a complex of certain provisions that are connected by the main idea and aimed at achieving a specific goal. Despite the peculiarities of the competitive strategy formation process of an industrial enterprise, most approaches are united by a common goal - creating greater value for consumers and other interested parties compared to competitors. The formation of an effective competitive strategy is a complex and multifaceted process, a necessary prerequisite for achieving the sustainable functioning of the enterprise, and it has an undeniable practical value. Implementation of a competitive strategy taking into account the market situation, timely analysis, response to deviations from target guidelines and reaction to external and internal changes will allow the enterprise to form and strengthen its competitive advantages and market position.
Опис
Ключові слова
конкурентна стратегія, промислове підприємство, формування конкурентної стратегії, процесний підход, competitive strategy, industrial enterprise, forming a competitive strategy, process approach
Бібліографічний опис
Фощій М. Д. Основні принципи та етапи формування конкурентної стратегії промислового підприємства / М. Д. Фощій, П. М. Фощій // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2022. – № 4. – С. 67-71.