Публікація: Чи має перспективи розвитку туристичний бізнес в Україні?
Дата
2017
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
НТУ "ХПІ"
Анотація
У статті досліджується вплив економіки України на туристичний бізнес в сучасних умовах. Приділяється увага працям багатьох українських вчених в дослідженні розвитку туристичного ринку. Виділено тенденції розвитку національного ринку туристичних послуг. Проведен аналіз туристичної індустрії як єдиної економіко-технологічної системи формування й реалізації туристичного продукту з метою задоволення попиту на туристичні послуги. Наведено рейтинг країн лідерів, де туризм є одним з основних джерел прибутку країни. Вказуються показники структури туристичних потоків України за 2016 рік. Висвітлюються проблеми розвитку та територіальної організації індустрії. Викладено погляди на характеристику чинників, які впливають на функціонування та розвиток туризму в Україні. Розглянуто ряд першочергових завдань, які потрібно вирішити на державному рівні, щоб туристична індустрія України як в цілому в державі, так і в окремих регіонах посіла провідне місце в економічному зростанні. Визначено рекомендації підвищення туристичної привабливості і обґрунтовано найближчі перспективи розвитку у контексті інтеграції в міжнародний ринок.
The article investigates the influence of Ukrainian economy on the tourism business in modern conditions. Attention is paid to the works of many Ukrainian scientists in the study of the development of the tourist market. The trends of development of the national market of tourist services are highlighted. An analysis of the tourism industry as a sibgle economic and technological system for the formation and realization of a tourism product in order to meet the demand for tourist services. The rating of the leaders of the countries, where tourism is one of the main sources of the country’s income, is given. Indicators of the structure of tourist streams of Ukraine for 2016 are indicated. The problems of development and territorial organization of the industry are covered. The views on the characteristics of factors influencing the functioning and development of tourism in Ukraine are presented. Considered a number of priority tasks that need to be solved at the state level so that the tourist industry of Ukraine as a whole in the state as well as in separate regions occupy a leading place in economic growth. The recommendations of increasing the tourist attractiveness of Ukraine are determined and the upcoming prospects of development in the context of integration into the international market are substantiated.
The article investigates the influence of Ukrainian economy on the tourism business in modern conditions. Attention is paid to the works of many Ukrainian scientists in the study of the development of the tourist market. The trends of development of the national market of tourist services are highlighted. An analysis of the tourism industry as a sibgle economic and technological system for the formation and realization of a tourism product in order to meet the demand for tourist services. The rating of the leaders of the countries, where tourism is one of the main sources of the country’s income, is given. Indicators of the structure of tourist streams of Ukraine for 2016 are indicated. The problems of development and territorial organization of the industry are covered. The views on the characteristics of factors influencing the functioning and development of tourism in Ukraine are presented. Considered a number of priority tasks that need to be solved at the state level so that the tourist industry of Ukraine as a whole in the state as well as in separate regions occupy a leading place in economic growth. The recommendations of increasing the tourist attractiveness of Ukraine are determined and the upcoming prospects of development in the context of integration into the international market are substantiated.
Опис
Ключові слова
туризм, туристична діяльність, світовий туризм, ринок туристичних послуг, споживач, туристична привабливість, tourism, tourist activity, tourist business, world tourism, market of tourist services, consumer, tourist attraction
Бібліографічний опис
Замула О. В. Чи має перспективи розвитку туристичний бізнес в Україні? / О. В. Замула, С. В. Беднарська // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Сер. : Актуальні проблеми управління та фінансово-господарської діяльності підприємства. – Харків : НТУ "ХПІ", 2017. – № 54 (1257). – С. 52-57.