Публікація: Управління суспільними комунікаціями у бізнесі
Дата
2024
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
Стаття присвячена висвітленню актуальних питань щодо управління суспільними комунікаціями у бізнесі. Обґрунтовано необхідність застосування сучасного методичного інструментарію для створення та впровадження у бізнес-діяльність комунікаційних стратегій. Сучасні комунікаційні стратегії, засновані на інноваціях у сфері технологій, дозволяють ефективно взаємодіяти та співпрацювати в реальному часі, незалежно від географічних та культурних різниць, що стимулює розвиток інтернаціонального співробітництва, сприяє культурному обміну та зміцненню соціальних звяз’ків. В статті наведено сучасне визначення суспільних комунікацій у бізнесі, проаналізовано історичні етапи їх розвитку та становлення. Проведено аналіз сучасних методів управління суспільними комунікаціями у бізнесі, досліджено ефективність їх впровадження в практичну діяльність компаній з урахуванням того, що вибір методу залежить від конкретних цілей дослідження, наявних ресурсів та специфіки бізнесу. Сформульовано основні етапи процесу управління суспільними комунікаціями у бізнесі, до яких відносяться: стратегічне планування комунікацій, розвиток бренду та іміджу, кризове управління, розвиток внутрішніх комунікацій, взаємодія із засобами масової інформації та громадськістю та ретельний моніторинг кожного етапу з поточною оцінкою ефективності впровадженої комунікаційної стратегії та її швидким коригуванням внаслідок відхилення від нормативної результативності. Визначено, що організація процесу управління суспільними комунікаціями за розглянутими етапами дозволить бізнесу ефективно планувати, виконувати і оцінювати комунікаційні стратегії, що сприятиме досягненню бізнес-цілей, зміцненню бренду та підтримці позитивних відносин з цільовою аудиторією, а також дозволить сформувати єдиний і зрозумілий образ компанії в очах стейкхолдерів.
The article is devoted to substantiating the relevance of trends in the management of business public communications. The necessity of using modern methodological tools for creating and implementing communication strategies in business activities has been proved. Modern communication strategies, based on innovations in technology, enable effective real-time interaction and collaboration, regardless of geographical and cultural differences, which stimulates the development of international cooperation, promotes cultural exchange, and strengthens social ties. The article provides a contemporary definition of public communications in business and analyzes the historical stages of their development and establishment. The modern methods of managing public communications in business have been analyzed. The effectiveness of their implementation in the practical activities of companies has been investigated, considering that the choice of method depends on specific research goals, available resources, and the type of business activity. The main stages of the managing public communications process in business have been formulated. They include strategic communication planning, brand and image development, crisis management, development of internal communications, interaction with the media and the public, and thorough monitoring of each stage with ongoing evaluation of the implemented communication strategy effectiveness and its rapid adjustment in case of deviations from normative performance. It has been determined that organizing the process of managing public communications according to the discussed stages will enable businesses to effectively plan, execute, and evaluate communication strategies, which will contribute to achieving business goals, strengthening the brand, and maintaining positive relationships with the target audience, as well as forming a unified and clear image of the company for stakeholders.
The article is devoted to substantiating the relevance of trends in the management of business public communications. The necessity of using modern methodological tools for creating and implementing communication strategies in business activities has been proved. Modern communication strategies, based on innovations in technology, enable effective real-time interaction and collaboration, regardless of geographical and cultural differences, which stimulates the development of international cooperation, promotes cultural exchange, and strengthens social ties. The article provides a contemporary definition of public communications in business and analyzes the historical stages of their development and establishment. The modern methods of managing public communications in business have been analyzed. The effectiveness of their implementation in the practical activities of companies has been investigated, considering that the choice of method depends on specific research goals, available resources, and the type of business activity. The main stages of the managing public communications process in business have been formulated. They include strategic communication planning, brand and image development, crisis management, development of internal communications, interaction with the media and the public, and thorough monitoring of each stage with ongoing evaluation of the implemented communication strategy effectiveness and its rapid adjustment in case of deviations from normative performance. It has been determined that organizing the process of managing public communications according to the discussed stages will enable businesses to effectively plan, execute, and evaluate communication strategies, which will contribute to achieving business goals, strengthening the brand, and maintaining positive relationships with the target audience, as well as forming a unified and clear image of the company for stakeholders.
Опис
Ключові слова
управління суспільними комунікаціями, суспільні комунікації, бізнес, комунікаційні стратегії, бренд, цільова аудиторія, кризове управління, моніторинг ефективності суспільних комунікацій, management of public communications, public communications, business, communication strategies, brand, target audience, crisis management, monitoring the efficiency of public communications
Бібліографічний опис
Яцина В. В. Управління суспільними комунікаціями у бізнесі / В. В. Яцина, С. О. Климова, Н. Н. Губанова // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2024. – № 3. – С. 52-56.