Інноваційні технології моніторингу технічного стану буксових вузлів вагонів вбудованими системами контролю
Дата
2020
DOI
doi.org/10.20998/2413-4295.2020.01.03
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
В роботі розглянуті конструктивні особливості вбудованої системи контролю технічного стану буксових вузлів для вагонів нового покоління. Наведена загальна будова системи, яка складається з бортових і наземних модулів. Бортовий модуль БДС монтується на торець осі колісної пари і, таким чином, датчик температури має безпосередній контакт з шийкою осі. Наземні модулі можуть бути як стаціонарні, які розташовуються безпосередньо на перегоні, так і мобільні - у вигляді ручних терміналів. Представлені результати натурних і експлуатаційних випробувань в рамках науково-дослідної роботи для УЗ на вагонах Полтавського гірничо-збагачувального комбінату. Експлуатаційні випробування показали, що система підвищує достовірність контролю, а на основі отриманих даних можна проводити аналіз технічного стану буксових вузлів. Також було підтверджено, що система здатна надійно функціонувати в реальних умовах експлуатації на залізницях. За результатами аналізу випробувань було запропоновано три технології застосування
вбудованих систем: технологія використання на контрольних постах, як окремо, так і спільно з існуючими системами дистанційного контролю; технологія збору даних під час стоянки вагонів при технічному обслуговуванні; комбінована технологія - об'єднання перших двох в одну: оперативні мінімально необхідні дані знімаються на пунктах контролю, а об'ємні дані для аналізу - при стоянці вагону. Зроблено висновки, що в даний час вбудовані системи в поєднанні з дистанційними підвищують достовірність і оперативність контролю. А також інтеграція вбудованих систем в існуючу
інфраструктуру дистанційних систем дозволити значно скоротити вартість контролю, а також час розгортання і адаптації системи. Запропоновані три способи контролю технічного стану буксових вузлів в експлуатації, в кінцевому підсумку, дозволять не тільки з великою вірогідністю виявляти перегріті букси в поїздах, але також не допускати постановки в состав вагонів з потенційно аварійними буксами за рахунок аналізу динамічних даних, отриманих від вбудованих засобів контролю. Це, в свою чергу, підвищить безпеку перевезень і їх ритмічність.
The paper considers an integrated system for monitoring the technical condition of axle boxes for new car generation. The general structure of the system, which consists of onboard and ground modules, is considered. The OBD onboard module is mounted on the end face of the wheelset axle and, thus, the temperature sensor has direct contact with the axle journal. BDS ground modules can be both stationary, which are located directly on the stretch, and mobile - in the form of hand-held terminals. The results of full-scale and operational tests in the framework of scientific research work on the cars of the Poltava mining and processing plant for Ukrainian Railways are presented. Operational tests have shown that the system increases the reliability of control, and on the basis of the data obtained, it is possible to analyze the technical condition of the axle boxes. It has also been confirmed that the system is capable of operating reliably under operating conditions. Analyzing the test results, three technologies for the use of embedded systems were proposed: the technology of use at control posts, both separately and in conjunction with existing remote control systems; data collection technology during the parking of cars in maintenance; combined technology - combining the first two into one: operational minimum necessary data is collected at control points, and volumetric data for analysis - when the car is parked. It is concluded that embedded systems, in combination with remote ones, increase the reliability and efficiency of control. As well as the integration of embedded systems into the existing infrastructure of remote systems, it will significantly reduce the cost of control, as well as the time of deployment and adaptation of the system. The proposed three methods for monitoring the technical condition of axle boxes in operation, ultimately, will allow not only with high reliability to identify overheated axle boxes in passing trains, but also prevent the installation of cars with potentially emergency axle boxes by analyzing dynamic data obtained from built-in control tools. This one, in turn, will increase the safety of transportation and their rhythm.
The paper considers an integrated system for monitoring the technical condition of axle boxes for new car generation. The general structure of the system, which consists of onboard and ground modules, is considered. The OBD onboard module is mounted on the end face of the wheelset axle and, thus, the temperature sensor has direct contact with the axle journal. BDS ground modules can be both stationary, which are located directly on the stretch, and mobile - in the form of hand-held terminals. The results of full-scale and operational tests in the framework of scientific research work on the cars of the Poltava mining and processing plant for Ukrainian Railways are presented. Operational tests have shown that the system increases the reliability of control, and on the basis of the data obtained, it is possible to analyze the technical condition of the axle boxes. It has also been confirmed that the system is capable of operating reliably under operating conditions. Analyzing the test results, three technologies for the use of embedded systems were proposed: the technology of use at control posts, both separately and in conjunction with existing remote control systems; data collection technology during the parking of cars in maintenance; combined technology - combining the first two into one: operational minimum necessary data is collected at control points, and volumetric data for analysis - when the car is parked. It is concluded that embedded systems, in combination with remote ones, increase the reliability and efficiency of control. As well as the integration of embedded systems into the existing infrastructure of remote systems, it will significantly reduce the cost of control, as well as the time of deployment and adaptation of the system. The proposed three methods for monitoring the technical condition of axle boxes in operation, ultimately, will allow not only with high reliability to identify overheated axle boxes in passing trains, but also prevent the installation of cars with potentially emergency axle boxes by analyzing dynamic data obtained from built-in control tools. This one, in turn, will increase the safety of transportation and their rhythm.
Опис
Ключові слова
контрольований параметр, контроль технічного стану, test parameter, technical state inspection
Бібліографічний опис
Інноваційні технології моніторингу технічного стану буксових вузлів вагонів вбудованими системами контролю / І. Е. Мартинов [та ін.] // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Нові рішення в сучасних технологіях = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : New solutions in modern technology : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2020. – № 3. – С. 22-27.