Підвищення ефективності експлуатації засобів електротранспорту за рахунок керування і оптимізації швидкісних режимів руху
Дата
2017
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
НТУ "ХПІ"
Анотація
В статті розглянуто питання енергозбереження під час експлуатації наземного міського електричного транспорту. Показано, що відсутність лічильників електроенергії на транспортних засобах, не дозволяє визначити, з потрібною точністю, напрямки витрат електроенергії та їх величину. Створено математичну модель динаміки руху транспортних засобів та розрахунку витрат електроенергії на перевезення пасажирів. Виконано моделювання режимів руху і показано, що вибір оптимального режиму руху може призвести до зменшення затрат на 10-45% залежно від маршруту та транспортної ситуації під час руху. Запропоновано проект системи автоматизованого вибору швидкісних режимів руху транспортного засобу та автоматизованої систему обліку витрат електроенергії, на яку отримано державний патент України. Економія електроенергії реалізується шляхом оптимізації швидкісних режимів руху транспортних засобів.
The article considers energy saving issues in the operation of land-based urban electric transport. It is shown that the lack of electricity meters on vehicles does not allow to determine, with the required accuracy, the directions of electricity consumption and their magnitude. A mathematical model of the dynamics of the movement of vehicles and the calculation of electricity costs for the transportation of passengers was created. Modeling of traf-fic modes is performed and it is shown that the choice of the optimal driving mode can lead to a 10-45% cost reduction, depending on the route and traffic situation during the movement. The project of the system of automated selection of high-speed modes of vehicle movement and automated system of energy consumption accounting, for which the state patent of Ukraine was received, is proposed. Energy saving is realized by optimizing the high-speed modes of vehicle traffic.
The article considers energy saving issues in the operation of land-based urban electric transport. It is shown that the lack of electricity meters on vehicles does not allow to determine, with the required accuracy, the directions of electricity consumption and their magnitude. A mathematical model of the dynamics of the movement of vehicles and the calculation of electricity costs for the transportation of passengers was created. Modeling of traf-fic modes is performed and it is shown that the choice of the optimal driving mode can lead to a 10-45% cost reduction, depending on the route and traffic situation during the movement. The project of the system of automated selection of high-speed modes of vehicle movement and automated system of energy consumption accounting, for which the state patent of Ukraine was received, is proposed. Energy saving is realized by optimizing the high-speed modes of vehicle traffic.
Опис
Ключові слова
міський електричний транспорт, трамвай, тролейбус, електрична тяга, швидкісний режим руху, математичне моделювання, GPS навігація, city electric transport, tram, trolley, electric traction, operational efficiency, electric drive control, high-speed mode of motion, optimization, mathematical modeling, GPS navigation
Бібліографічний опис
Сорока К. О. Підвищення ефективності експлуатації засобів електротранспорту за рахунок керування і оптимізації швидкісних режимів руху / К. О. Сорока, Д. О. Личов // Вестник Национального технического университета "Харьковский политехнический институт" = Bulletin of National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute" : [cб. науч. тр.]. – Харьков, 2017. – Вып. 27 (1249) : Проблемы автоматизированного электропривода. Теория и практика. Силовая электроника и энергоэффективность = Problems of Automated Electrodrivs. Theory and Practice. Power Electronics and Energy Efficiency : темат. вып. – С. 289-293.