Выбор управляющих параметров для регулирования режимов работы вентильно-индукторного двигателя
Дата
2018
Автори
ORCID
DOI
10.20998/2079-3944.2018.32.09
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
НТУ "ХПИ"
Анотація
В статье рассмотрен вопрос о выборе управляющих параметров для регулирования различных режимов работы вентильно-индукторного двигателя. Проведен анализ статей, изданных в течение 2005-2018 годов по вентильно-индукторным двигателям для различных приводов в Украине и за рубежом. Анализ показал, что имеется большое разнообразие в выборе управляющих параметров у разных авторов, а также у большинства авторов отсутствует анализ переходных процессов при использовании выбранных управляющих параметров. Автор статьи в предыдущих работах использовал фазовое регулирование для вентильно-индукторного двигателя рудничного электровоза мощностью 27 кВт и частотой вращения 1146 мин⁻¹. С целью выбора оптимальных управляющих параметров в данной работе для указанного двигателя в качестве управляющего параметра выбрано ШИМ напряжения. Рассмотрены переходные процессы при изменении момента нагрузки в режиме двигателя, а также от режима двигателя к режиму рекуперативного торможения при постоянной частоте вращения с помощью разработанной модели двигателя для переходных режимов в программе Simulink. При переходе от режима двигателя к режиму рекуперативного торможения изменялись углы включения и отключения. Скважности импульсов в ШИМ определялись с помощью механических характеристик, рассчитанных на модели двигателя для установившихся режимов. Результаты анализа могут быть использованы при разработке программы для микропроцессора контроллера.
The article discusses the choice of control parameters for regulating various modes of operation of a switched reluctance motor. The analysis of articles published during the 2005-2018 year a switched reluctance motors for various drives in Ukraine and abroad. The analysis showed that there is a great diversity in the choice of control parameters from different authors, and most authors do not have an analysis of transients when using selected control parameters. The author of the article in previous works used phase control for a switched reluctance motor of a mine electric locomotive with a capacity of 27 kW and a rotational speed of 1146 min⁻¹. In order to select the optimal control parameters in this work for the specified engine, the PWM voltage was chosen as the control parameter. Transients are considered when changing the load torque in the engine mode, as well as from the engine mode to the recuperative braking mode at a constant rotation speed using the developed engine model for transients in the Simulink program of the Matlab software package. When switching from engine mode to recuperative braking, the on and off angles changed. The pulse duty rates in PWM were determined using mechanical characteristics calculated on the engine models for steady-state conditions. The results of the analysis can be used in the development of a program for the microprocessor controller.
The article discusses the choice of control parameters for regulating various modes of operation of a switched reluctance motor. The analysis of articles published during the 2005-2018 year a switched reluctance motors for various drives in Ukraine and abroad. The analysis showed that there is a great diversity in the choice of control parameters from different authors, and most authors do not have an analysis of transients when using selected control parameters. The author of the article in previous works used phase control for a switched reluctance motor of a mine electric locomotive with a capacity of 27 kW and a rotational speed of 1146 min⁻¹. In order to select the optimal control parameters in this work for the specified engine, the PWM voltage was chosen as the control parameter. Transients are considered when changing the load torque in the engine mode, as well as from the engine mode to the recuperative braking mode at a constant rotation speed using the developed engine model for transients in the Simulink program of the Matlab software package. When switching from engine mode to recuperative braking, the on and off angles changed. The pulse duty rates in PWM were determined using mechanical characteristics calculated on the engine models for steady-state conditions. The results of the analysis can be used in the development of a program for the microprocessor controller.
Опис
Ключові слова
модель, программа Simulink, механические характеристики, рекуперативное торможение, Simulink program, mechanical characteristics, recuperative braking
Бібліографічний опис
Галайко Л. П. Выбор управляющих параметров для регулирования режимов работы вентильно-индукторного двигателя / Л. П. Галайко // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Проблеми удосконалювання електричних машин і апаратів. Теорія і практика = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : Problems of electrical machines and apparatus perfection. Theory and practice : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2018. – № 32 (1308). – С. 51-54.