Сучасний стан та особливості викладання основ безпеки життєдіяльності у педагогічних ВНЗ в умовах модульно-рейтингової системи
Дата
2017
ORCID
DOI
item.page.thesis.degree.name
item.page.thesis.degree.level
item.page.thesis.degree.discipline
item.page.thesis.degree.department
item.page.thesis.degree.grantor
item.page.thesis.degree.advisor
item.page.thesis.degree.committeeMember
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
НТУ "ХПІ"
Анотація
У статті проаналізовано сучасні форми навчання та викладання основ безпеки життєдіяльності у педагогічному ВНЗ в умовах модульно-рейтингової системи, окреслено сучасні методи викладання дисципліни для забезпечення якісного формування морально-особистісних, професійно-педагогічних якостей майбутнього педагога. Одним з основних завдань викладання курсу безпеки життєдіяльності є забезпечення повноти знань, умінь і узагальнення знань, зведення їх у систему. Функцію узагальнення курс може виконати певною мірою, якщо на момент його вивчення студент оволодів максимумом знань, які необхідно узагальнити. Розробка та практична реалізація програм медико-біологічних дисциплін із поглибленим валеологічним змістом дозволить із перших курсів розпочати послідовну і систематичну роботу з формування компонентів викладання курсу безпеки життєдіяльності майбутньому вчителю.
The article analyzes modern forms of teaching the fundamentals of life safety in a pedagogical university in the conditions of a modular-rating system, outlines modern methods of teaching discipline in order to ensure the qualitative formation of the moral, personal, professional and pedagogical qualities of the future teacher. One of the main tasks of teaching the course of life safety is to ensure the completeness of knowledge, skills and generalization of knowledge, bringing them into the system. The function of generalization can be fulfilled to a certain extent, if at the time of its study the student has mastered the maximum of knowledge that must be generalized. The development and practical implementation of programs of medical and biological disciplines with in-depth valeological content will allow from the first courses to begin a consistent and systematic work on the formation of the components of teaching the course of life safety for the future teacher.
The article analyzes modern forms of teaching the fundamentals of life safety in a pedagogical university in the conditions of a modular-rating system, outlines modern methods of teaching discipline in order to ensure the qualitative formation of the moral, personal, professional and pedagogical qualities of the future teacher. One of the main tasks of teaching the course of life safety is to ensure the completeness of knowledge, skills and generalization of knowledge, bringing them into the system. The function of generalization can be fulfilled to a certain extent, if at the time of its study the student has mastered the maximum of knowledge that must be generalized. The development and practical implementation of programs of medical and biological disciplines with in-depth valeological content will allow from the first courses to begin a consistent and systematic work on the formation of the components of teaching the course of life safety for the future teacher.
Опис
Ключові слова
форми навчання, лекція, семінарське заняття, лабораторно-практичні роботи, самостійна діяльність студента, forms of training, lecture, seminar activity, laboratory and practical works
Бібліографічний опис
Сучасний стан та особливості викладання основ безпеки життєдіяльності у педагогічних ВНЗ в умовах модульно-рейтингової системи / Н. І. Годун [та ін.] // Вісник Нац. техн. ун-ту "ХПІ" : зб. наук. пр. Сер. : Механіко-технологічні системи та комплекси. – Харків : НТУ "ХПІ", 2017. – № 19 (1241). – С. 124-130.