Публікація: Стратегічні аспекти формування та вдосконалення асортиментної політики підприємства
Дата
2024
Автори
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
Це наукове дослідження присвячене стратегічним аспектам формування та вдосконалення асортиментної політики підприємства. В статті проаналізовано та уточнено теоретичні аспекти формування та управління асортиментною політикою підприємства. Встановлено, що асортиментна політика визначає набір товарів та послуг, які пропонуються підприємством на ринку, і відіграє ключову роль у досягненні конкурентних переваг та задоволенні потреб споживачів. У статті розглядаються стратегічні аспекти, такі як аналіз ринку та конкурентів, сегментація ринку, позиціонування продукції, управління життєвим циклом продукту, оптимізація портфеля продукції, технологічні та інноваційні можливості, а також управління запасами та логістикою. На основі аналізу цих аспектів надаються рекомендації щодо ефективного формування та управління асортиментною політикою, спрямовані на забезпечення конкурентоспроможності підприємства та задоволення потреб споживачів у сучасному бізнес-середовищі. Висвітлення цих аспектів сприятиме розвитку наукових досліджень у галузі стратегічного управління та маркетингу, а також практичному застосуванню отриманих знань на підприємствах різних галузей та масштабів. Також в статті запропонована схема, яка визначає авторське бачення основних складових асортиментної політики підприємства. Відповідно до запропонованої структури асортиментної політики її основною метою є якісне удосконалення товарного асортименту підприємства. Надано авторське трактування поняття «товарне портфоліо» - як візитівка підприємства, результат його досвіду роботи та індикатор якості з розгалуженим набором товарів, які може обрати споживач із будь-яким споживчим запитом. Пропонується визначати процес формування асортиментного портфоліо як поетапну цільову якісну трансформацію товарного асортименту за принципами часового та економічного
оптимуму. Встановлено, що в сучасних умовах обмеження попиту та купівельної спроможності споживачів джерелом удосконалення асортиментної політики є формування асортиментного портфоліо шляхом якісної диверсифікації наявного товарного асортименту на засадах концепції блакитного океану.
This research is devoted to the strategic aspects of forming and improving the assortment policy of an enterprise. The article analyses and clarifies the theoretical aspects of formation and management of the assortment policy of an enterprise. It has been determined that the assortment policy determines the set of goods and services offered by an enterprise in the market and plays a key role in achieving competitive advantages and satisfying consumer needs. The article discusses strategic aspects such as market and competitor analysis, market segmentation, product positioning, product life cycle management, product portfolio optimisation, technological and innovative capabilities, as well as inventory and logistics management. Based on the analysis of these aspects, recommendations for the effective formation and management of assortment policy aimed at ensuring the competitiveness of the enterprise and meeting the needs of consumers in the modern business environment are provided. Coverage of these aspects will contribute to the development of scientific research in the field of strategic management and marketing, as well as to the practical application of the knowledge gained at enterprises of various industries and sizes. The article also proposes a scheme that defines the author's vision of the main components of the assortment policy of an enterprise. In accordance with the proposed structure of the assortment policy, its main goal is to improve the quality of the product range of the enterprise. The author's own interpretation of the concept of "product portfolio" is provided - as a business card of an enterprise, the result of its experience and a quality indicator with an extensive set of goods that can be chosen by a consumer with any consumer request. It is proposed to define the process of forming an assortment portfolio as a phased targeted qualitative transformation of the product range on the principles of time and economic optimum. It is determined that in the current conditions of limiting demand and purchasing power of consumers, the source of improving the assortment policy is the formation of an assortment portfolio through the qualitative diversification of the existing product range on the basis of the blue ocean concept.
This research is devoted to the strategic aspects of forming and improving the assortment policy of an enterprise. The article analyses and clarifies the theoretical aspects of formation and management of the assortment policy of an enterprise. It has been determined that the assortment policy determines the set of goods and services offered by an enterprise in the market and plays a key role in achieving competitive advantages and satisfying consumer needs. The article discusses strategic aspects such as market and competitor analysis, market segmentation, product positioning, product life cycle management, product portfolio optimisation, technological and innovative capabilities, as well as inventory and logistics management. Based on the analysis of these aspects, recommendations for the effective formation and management of assortment policy aimed at ensuring the competitiveness of the enterprise and meeting the needs of consumers in the modern business environment are provided. Coverage of these aspects will contribute to the development of scientific research in the field of strategic management and marketing, as well as to the practical application of the knowledge gained at enterprises of various industries and sizes. The article also proposes a scheme that defines the author's vision of the main components of the assortment policy of an enterprise. In accordance with the proposed structure of the assortment policy, its main goal is to improve the quality of the product range of the enterprise. The author's own interpretation of the concept of "product portfolio" is provided - as a business card of an enterprise, the result of its experience and a quality indicator with an extensive set of goods that can be chosen by a consumer with any consumer request. It is proposed to define the process of forming an assortment portfolio as a phased targeted qualitative transformation of the product range on the principles of time and economic optimum. It is determined that in the current conditions of limiting demand and purchasing power of consumers, the source of improving the assortment policy is the formation of an assortment portfolio through the qualitative diversification of the existing product range on the basis of the blue ocean concept.
Опис
Ключові слова
асортимент, стратегія, товарне портфоліо, конкурентоспроможність, просування, споживач, маркетинг, стратегія блакитного океану, assortment, strategy, product portfolio, competitiveness, promotion, consumer, marketing, blue ocean strategy
Бібліографічний опис
Кітченко О. М. Стратегічні аспекти формування та вдосконалення асортиментної політики підприємства / О. М. Кітченко // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 2. – С. 7-11.