Публікація: Особливості формування системи антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності та туризму
Дата
2023
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
У статті розглянуто теоретичні аспекти особливостей формування системи антикризового управління підприємствами індустрії гостинності та туризму. Визначено місце, роль і значення індустрії гостинності та туризму в світовій та національній економіці України. Встановлено, що кризові явища і процеси, які супроводжують діяльність підприємств індустрії гостинності та туризму в Україні, можуть призвести до погіршення їх фінансово-економічного стану та банкрутства. Обґрунтовано необхідність формування ефективної системи антикризового
управління задля запобігання виникненню кризових явищ та наслідків їх впливу на діяльність підприємств індустрії гостинності та туризму. Визначено мету дослідження, яка полягає у теоретичному обґрунтуванні особливостей формування системи антикризового управління підприємствами індустрії гостинності та туризму. Встановлено, що основними елементами системи антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності та туризму є мета, завдання, суб’єкти і об’єкти, функції, принципи, методи та інструменти. Доведено, що досягнення мети, виконання завдань і основних функцій (планування, організація, мотивація, контроль, координація, регулювання) антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності та туризму мають ґрунтуватись на сукупності принципів: об’єктивності, оперативності, пріоритетності, достовірності, контрольованості, ефективності, законності, компетентності тощо. Систематизовано та охарактеризовано методи антикризового управління діяльністю підприємств індустрії гостинності та туризму, всю сукупність яких
розмежовано на нормативно-правові, інформаційно-аналітичні, організаційно-управлінські та фінансово-економічні. Розкрито специфічні особливості застосування найбільш дієвих інструментів оздоровлення діяльності підприємств індустрії гостинності та туризму, серед яких реструктуризація, бенчмаркінг, аутсорсинг, оптимізація чисельності персоналу. Зроблено висновок про те, що формування ефективної системи антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності та туризму сприятиме подоланню наслідків кризи, покращенню фінансово-економічних показників, підвищенню фінансової стійкості, конкурентоспроможності, інноваційності, інвестиційної
привабливості, тощо.
The article examines the theoretical aspects of the peculiarities of the formation of the anti-crisis management system of enterprises of the hospitality and tourism industry. The place, role and importance of the hospitality and tourism industry in the world and national economy of Ukraine are determined. It has been established that the crisis phenomena and processes that accompany the activities of enterprises of the hospitality and tourism industry in Ukraine can lead to the deterioration of their financial and economic condition and bankruptcy. The necessity of forming an effective anticrisis management system in order to prevent the emergence of crisis phenomena and the consequences of their influence on the activities of enterprises of the hospitality and tourism industry is substantiated. The purpose of the research is determined, which consists in the theoretical substantiation of the peculiarities of the formation of the anti-crisis management system of the enterprises of the hospitality and tourism industry. It was established that the main elements of the anti-crisis management system at enterprises of the hospitality and tourism industry are the goal, tasks, subjects and objects, functions, principles, methods and tools. It has been proven that the achievement of the goal, the performance of tasks and the main functions (planning, organization, motivation, control, coordination, regulation) of anti-crisis management at enterprises of the hospitality and tourism industry should be based on a set of principles: objectivity, priority, reliability, controllability, efficiency, legality, competence, etc. The methods of anti-crisis management of the activities of enterprises in the hospitality and tourism industry are systematized and characterized. The specific features of the application of the most effective tools for improving the activities of enterprises in the hospitality and tourism industry, including restructuring, benchmarking, outsourcing, optimization of the number of personnel, are revealed. It was concluded that the formation of an anti-crisis management system at enterprises of the hospitality and tourism industry will contribute to overcoming the consequences of the crisis, improving financial and economic indicators, increasing financial stability, competitiveness, innovativeness, investment attractiveness, etc.
The article examines the theoretical aspects of the peculiarities of the formation of the anti-crisis management system of enterprises of the hospitality and tourism industry. The place, role and importance of the hospitality and tourism industry in the world and national economy of Ukraine are determined. It has been established that the crisis phenomena and processes that accompany the activities of enterprises of the hospitality and tourism industry in Ukraine can lead to the deterioration of their financial and economic condition and bankruptcy. The necessity of forming an effective anticrisis management system in order to prevent the emergence of crisis phenomena and the consequences of their influence on the activities of enterprises of the hospitality and tourism industry is substantiated. The purpose of the research is determined, which consists in the theoretical substantiation of the peculiarities of the formation of the anti-crisis management system of the enterprises of the hospitality and tourism industry. It was established that the main elements of the anti-crisis management system at enterprises of the hospitality and tourism industry are the goal, tasks, subjects and objects, functions, principles, methods and tools. It has been proven that the achievement of the goal, the performance of tasks and the main functions (planning, organization, motivation, control, coordination, regulation) of anti-crisis management at enterprises of the hospitality and tourism industry should be based on a set of principles: objectivity, priority, reliability, controllability, efficiency, legality, competence, etc. The methods of anti-crisis management of the activities of enterprises in the hospitality and tourism industry are systematized and characterized. The specific features of the application of the most effective tools for improving the activities of enterprises in the hospitality and tourism industry, including restructuring, benchmarking, outsourcing, optimization of the number of personnel, are revealed. It was concluded that the formation of an anti-crisis management system at enterprises of the hospitality and tourism industry will contribute to overcoming the consequences of the crisis, improving financial and economic indicators, increasing financial stability, competitiveness, innovativeness, investment attractiveness, etc.
Опис
Ключові слова
індустрія гостинності та туризму, антикризове управління, реструктуризація, бенчмаркінг, аутсорсинг, оптимізація чисельності персоналу, hospitality and tourism industry, crisis management, restructuring, benchmarking, outsourcing, optimization of the number of personnel
Бібліографічний опис
Жадан Т. А. Особливості формування системи антикризового управління на підприємствах індустрії гостинності та туризму / Т. А. Жадан, Ю. В. Жадан, Л. С. Стригуль // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2023. – № 6. – С. 28-33.