"Управління знаннями" - як невід'ємна складова покращення якості підготовки персоналу організації
Дата
2019
ORCID
DOI
doi.org/10.20998/2519-4461.2019.23.33
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
В статті розглянуто теоретичні аспекти професійної підготовки державних службовців, визначено сутність та основні складові управління знаннями в організації, досліджено систему професійного навчання державних службовців в Україні. Визначено фактори впливу на розвиток професіоналізму державних службовців, обґрунтовано необхідність покращення якості підготовки персоналу організації в умовах прискорення процесів трансформації суспільства та змін у професійній діяльності людини, впровадження нових моделей якісного управління організацією, також проаналізовано вплив якості людського капіталу на якість продукції. Надані практичні рекомендації та підходи щодо розробки та впровадження управління знаннями, для створення розвитку та утримання конкурентних переваг організації чи установи. На основі аналізу існуючих підходів до управління знаннями – інформаційного і гуманітарного – зроблено висновок про те що призначенням управління знаннями є: забезпечення організації, новими знаннями, організація їх засвоєння співробітниками, упровадження в практичну діяльність, і тим самим підвищення конкурентоспроможності як співробітників так і організації в цілому. На нашу думку даний напрям є перспективними для подальшого пошуку концептуальних підходів розвитку управління знаннями в організації. Визначення теоретичних засад управління знаннями допоможе здійснити існуючій зв’язок між теоретичним обґрунтуванням і практичним впровадженням, що дозволить в подальшому зробити висновки щодо якісних змін в кадровому забезпеченні організації і спроможності впровадження даного процесу.
The article considers the theoretical aspects of vocational training of civil servants, determines the essence and main components of knowledge management in the organization, studies the system of vocational training of civil servants in Ukraine. The factors influencing the development of professionalism of civil servants are determined, the necessity of improving the quality of personnel training of the organization in the conditions of acceleration of the processes of transformation of society and changes in the professional activity of the person, introduction of new models of quality management by the organization, also analyzed the impact of the quality of human capital on the quality of products. Practical recommendations and approaches to the development and implementation of knowledge management are developed to develop and maintain the competitive advantages of an organization or institution. On the basis of the analysis of existing approaches to knowledge management - informational and humanitarian - it is concluded that the purpose of knowledge management is to: provide organization, new knowledge, organization of their assimilation by employees, introduction into practical activities, thereby increasing the competitiveness of both employees and organization as a whole. In our opinion, this direction is promising for the further search of conceptual approaches to the development of knowledge management in the organization. Defining the theoretical foundations for knowledge management will help to realize the existing link between the theoretical substantiation and practical implementation, which will allow in the future to draw conclusions about qualitative changes in the personnel support of the organization and the ability to implement this process.
The article considers the theoretical aspects of vocational training of civil servants, determines the essence and main components of knowledge management in the organization, studies the system of vocational training of civil servants in Ukraine. The factors influencing the development of professionalism of civil servants are determined, the necessity of improving the quality of personnel training of the organization in the conditions of acceleration of the processes of transformation of society and changes in the professional activity of the person, introduction of new models of quality management by the organization, also analyzed the impact of the quality of human capital on the quality of products. Practical recommendations and approaches to the development and implementation of knowledge management are developed to develop and maintain the competitive advantages of an organization or institution. On the basis of the analysis of existing approaches to knowledge management - informational and humanitarian - it is concluded that the purpose of knowledge management is to: provide organization, new knowledge, organization of their assimilation by employees, introduction into practical activities, thereby increasing the competitiveness of both employees and organization as a whole. In our opinion, this direction is promising for the further search of conceptual approaches to the development of knowledge management in the organization. Defining the theoretical foundations for knowledge management will help to realize the existing link between the theoretical substantiation and practical implementation, which will allow in the future to draw conclusions about qualitative changes in the personnel support of the organization and the ability to implement this process.
Опис
Ключові слова
мотивація, компетенції, професійна діяльність, соціальне партнерство, motivation, competences, professional activity, social partnership
Бібліографічний опис
Бучнєв М. М. "Управління знаннями" - як невід'ємна складова покращення якості підготовки персоналу організації / М. М. Бучнєв, Т. В. Анучкіна // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Економічні науки = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Economic sciences : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2019. – № 23. – С. 33-37.