Цилиндрическая эвольвентная передача с арочно-винтовыми зубьями
Дата
2015
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
НТУ "ХПИ"
Анотація
В статье рассмотрено повышение нагрузочной способности цилиндрического эвольвентного зацепления с арочными зубьями за счет оптимизации геометро-кинематических и прочностных характеристик. Поставленная цель достигается за счет того, что вдоль ширины венца колеса арочная часть зуба, расположенная в средней части ширины венца, сопряжена с косозубыми полушевронами, что увеличивает толщину и прочность зубьев на торцах и снижает концентрацию контактных напряжений и виброактивность зацепления под действием внешней нагрузки.
It was considered in this article the increasing of the loading ability of the cylindrical involute hooking with the arched points due to the optimization of the geometrical-kinematic characteristics. The assigned aim is achieved due to the fact that along the width of the wheel's crown the arched part of the tooth, locating in the middle of the wheel's crown, attends with helical-half chevrons, that allow to increase the axial contact ratio of the gear drive and the teeth thickness on butt ends towards the action of the distributed contact load. In that connection, that wheels cut with the involute end mill, the shape's and sizes' optimization of the heel pattern achieve due to modification arched teeth, that decrease contact's stress concentration and vibroactivity gearing under the influence of the external load, that essentially influence on the increase transmission's resources. The authenticity has been confirmed by theoretical studies on the technology and the experimental phase of the research project.
It was considered in this article the increasing of the loading ability of the cylindrical involute hooking with the arched points due to the optimization of the geometrical-kinematic characteristics. The assigned aim is achieved due to the fact that along the width of the wheel's crown the arched part of the tooth, locating in the middle of the wheel's crown, attends with helical-half chevrons, that allow to increase the axial contact ratio of the gear drive and the teeth thickness on butt ends towards the action of the distributed contact load. In that connection, that wheels cut with the involute end mill, the shape's and sizes' optimization of the heel pattern achieve due to modification arched teeth, that decrease contact's stress concentration and vibroactivity gearing under the influence of the external load, that essentially influence on the increase transmission's resources. The authenticity has been confirmed by theoretical studies on the technology and the experimental phase of the research project.
Опис
Ключові слова
геометро-кинематические характеристики, нарезание зубьев, пальцевая фреза, полушеврон, виброактивность, зацепление, geometrical-kinematic characteristics
Бібліографічний опис
Цилиндрическая эвольвентная передача с арочно-винтовыми зубьями / Р. А. Мацей [и др.] // Вестник Нац. техн. ун-та "ХПИ" : сб. науч. тр. Темат. вып. : Проблемы механического привода. – Харьков : НТУ "ХПИ". – 2015. – № 35 (1144). – С. 88-95.